Модната индустрия в точки: Дълбоките корени на най-игривия принт
От подозрителни асоциации в Средновековието до червения килим на 2025 г. – полка точките остават вечен символ на стил и игра

През 1988 г. принцеса Даяна привлича всички погледи по време на Royal Ascot със своята рокля на полка точки, съчетана с емблематичната ѝ шапка. Над три десетилетия по-късно Катрин, принцесата на Уелс, предизвиква сравнения с покойната си свекърва чрез своя тоалет на дизайнерката Александра Рич – отново украсен с точков принт, но този път с висока яка и къдри.
Щампата на точки обаче не е просто модна препратка към миналото. Тя се завръща с нова сила и отбелязва едно от най-видимите си завръщания на модния подиум и червения килим през 2025 г., когато Джулия Гарнър избира рокля с малки точки от колекцията на Gucci Cruise 2026 за премиерата на „Weapons“ в Лос Анджелис, а Роуз Бърн се появява на премиерата на втория сезон на „Platonic“ в черно-бяла рокля на белгийския бранд Bernadette.
Дори Риана и A$AP Rocky координират стиловете си с помощта на персонализирана вратовръзка на точки от калифорнийския лейбъл ERL, което накара Vogue да определи лятото като „сезон на субверсираните полка точки“. Хейли Бийбър пък прекара лятото си в капри панталони на точки, а гостите на Copenhagen Fashion Week замениха класическите флорални или леопардови мотиви с шарени шалове, сака и дори къси панталони на точки.
Pinterest отчита ръст от 1 026% на търсенията за „polka dot outfits“ и 1 296% за „polka dot nails“ в сравнение с предходната година.
Пътят на точковия принт в модата е белязан от крайности. През Средновековието шарките будят подозрение заради визуалните асоциации с чумата, едрата шарка и други болести. Но с индустриалната революция и възможността за „перфектно кръгли и равномерно разположени точки“ моделът печели модерна репутация, обяснява Джорджина Рипли, куратор в National Museums Scotland. Именно през 1840-те, паралелно с манията по полка танца, мотивът получава и своето име.
През 1920-те полка точките се превръщат в сензация. Победителката на Miss America 1926 Норма Смолууд дефилира в бански на точки, а две години по-късно Дисни представя Мини Маус в червена рокля на точки – иконичен образ, останал в културата. През всяко десетилетие оттогава принтът намира своето място – от Катрин Хепбърн в „Жена на годината“ (1942) до Джулия Робъртс в „Хубава жена“ (1990).
Модата на точки вдъхновява и изкуството. Японската художничка Яйои Кусама посвещава цялото си творчество на този мотив, включително в колаборации с Louis Vuitton. Рей Кауакубо превръща тениските с точки в любими продукти чрез Comme des Garçons Play, а Zara създава един от най-разпознаваемите продукти на последното десетилетие – рокля на точки от 2019 г., която се превърна във феномен в Instagram.
От подиумите на Valentino и Carolina Herrera за пролет-лято 2025 до колекциите на Dries Van Noten, Nina Ricci и Schiaparelli за есен-зима, точките са доминиращият принт по време на модните ревюта. Новият дизайнер на Celine, Майкъл Райдър, също избра да дебютира с тях за колекцията пролет-лято 2026.
„Полка точките могат да бъдат смели или деликатни, игриви или елегантни – всичко зависи от начина, по който се използват,“ коментира креативният консултант Кейти Руенсумран. „Обичам да смесвам едри точки с райета или други щампи – така визията остава графична и все пак смела. Аксесоарите също са забавен начин за експерименти, като ключът е в баланса.“
През 2025 г. може би именно този класически принт остава най-универсалното оръжие в модната индустрия, тъй като съчетава впечатляваща история, културна символика и съвременно усещане за стил.