САЩ сключиха търговско споразумение с Япония, което ще наложи 15% мита върху стоките, внасяни в Америка от четвъртата по големина икономика в света.

15-процентното облагане е по-ниско от 25-те процента, с които президентът Доналд Тръмп заплаши в писмо по-рано този месец, но е по-високо от 10-процентната тарифа, която беше в сила по време на преговорите между двете страни.

По-високите такси са сигнал, че Тръмп е готов да запази високите ставки за основните съюзници на САЩ, докато засилва агресивната си търговска политика. Десетки страни са изправени пред крайния срок 1 август, за да постигнат споразумение, след което Белият дом ще наложи по-високи мита.

Американският президент коментира, цитиран от Financial Times, че Япония ще „отвори“ пазарите си за американски автомобили и ориз, които бяха спорни точки по време на преговорите между иначе близките съюзници.

„Току-що сключихме мащабно споразумение с Япония, може би най-голямото споразумение, което някога е сключвано“, написа Тръмп в платформата си Truth Social късно във вторник. „Япония ще отвори страната си за търговия, включително с автомобили и камиони, ориз и някои други селскостопански продукти, както и други стоки. Япония ще плаща реципрочни мита на САЩ в размер на 15%“.

Японският премиер Шигеру Ишиба пък коментира, че страната му ще намали митата върху автомобилите до 15% без квоти за количеството на вноса.

„Успяхме да постигнем намаление на митата върху автомобилите и авточасти без количествени ограничения, изпреварвайки останалата част от света“, посочва той пред изданието.

Американски представител потвърждава, че САЩ ще намалят митото върху японските автомобили и авточасти до 15%. Главният преговарящ от страна на Япония, Риосей Аказава, пък казва, че митата от 50% върху стоманата и алуминия не са включени в търговското споразумение.

Автомобилният сектор е стълб на японската икономика и съставлява по-голямата част от търговския излишък от 63 млрд. долара със САЩ. Акциите на японските автомобилни производители скочиха, като Toyota и Honda отбелязаха ръст от над 10%, а Subaru и Mazda – над 15%. След обявяването на Тръмп йената отслабна с 0,2% до 146,9 за долар, след като по-рано през деня се беше засилила. Японският индекс Topix се повиши с 3,1% в средата на сутрешната търговия в Токио.

Аказава е провел осем кръга преговори с колегите си, включително американския министър на търговията Хауърд Лутник и американския министър на финансите Скот Бесънт, в опит да постигне споразумение. В крайна сметка Япония е най-голямата икономика, която сключи споразумение със САЩ, откакто Тръмп обяви „реципрочните“ си тарифи през април.

САЩ обявиха споразумение с Великобритания по-рано през лятото, а миналата седмица заявиха, че са постигнали такова и с Индонезия. Те също така се съгласиха да намалят митата с Китай и обявиха договорка с Виетнам и Филипините, въпреки че за нито едно от тях не е изготвен писмен текст.

По думите на Тръмп Япония ще инвестира повече от половин трилион долара в САЩ, без да дава подробности за това кой ще направи инвестицията и в какъв срок.

„Япония ще инвестира, по мое указание, 550 милиарда долара в САЩ. Ние ще получим 90% от печалбите”, посочва той, като твърди, че притокът на средства ще създаде стотици хиляди работни места.

Ишиба от своя страна разкри, че споразумението включва инвестиции от Япония в САЩ за изграждане на устойчиви вериги за доставки в области като полупроводници, корабостроене, авиация, енергетика и изкуствен интелект.

В изявление в Белия дом след обявяването Тръмп добави, че САЩ и Япония ще сключат съвместно предприятие за втечнен природен газ в Аляска.

„Казах на японските търговски представители: Сега ще сключим още една сделка“, обясни Тръмп. „Те създават съвместно предприятие с нас в Аляска за втечнен природен газ“.

Търговското споразумение идва дни след като Либерално-демократичната партия на Ишиба претърпя поражение на изборите за горната камара, което сериозно отслаби способността му да ръководи страната и да приема закони. Макар Тръмп да заяви, че САЩ имат „отлични отношения“ с Япония, отношенията между съюзниците са обтегнати заради разходите за отбрана, които Вашингтон настоява Токио да увеличи.

Американските автомобилни групи реагираха предпазливо на новината.

„Американските автомобилни производители все още трябва да прегледат подробностите на споразумението между САЩ и Япония. Всяко споразумение, което налага по-ниски мита за японските вносни стоки, които практически не съдържат американски компоненти, отколкото са тези, наложени на произведените в Северна Америка автомобили с високо съдържание на американски компоненти, е лошо за нашата индустрия и нашите автомобилни работници“, казва Мат Блант, президент на Американския съвет за автомобилна политика, който представлява Ford, GM и Stellantis.