Преди девет месеца председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен произнесе встъпителната реч за втория си мандат и Европейският съюз промени курса си. Зеленият пакт беше отхвърлен за сметка на конкурентоспособността.

Няколко месеца по-рано двама бивши италиански премиери – Енрико Лета и Марио Драги – публикуваха два критични доклада съответно за единния пазар и конкурентоспособността на ЕС. И двамата алармираха за необходимостта от драстична промяна в политиката, за да се оправи европейската икономика.

Европейските индустриални гиганти също лобираха усилено за план за предотвратяване на икономическия упадък, събирайки се в пристанищния град Антверпен, за да призоват за Европейска индустриална сделка. И, разбира се, президентът на САЩ Доналд Тръмп току-що беше избран за Белия дом, което добави чувство на спешност към усилията за подкрепа на европейската икономика.

По този начин конкурентоспособността се превърна в основна цел в новия мандат на Фон дер Лайен като ръководител на ЕК.

POLITICO прави преглед на речта на ръководителя на Комисията от миналата година и анализ как се справя тя по поетите пред Европейския парламент ангажименти.

Компас за конкурентоспособност

Фон дер Лайен: „Мога да обявя, че първата голяма инициатива на новата Комисия ще бъде Компас за конкурентоспособност. Той ще определи рамката на нашата работа за остатъка от мандата“.

Как върви: Компасът за конкурентоспособност наистина беше първата инициатива на тази Комисия, въпреки че беше представен две седмици по-късно от първоначално планираното заради пневмония, която Фон дер Лайен прекара през януари.

Както се очакваше, компасът очерта инициативите на Комисията за този мандат – от намаляване на бюрокрацията и справяне с високите цени на енергията до обещаващ напредък по отношение на дългоочаквания съюз на капиталовите пазари – въпреки че в него липсваха конкретни предложения, което разочарова бизнеса. Фон дер Лайен представи плана като превръщане на доклада на Драги в практически инициативи. Според анализ на Европейския съвет за иновации в политиката обаче едва една трета от предложенията в доклада са се превърнали в реалност досега.

Преодоляване на иновационната пропаст

Фон дер Лайен: „Ще гарантираме, че нашите малки компании, стартиращи и разрастващи се предприятия, могат да просперират тук, в Европа“.

Как върви: Ясно е, че са необходими повече от една година, за да се компенсират десетилетия на пренебрегване на европейските стартиращи предприятия. Комисията представи редица стратегии, които дават представа за това как иска да подкрепи новосъздадените технологични компании в Европа: една за това как иска да се превърне в континент на изкуствения интелект, една за квантовата компютърна технология и една специално за стартиращите и разрастващите се компании.

Но основателите и инвеститорите в технологичния сектор в Европа искат да видят нещо повече от стратегии и следващите няколко месеца ще бъдат решаващи. В началото на 2026 г. се очаква Комисията да представи предложение за хармонизиран набор от корпоративни правила, които да помогнат на стартиращите компании да ускорят разрастването си в целия блок. Пътят към това предложение не беше безпрепятствен, като имаше напрежение в Комисията и съпротива от страна на индустрията по отношение на правната основа на предложението.

Clean Industrial Deal

Фон дер Лайен: „Ще представим Clean Industrial Deal в рамките на първите 100 дни от мандата“.

Как върви: Clean Industrial Deal се появи преди да изтекат първите 100 дни. Но в по-голямата си част стратегията – план за декарбонизация на тежката промишленост в ЕС, насърчаване на нововъзникващите чисти технологии и гарантиране, че и двете могат да се конкурират на световната сцена – остава обещание на хартия.

Досега основните действия са в областта на финансирането, като Комисията предложи нова рамка за държавна помощ, фонд за конкурентоспособност, свързан с дългосрочния бюджет на ЕС, и набор от данъчни стимули. Но макар новата рамка за държавната помощ да дава някои ясни насоки за това как правителствата могат да подкрепят индустриални проекти, някои смятат, че тя не е достатъчно амбициозно.

До края на годината се очаква конкретен план за това как ЕС възнамерява да стимулира търсенето на продукти, които са благоприятни за климата. Очакват се и подробни мерки за осигуряване на доставките на критични суровини и създаване на международни партньорства за чиста търговия. От решаващо значение е, че Комисията все още не е постигнала значителен напредък по най-неотложната нужда на индустрията: по-ниски цени на енергията.

Стратегически диалог за бъдещето на автомобилната индустрия в Европа

Фон дер Лайен: „Заедно трябва да се погрижим бъдещето на автомобилите да продължи да се създава в Европа“.

Как върви: Ако стратегическите диалози и плановете за действие бяха всичко, което е необходимо, за да може европейските автомобилни производители да се върнат на върха на хранителната верига, всички конкуренти щяха да са останали назад. Фон дер Лайен започна стратегически диалог, по време на който главните изпълнителни директори на сектора имаха една цел: да получат отстъпки по отношение на целите за емисиите за 2025 г., които трябваше да постигнат, или да бъдат глобени.

За съжаление на Фон дер Лайен, това е единственият осезаем резултат от дискусиите. Планът за действие за автомобилната промишленост даде големи обещания за създаване на европейски сектор за производство на батерии, който да подкрепи автомобилните производители в електрическия преход, както и за намаляване на бюрокрацията, за да се даде възможност на европейските компании да поемат водеща роля в областта на автономното шофиране. Няколко месеца по-късно обаче малко от предложените мерки са реализирани и вместо да се фокусира върху автомобилите на бъдещето, индустрията отново се обръща с молби относно стандартите за емисии – този път във връзка с фактическата забрана на двигателите с вътрешно горене от 2035 г.

Намаляване на енергийните разходи

Фон дер Лайен: „Направихме много, за да отговорим на енергийния шантаж на Русия и последвалата висока инфлация. Но цената на енергията трябва да падне още“.

Как върви: Нито цените на газа, нито на електроенергията са спаднали значително през изминалата година, но реалистично погледнато, да се постигне толкова бързо спадане на цените винаги е било почти невъзможна задача. Все пак ЕС не бездейства: Брюксел представи широкообхватен план за „достъпна“ енергия през следващите години.

Междувременно шефът на енергетиката в ЕС Дан Йоргенсен изненада наблюдателите, като предложи пълна забрана на вноса на руски газ до края на 2027 г. – смела стъпка, която може да сложи край на зависимостта на блока от Москва завинаги. В същото време обещанието на блока да купува американски газ за милиарди долари, за да умилостиви Тръмп, предизвиква скептицизъм сред експертите и възмущение сред защитниците на климата.

Свободна и справедлива търговия

Фон дер Лайен: „Знаем, че прекомерната зависимост може бързо да се превърне в уязвимост. Нуждаем се от свободна и справедлива търговия, за да разнообразим нашите доставчици на критични минерали“.

Как върви: В сравнение с първия си мандат, Фон дер Лайен сега има известен вятър в платната по отношение на свободната търговия – и глобалната тарифна война на Тръмп неочаквано ѝ помага. През последната година Комисията набра скорост в преговорите си с богатите на минерали държави. От една страна, тя постигна мега споразумение със страните от Меркосур, латиноамерикански блок, който включва Бразилия и Аржентина, разполагащи с огромни запаси от литий и мед. От друга страна, тя подобри отношенията си с Австралия, мощна сила в областта на редкоземните елементи и лития, след като двете страни се скараха драматично в края на 2023 г.

Конкурентна кръгова икономика

Фон дер Лайен: „Платихме цената за това, че поверихме бъдещето си в ръцете на един-единствен доставчик. И няма да повторим същата грешка“.

Как върви: Комисията многократно обещаваше, че ще даде приоритет на кръговата икономика, включително в стратегията си за единния пазар, плана за действие за стоманодобивната промишленост и „Компаса за конкурентоспособност“, но конкретни действия липсват. Изпълнителният орган на ЕС е решен да увеличи рециклирането и повторното използване на критични суровини в Европа, за да намали зависимостта си от Китай, но индустрията иска повече средства и политики за увеличаване на капацитета за рециклиране и насърчаване на пазарното търсене на вторични материали.

Комисията планира да преразгледа правилата за етикетиране на определени продукти и да опрости начина, по който производителите плащат за събирането на отпадъци. За 2026 г. е планиран всеобхватен закон за кръговата икономика. Междувременно институциите на ЕС са в процес на финализиране на нови правила за увеличаване на рециклирането на материали в автомобилния сектор.

Бяла книга за бъдещето на европейската отбрана

Фон дер Лайен: „Нашите разходи за отбрана трябва да се увеличат. Нуждаем се от единен пазар за отбрана. Трябва да укрепим отбранителната промишлена база. Трябва да подобрим военната си мобилност. И се нуждаем от общи европейски проекти в областта на отбраната“.

Как върви: Резултатите са смесени. Пример за това е военната мобилност. Комисията иска ЕС да задели 17,7 милиарда евро в тази посока, според комисаря по транспорта Апостолос Цицикостас, което на хартия изглежда като голяма победа в сравнение с 1,7 милиарда евро по настоящия бюджет. Но това е далеч от 75-те милиарда евро или дори 100-те милиарда евро, които според Цицикостас са необходими.

През март Комисията представи своя регламент за сигурност за Европа на стойност 150 млрд. евро за заеми за оръжия, който беше приет бързо през май. Но Европейската програма за отбранителната промишленост, която ще отдели 1,5 млрд. евро от бюджета на ЕС (2025–2027 г.) за укрепване на конкурентоспособността на европейската отбранителна промишленост, остава в застой в междуинституционалните преговори.

Бялата книга беше представена в рамките на 100 дни и все още се обсъжда. Но единният пазар за отбрана остава утопия в един мирен проект като ЕС, който от самото си създаване третира отбраната като сектор, отделен от останалата част на икономиката. Още повече, че петте кризи, с които ЕС се сблъска през последните 15 години – финансовата, миграционната, Брекзит, Covid и руската инвазия в Украйна – спъна интеграцията в блока. И отбраната не е изключение.

Европейски съюз за спестявания и инвестиции

Фон дер Лайен: „Спешно се нуждаем от повече частни инвестиции. Тази липса на частен капитал е основната причина да изоставаме по отношение на общите разходи за научноизследователска и развойна дейност, а оттам и по отношение на иновациите“.

Как върви: Все още е твърде рано да се каже. Фон дер Лайен напълни резервоара на съюза за спестявания и инвестиции с много политически газ, като даде ново значение на десетилетния проект за задълбочаване и интегриране на капиталовите пазари на ЕС. Комисията работи по редица инициативи, включително предложения за инвестиционни сметки на блока за обикновените граждани и препоръки за пенсионни реформи, за да се генерира по-голям пул от частни инвестиционни средства.

Проблемът е, че успехът на това поле ще зависи от два фактора: дали гражданите на ЕС се интересуват и ще решат да започнат да инвестират, вместо да държат парите си в банкови сметки; и доколко националните столици ще се вслушат в призива на Комисията и ще реформират националните си пенсионни, корпоративни и данъчни системи – промени, които са в тяхната власт, а не в тази на Брюксел.