Яркозеленият японски чай матча се е превърнал в едно от най-желаните и популярни вкусови и визуални изживявания в света. Независимо дали отпивате от чая си в Starbucks в Лондон, Krispy Kreme в Сингапур или в Студентски град в София, по-важна е идеята, че избирате здравословна алтернатива на кафето с интересен цвят (перфектен за стори в Instagram).

Според BBC, вълната в голяма степен се дължи на социалните мрежи, където вече съществуват популярни хаштагове като #MatchaTok, които генерират десетки милиони гледания. А резултатът е глобално търсене… което обаче изпреварва предлагането.

По данни на японското Министерство на земеделието, производството на матча почти се е утроило между 2010 и 2023 г., като износът на зелен чай – включително матча – е нараснал с 25% само през миналата година. Докато популярността на напитката расте, пазарът със сигурност усеща физическите и логистичните ограничения на този древен продукт: климатичните промени, застаряващите производители, тарифите от САЩ, както и туристическият бум в Япония буквално изпразват рафтовете.

В региона Киото – родината на матча – горещи вълни са довели до значително по-слаби реколти, докладва BBC. Производителите в Уджи, откъдето идва значителна част от висококачествената тенча (листа за матча), трудно се справят с поръчките. Магазини във вторичните градове ограничават количеството за продажба на човек, а чаени салони като Chazen съобщават за 30% ръст на цените само през 2024 г.

В САЩ вносители като Mizuba Tea Co. регистрират 70% скок в поръчките преди въвеждането на новите мита от 15% върху японски стоки. „Специализираните чайове като матча не се отглеждат в САЩ, така че не защитават местна индустрия – надяваме се на преосмисляне на тези мита“, казва Лорън Първис от Mizuba пред BBC.

И докато Япония ограничава продажбите, кафенетата по света търсят начини да задоволят глада на клиентите. Например в Австралия, където матча напитките се радват на изключителна популярност напоследък, търсенето води до творчески решения, пише Broadsheet.

В Бризбън и Мелбърн баристи съчетават матча с различни филипински вкусове като убе и пандан, с бананови пюрета, с крем от бананов хляб или с кокосова вода и чай от жасмин. Въпреки че първоначално са били създадени като сезонни предложения, някои от тези напитки – като например Coconut Bloom в Hikari, Мелбърн – вече са неизменна част от целогодишното меню.

Креативността обаче не решава проблемите, които идват със снабдяването. Цените на едро вече са се утроили, поръчките се правят три месеца предварително, а дори и тогава качеството не винаги отговаря на очакванията. „Когато получихме последната доставка, меленето не беше достатъчно фино – върнахме партидата“, казва собственикът на Hikari Дерек Янг. Той вече работи с нови производители в Япония, за да осигури доставките за кафенето си.

Според Артър Тонг от Tea Craft – който снабдява над 40 кафенета в Австралия – ситуацията е още по-сериозна от това, което виждаме в медийните доклади.

„Проблемът с доставките е дълбок и продължава от известно време. Като дистрибутор в най-добрия случай получавам 25% от това, което съм поръчал. Налага се да чакам само за мостри“, коментира той пред Broadsheet.

Но въпреки изпитанията секторът остава с оптимистична нагласа. Според Matcha Tokyo – кафе верига в Япония – бумът ще се стабилизира в рамките на 2–3 години.

„В момента дори нискокачествената матча се продава на висока цена, но това няма да е устойчиво решение в дългосрочен план“, казва съоснователят Масахиро Нагата пред BBC.

Междувременно някои играчи в индустрията търсят алтернативи. Част от експертите, като Тонг, препоръчват да се обърне внимание и на висококачествената матча, внос от други държави – Китай и Корея например – особено за латета и кулинарни цели. Също така набират популярност заместители като ходжича – печен японски зелен чай с мек, „матча-подобен“ вкус, който също се предлага във вид на прах.