Биогориво в автомобилите: Още една задънена улица в зелената стратегия на Европа
Основната организация за екологичен транспорт в ЕС посочва, че разрешаването на биогорива може да доведе до увеличение на емисиите на CO2 с до 23% през 2050 г.
&format=webp)
Европейската комисия не трябва да се поддава на призивите на автомобилните производители да разреши използването на биогорива след 2035 г., тъй като те са в недостиг и не са напълно неутрални по отношение на въглеродните емисии.
Това призовават от водещата група за екологичен транспорт и чиста енергия в Европа Transport&Environment (T&E) в нов доклад, съобщава Reuters.
Екологичните защитници посочват като аргумент промените в законодателството, въведени през 2018 г., които ограничават използването на горива на растителна основа, например палмово масло или соя, в полза на други източници, които сега съставляват около половината от биодизела в ЕС.
Около 60% от биогоривата и 80% от използваното олио за готвене обаче се внасят главно от Азия, посочват от T&E, като се наблюдава увеличение на измамите при вноса, например палмово масло, което се представя за отпадъци.
Според екологичната организация биогоривата от хранителни продукти не са изцяло екологична алтернатива на традиционните и обикновено спестяват до 60% от емисиите на CO2 в сравнение с тях заради вредните газове при отглеждането на животните и транспортирането на съответните продукти. Освен това, подобни дейности създават риск от обезлесяване.
По-модерните горива, произведени от битови отпадъци или утайки от канализационни води, са по-устойчиви, се посочва в доклада, но на този етап все още не са налични в достатъчни количества и са предназначени преди всичко за авиацията и корабоплаването.
Ако се включи и автомобилният транспорт, търсенето им в ЕС може да нарасне от два до девет пъти от устойчивото предлагане през 2050 г.
В доклада на T&E се посочва, че разрешаването на биогорива в автомобилите в ЕС може да доведе до увеличение на емисиите на CO2 с до 23% през 2050 г.
Групата съветва биогоривата да не бъдат част от решението след 2035 г., а ако все пак бъдат включени, да са ограничени до едва 5% от продажбите на автомобили, задвижвани с истински въглеродно неутрални електронни горива.
До 2035 г. автомобилите в целия Блок трябва да не излъчват въглеродни емисии, предвижда стратегията за стимулиране на продажбите на EV и премахването на двигателите с вътрешно горене.
Въпреки това от индустрията настояват изпълнителния орган на ЕС да предостави изключение, което да позволи захранването с въглеродно неутрални горива на двигатели с вътрешно горене, хибридни модели с външно зареждане и удължители на пробега.
На 10 декември ЕК ще представи мерки, предназначени да подкрепят автомобилния сектор.



)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)

&format=webp)