Традиционно Манчестър се асоциира със сиво небе. Но тази седмица градът е превзет от ярки цветове – започна Манчестърската седмица на модата, първата от 10 години насам.

Дрю Кент – дизайнер, учил в колежа Central Saint Martins, е първият в програмата, представяйки колекцията си в Castlefield. С фокус върху характерното за Кент плетене на една кука, колекцията е буря от розово и лилаво, с огромни шапки, гигантски пайети и пухкави жилетки, пише Guardian. „Това е продължение на моя гардероб“, коментира Кент преди шоуто. „Всичко е свързано с детството ми и с това, че се обличах като Action Men в дрехите на Барби.“ 

Събитието се провежда, точно седем дни преди модната седмица в Лондон и малко след като Лора Уиър, новият главен изпълнителен директор на Британския моден съвет, обяви по-широка кампания за преместване на фокуса на индустрията извън Лондон. Уиър инициира City Wide, серия от беседи и събития в цялата страна, отворени за публиката в навечерието на Лондонската седмица на модата, с участието на Манчестър, Ливърпул и Нюкасъл. Тази седмица в Манчестър има допълнителни събития – едно в магазина на Вивиън Уестууд и друго с дизайнерката на вечерни тоалети от Манчестър Надин Мераби.

Джема Гратън, изпълнителен продуцент, казва, че тазгодишната Манчестърска седмица на модата е „доказателство за концепцията”, което, както тя се надява, ще привлече вниманието на влиятелните лица. На ревютата присъстваха личности от индустрията, модни журналисти, преподаватели и студенти, а някои събития бяха отворени за публиката. За разлика от седмицата на модата в Лондон, това събитие е финансирано изцяло от частни спонсори.

„Обърнахме се към [местното правителство] три пъти и [получихме] „празни обещания“, отбелязва Гратън, цитиран от Guardian. „Мога да разбера защо някои институции и организации в града подхождат по-предпазливо, защото са се разочаровали от други организатори. Това просто им показва, че имаме истински екип от специалисти и хора от бранша, които ще организират едно изключително събитие.“

Предишното издание на седмицата на модата в Манчестър е спонсорирано от Missguided, една от бързоразвиващите се модни марки, които са базирани в града. Тази година се предприема нов подход, фокусиран върху устойчивостта. Колекцията на Кент например е изработена от устойчиви материали. „Не приемаме спонсорство от хора, които не споделят нашите бизнес ценности“, подчертава Гратън. „Потърсиха ни две от наистина големите марки за бърза мода в града – едната от тях буквално ни се молеше. Имаме нужда от тези пари, но не можем да ги приемем.“

Вместо това фокусът е върху устойчиво бъдеще за модната индустрия. Програмата включва модни ревюта като това на Кент, но също и семинари и лекции, посветени на екологичната заблуда, уличното облекло и мястото на Манчестър в културата и музиката. Лондонската седмица на модата не е конкурент, пояснява Гратън: „Искаме да си сътрудничим с тях. Лондон е по-скоро бляскавата модна сцена. Ние искаме да поставим силен акцент върху образованието.“

Все пак модното наследство на Манчестър заслужава да бъде в центъра на вниманието на седмицата на модата. Джон Хигинсън, главен изпълнителен директор на медийния партньор Eco Age, дава за пример Private White VC – марката за връхни дрехи на почти 100 години, както и участието на Манчестър в текстилната индустрия от повече от 200 години. Разбира се, в тази история има много проблеми – един от семинарите ще разгледа колониалното наследство в модната верига за доставки.

Хигинсън казва, че събитието е и място, където да се покаже различен поглед върху стила от този в столицата. „Това е празник на цялата креативност в северната част на Англия“, твърди той. „В Лондон не сме склонни да се обличаме елегантно за много неща, но в Ливърпул, Лийдс, Манчестър всеки петък вечер хората се обличат елегантно и е наистина чудесно да се види.“

Уейн Хемингуей, който основава популярната марка Red or Dead през 90-те години, е израснал в „орбита на Манчестър“, както сам казва, и градът му е дал основа за това, което е постигнал по-късно: „Това беше мястото, което ми помогна да разбера културата и да се включа в творческите индустрии.” 

Хемингуей, който участва в дискусия за последните културни събития, има резерви относно влиянието, което може да има седмицата на модата в Манчестър, особено след като тази в Лондон вече е толкова утвърдена в Обединеното кралство. „Модните редактори нямат време за това; купувачите нямат бюджет, за да обикалят света“, допълва той. „Но в медиите Манчестър се позиционира като важен моден град.“

Кент, който е от Ливърпул, е изпитвал трудности по време на следването си в Central Saint Martins. „Понякога се чувствах като единственият човек от работническата класа в тази сграда“, разказва той. В крайна сметка, след като се дипломира, се мести в родния си град. „Просто е прекалено скъпо да си дизайнер там“, казва той за Лондон. Той вярва, че седмицата на модата в Манчестър може да бъде платформа за други творци като него: „Това показва, че не е нужно да живееш в Лондон – не е нужно да имаш огромни средства зад гърба си, за да твориш и да бъдеш оригинален в това, което създаваш.“