В случай на забележително успешна специална молба европейската автомобилна индустрия успя да отслаби правилата на ЕС за емисиите на CO2, които потенциално щяха да ѝ излязат много скъпо. Това усилие се увенча с успех в Европейския парламент в четвъртък - пореден знак, че стремежите на ЕС за опазване на околната среда срещат все по-голяма съпротива.

Първоначалната идея беше да се изиска от европейските производители на автомобили да намалят въглеродните емисии с 15% до края на 2025 г. в сравнение с базовата година 2021. Производителите на автомобили, които не успеят да постигнат целта, трябваше да плащат по 95 евро за всеки грам CO2, отделен над допустимото количество на километър, за всеки продаден автомобил, който не отговаря на изискванията. Индустрията предупреди, че това може да възлезе на главозамайващите 15 милиарда евро под формата на глоби.

„Това ще струва ресурси, ще трябва да намалим цената на електромобилите и да правим отстъпки, което ще унищожи остатъчната стойност на автомобила“, предупреди миналата година Лука де Мео, главен изпълнителен директор на Renault и бивш ръководител на лобито на автомобилните производители ACEA.

Природозащитниците настояват, че недоволството на индустрията е пресилено и че производителите на автомобили ще могат да постигнат целта. Но Комисията се огъна под натиска, след като компаниите в сектора се оплакаха, че екологичните правила, както и разходите за преминаване към електрически автомобили и нарастващата заплаха от страна на китайските конкуренти, налагат предприемането на мерки за спасяване на индустрията. Сега резултатите ѝ са под още по-голяма заплаха заради митата за автомобили на президента на САЩ Доналд Тръмп.

През април изпълнителната власт представи изменение, което предвижда осредняване на емисиите на автомобилните производители за три години, вместо да се взима единствено 2025 г. Промяната прави целите много по-лесни за изпълнение от изоставащите производители, които не са продали достатъчно електромобили.

В крайна сметка променената мярка за CO2 беше приета лесно, като 458 членове на ЕП гласуваха в подкрепа, 101 бяха против, а 14 се въздържаха. Гласуването в ЕП беше последното препятствие и сега предстои изменението да бъде въведено в законодателството. В сряда страните членки също подкрепиха промяната.

„За никого не е тайна, че моята група не е особено привързана към това предложение, но то е спешно“, коментира пред POLITICO Мохамед Чахим от Групата на социалистите и демократите по време на пленарния дебат в началото на седмицата. „Не можем да седим и да чакаме заради натиска от търговската война с Вашингтон”.

Но зелената неправителствена организация „Транспорт и околна среда“ (T&E) обвинява Парламента, че се е съгласил с мярката въпреки рязкото увеличение на продажбите на електрически превозни средства през тази година.

„Бумът се дължи на новите, по-достъпни модели, които автомобилните производители пуснаха на пазара, за да изпълнят първоначалната цел на ЕС“, категоричен е Люсиен Матийо, директор „Автомобили“ в T&E. „Това забавяне ще позволи на индустрията да свали крака от газта за разпространението на електромобилите, като същевременно ще забави и инвестициите“.

Продажбите на електромобили в целия блок са се увеличили с почти 24% през първото тримесечие на тази година в сравнение със същия период през 2024 г., според ACEA.

Напук на Илон Мъск

Макар че някои членове на ЕП се обявиха срещу смекчаването на изискванията, гласуването има и една положителна страна: Промяната може да навреди на главния изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск.

Регламентът за СО2 позволява на автомобилните производители да обединяват своите емисии. Това означава, че производител, който не постига целите си, може да плати на друг, който ги надхвърля. Такива сделки са особено изгодни за Tesla - въпреки че сриващите се продажби, причинени от близките връзки на Мъск с Тръмп, може да направят тази разпоредба по-малко полезна.

„Определено не искаме парите да отидат при китайците или при Илон Мъск“, коментира евродепутатът Петер Лиес от Европейската народна партия на пресконференция в сряда. „Това е по-важно, отколкото преди няколко месеца - да не направим най-богатия човек на Земята, който тероризира останалата част от света, още по-богат“.

Това едва ли ще бъде последната битка за екологизиране на автомобилния сектор. Мярката за намаляване на емисиите е част от по-широки усилия, водещи до забрана на продажбата на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г. Множество марки, консервативни законодатели и национални правителства искат забраната да бъде отменена или да бъде отслабена дотолкова, че да се обезсмисли.

Комисията вече отстъпи в известна степен, като се съгласи да придвижи прегледа на законодателството до края на тази година вместо до края на 2026 г., но има натиск да се отиде още по-далеч. Още преди да е изсъхнало мастилото върху изменението за CO2, лобистите вече работят по подкопаването на законодателството за 2035 г.

„Тази мярка не трябва да засенчва по-широките структурни недостатъци на регламента за CO2, които засягат целия автомобилен сектор“, категоричби са от лобито на автомобилните доставчици CLEPA в изявление след гласуването в Парламента. „Настоящата рамка остава несъобразена с пазарните реалности“.