Целите на ЕС за намаляване на емисиите на CO2 от превозните средства, включително 100% намаление за автомобилите до 2035 г., вече не са реалистични.

Такава позиция изразиха лидерите на европейските асоциации на автомобилните производители и доставчици, съобщава Reuters.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен ще бъде домакин на среща с тях на 12 септември, за да обсъдят бъдещето на сектора, изправен пред двойна заплаха от китайската конкуренция в електрическите превозни средства и американските мита.

В писмо до Фон дер Лайен главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Ола Каелениус и Матиас Цинк, главен изпълнителен директор на Schaeffler AG, заявяват, че са ангажирани с постигането на целта на ЕС за нулеви нетни емисии до 2050 г.

Те обаче посочват, че производителите в ЕС в момента са изцяло зависими от Азия относно батериите, както и от неравномерната инфраструктура за зареждане, по-високите производствени разходи и американските мита.

Те изтъкват, че Блокът трябва да надхвърли целите за новите превозни средства, като например 55% намаление на емисиите на CO2 спрямо нивата от 2021 г. за леките автомобили и 50% за вановете до 2030 г. и 100% за двата вида превозни средства до 2035 г.

Електрическите автомобили имат пазарен дял от около 15% от новите автомобили в ЕС, а вановете – 9%.

„Постигането на строгите цели за CO2 емисиите на автомобилите и вановете за 2030 и 2035 г. в днешния свят просто вече не е осъществимо“, се казва още в писмото на браншовите ръководители.

Законовите изисквания и санкциите няма да стимулират прехода, отбелязват още те.

„Електрическите автомобили ще водят промяната, но трябва да има място и за (plug-in) хибриди, удължители на пробега, високоефективни автомобили с двигатели с вътрешно горене, водородни и декарбонизирани горива“.

Регулирането на CO2 за тежкотоварни камиони и автобуси също трябва да бъде преразгледано, заявяват двамата ръководители.

През март Еврокомисията се съгласи да даде на автомобилните производители допълнително време за постигане на целите за намаляване на емисиите на CO2, първоначално определени за 2025 г.

Членовете на център-дясната група на Фон дер Лайен също призоваха ЕС да оттегли забраната за двигателите с вътрешно горене от 2035 г.