Над половината от 15-те най-популярни дестинации за туризъм това лято се намират в Азия, показва новият доклад на Mastercard Economics Institute.

Токио и Осака са начело на списъка, в който се сравняват летните резервации за полети за 2024 и 2025 г. Класацията показва, че интересът към японската столица, която миналата година беше на второ място, не спира да расте.

Париж е № 3, което отразява спада на пътуващите през лятото на 2024 г. зарази Летните олимпийски игри.

Шанхай е под № 4, а Пекин, Сеул и Сингапур допълват списъка с топ 10 заедно с два града в Испания - Палма де Майорка и Мадрид, и бразилския Рио де Жанейро.

Две по-малко известни дестинации в Азия, виетнамският Нха Транг и японският Фукуока, са на 11-то и 13-то място, съобщава CNBC.

Докладът показва, че интересът към посещенията на азиатски градове се определя главно от азиатски, европейски и американски туристи.

Азия е начело на списъка и за туристите от Близкия изток, въпреки че нарастващият интерес е към почивка в Тайланд, а не в Япония.

Най-много са се увеличили резервациите за летни полети от Близкия изток до Банкок, следвани от Ню Йорк и след това за Пукет.

Валутните курсове имат значение - за някои

Токио беше най-посещаваният град в света през 2024 г., тъй като туристите бяха привлечени от обезценяващата се йена, която миналата година достигна най-слабото си ниво спрямо щатския долар от 1986 г.

Във вторник валутата достигна 147,98 спрямо долара, но все още е значителен фактор за посетителите, според Mastercard Economics Institute.

Валутните колебания имат по-голямо значение за азиатските туристи, отколкото за други, показва докладът. Поевтиняването на йената с 1% е довело до 1,5% увеличение на посещенията от континентален Китай в сравнение с 0,2% увеличение от Германия, Франция и Нова Зеландия. По подобен начин спад на щатския долар с 1% е доведел до повече посещения в САЩ от Тайван, Сингапур, Южна Корея и Индия, показва докладът.

Британските туристи обаче до голяма степен остават неподатливи на валутните колебания. Техните модели на пътуване са стабилни въпреки спада на валутата в Австралия, Хонконг, Япония, Швейцария и САЩ.

„Анализът на MEI разкрива една тенденция: пътуващите от Азия са склонни да бъдат по-чувствителни към промените във валутните курсове. Това е елемент, който заема важно място в планирането на техните пътувания“, посочват още авторите на доклада.

Нови тенденции

Икономическите и политическите фактори са променили предпочитанията за пътуване доста преди началото на летния сезон.

Все повече расте интересът на пътуващите към Саудитска Арабия, по-конкретно Джеда и Рияд, предвид усилията на правителството за икономическа диверсификация и увеличаване на инвестициите и бизнес пътуванията в страната.

Въпреки това в Северна Америка се наблюдава спад на международните посещения, най-вече сред канадците, се казва в доклада.

В публикуван на 23 април доклад на JPMorgan се посочва, че чуждестранните пътувания до САЩ показват ясни признаци на отслабване. Международните пристигания със самолет са намалели с близо 5% през февруари, въпреки очакванията за ръст.

Според оценките на JPMorgan миналата година чуждестранните разходи в САЩ достигат 215 млрд. долара, или около 0,7% от БВП. Следователно 10% спад на туристите би имал по-малко от 0,1% ефект върху растежа на показателя.

„Все пак спадът може да се усети съществено в туристическия сектор и образователните сектори: през 2023 г. чужденците представляват 6% от търсенето в туризма и над 10% за хотелите и ресторантите, а също така 6% от записаните във висшите учебни заведения.“, допълват авторите на доклада.

При този сценарий слабостта на долара би могла да привлече повече посетители, според JPMorgan. Това може да важи в особено силна степен за азиатските туристи, на които се падат 40% от разходите за пътувания в САЩ през 2023 г., се казва в доклада.