Франция и Испания призовават да няма отклонения от пътя към забрана на ДВГ след 2035
В писмо до лидерите на ЕС, Париж и Мадрид заявяват, че целта трябва да бъде запазена, но искат стимули „произведено в Европа“ в помощ на затруднената автомобилна индустрия
&format=webp)
След като Европейската комисия обяви, че ще преразгледа закона за забрана на нови бензинови и дизелови автомобили до 2035 г., Франция и Испания са призовали лидерите да „продължат по пътя“, заявявайки, че превозните средства с нулеви емисии са „незаменими“, според официално писмо, с което Euronews е запозната.
Париж и Мадрид твърдят, че ако забраната за автомобили с нулеви емисии бъде отменена, блокът няма да успее да постигне въглеродна неутралност до 2050 г., което е задължение съгласно климатичното законодателство на ЕС и вероятно ще бъде обсъдено на Европейския съвет в Брюксел в четвъртък.
Те също така заявяват, че е „неприемливо“ да се дава предимство на хибридните автомобили с външно зареждане след 2035 г., изискване, което е оспорено от много държави членки като Германия, Италия и Словакия, които твърдят, че техните индустрии са сериозно засегнати от задължителния преход към електрифицирани превозни средства.
Германия, дългогодишна автомобилна сила, произвеждаща BMW, Mercedes-Benz и VW, открито изразява недоволството си от спада в автомобилната индустрия и лобира силно срещу забраната на новите дизелови и бензинови автомобили до 2035 г.
Италианският министър-председател Джорджа Мелони нарече закона „идеология на лудостта“ и се противопостави на него от самото начало.
Нейният словашки колега Роберт Фицо се присъедини към подобни коментари, като заяви, че „зелените утопии“ заплашват автомобилната индустрия на страната.
В съвместния призив Франция и Испания припомнят размера на финансирането, което вече е мобилизирано от индустрията, за да се спазят задължителните цели, като подчертават „нелоялната международна конкуренция“ и „повишения натиск“ за изнасяне на производството, тъй като търговските ограничения на Китай върху редкоземните метали са ключов фактор за възпиране на европейските производители.
„Този основополагащ избор, който от 2023 г. е насочил индустриални инвестиции в размер на десетки милиарди евро в Европа, не трябва да бъде поставян под въпрос“, се казва в съвместното писмо, в което се настоява, че бъдещето на европейската автомобилна промишленост ще бъде електрическо.
Франция и Испания обаче признават трудностите, пред които е изправена европейската автомобилна промишленост в момента, и предлагат предстоящата ревизия на закона да се насочи към основния проблем и да гарантира стимули за европейските производители да инвестират в електрифицирането на производството си в Европа.
Двете икономически сили призовават за гъвкавост, за да се постигнат целите за 2030 и 2035 г., като отбелязват, че те трябва да бъдат строго обвързани с производствените усилия на всеки автомобилен производител в Европа.
Съгласно действащия закон, приет през 2023 г., най-малко 50% до 80% от продажбите на нови автомобили трябва да бъдат с нулеви емисии, батерии или водородни горивни клетки, като целта е да се достигне 100% до 2035 г.
„Преходът към EV не трябва да води до преместване на работни места и увеличаване на зависимостта от трети страни. Напротив, преразглеждането на регламента за CO2 е възможност за въвеждане на гъвкавост в подкрепа на производителите, които произвеждат електрически автомобили и доставят компонентите им в Европа“, се казва в писмото.
Въпреки че все още не е обявено официално, председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен съобщи на правителствата в официално писмо от 20 октомври, че е „решила да ускори преразглеждането на регламента за стандартите за емисии на CO2 за леки автомобили и микробуси“. Това е един от многото регламенти, които изпълнителният орган на ЕС „опростява“, за да балансира ангажиментите в климата с конкурентоспособността.
„Ние оставаме ангажирани с принципа на технологична неутралност и ефективност на разходите, също така оценяваме ролята на горивата с нулеви и ниски въглеродни емисии в прехода към пътен транспорт с нулеви емисии след 2030 г., като електронните горива и усъвършенстваните биогорива“, заявява Фон дер Лайен.
Законът, забраняващ продажбата на традиционни автомобили до 2035 г., ще бъде обявен за преразглеждане до края на годината, съобщи ЕК.