Контрабанда за 20 млрд. долара: Как мексиканските картели влязоха в петролния бизнес
Незаконен внос, кражби и търговия на черния пазар - петролът е вторият източник на доходи за престъпните групировки в страната
&format=webp)
На 8 март на пристанището в мексиканския град Енсенада пристига огромен петролен танкер. Това е странно, защото там няма инфраструктура за разтоварване на такива съдове. Малко след това обаче започва операция, която според очевидци е „като по часовник“. Към танкера се спускат редици цистерни и започва източването на товара му. Работи се непрекъснато, през нощта също.
После всички изчезват толкова бързо, колкото са се появили. Бързането е оправдано – намиращото се в танкера огромно количество дизелово гориво всъщност е контрабанда. По документи е маскирано като различна пратка. След разтоварването му горивото отива за разпространение и някой печели милиони.
Според „Ройтерс“ големият печеливш от тази и други подобни операции са мексикански наркокартели, които са намерили нова бизнес ниша – тази с незаконното гориво. В схемата от Енсенада участва още регистрирана в САЩ компания, която е купила горивото от Канада, а в документите е записала, че това са „смазочни материали“. Нито един от участниците в тази история – фирма-купувач, пристанище и собственик на танкера – не са коментирали разкритията. И вероятно ще продължават да си мълчат.
Както е известно, основната дейност на мексиканските наркокартели е трафикът на наркотици. Но контрабандното гориво е най-доходоносният им алтернативен източник. Схемите им са добре разработени като контролът е на всички нива – от източника през транспорта. Министерството на финансите на САЩ дори смята, че картелите са изградили „сенчест флот“ от танкери, с които оперират. С тези съдове се превозва руски или ирански петрол, суровина, върху която са наложени санкции.
Бизнесът на картелите се е разраснал дотолкова, че вече е сериозен дял от пазара на дизел и бензин в Мексико. Според различни оценки незаконният внос е на стойност около 20 млрд. долара годишно. Дори военноморските сили на Мексико се оказаха засегнати след като бяха изнесени сериозни данни за корупция сред служители, които подпомагат схемите за незаконен внос. Проблемът се е прехвърлил и от другата страна на границата. Наскоро Хуан Инокоса, член на Сената на Тексас, обяви, че щатът, традиционно известен с добива на петрол, се е напълнил със „съмнителни оператори“.
За транспорта на контрабандния петрол обикновено се ползват кухи компании, фалшиви документи и корумпирани държавни служители. Мексико разполага с поне 20 терминала с инфраструктура за разтоварване на гориво. Картелите обаче избират пристанища без съоръжения. След това суровината се пласира на черния пазар, т.е. и тук има изградена незаконна мрежа.
Контрабанда на гориво винаги е имало. Но сега картелът New Generation (NG) от западния щат Халиско я е издигнал на други нива. Те са изградили контрабандна мрежа в Тамаулипас, който пък граничи с Тексас. Това е единственият картел с достатъчно възможности да използва танкери. Освен това се смята, че те крадат огромни количества петрол от държавната компания Pemex, най-голямата в Мексико. Суровината се изпраща за обработка в САЩ, а към Мексико се връщат готови продукти.
За първи път мексиканските власти засичат танкер с контрабанден петрол през 2020 г. В следващите години става ясно, че NG са издигнали схемата на по-високо ниво и вече не се занимават с камиони и цистерни за транспорт на суровината.
От есента на 2024 г. финансовото министерство на САЩ започва да налага санкции на граждани на Мексико и на фирми, за които има информация, че са свързани с този тип контрабанда. А в началото на тази година администрацията на Тръмп отиде и още по-далеч, като обяви няколко картела за чуждестранни терористични организации. Това даде възможност в борбата с тях да бъдат впрегнати повече държавни ресурси. През май двама американци, баща и син от щата Юта, бяха обвинени, че са работили за картела NG и са участвали в пране на пари.
Знае се, че представители на администрацията са имали срещи с мениджъри на рафинерии от Хюстън, за да обясняват, че мексиканските престъпни групи сериозно се намесват в бизнеса и всяка щатска компания трябва щателно да проверява доставчиците си. Междувременно в Мексико контрабандата на петрол добива все повече публичност. По време на президентската кампания миналата година кандидатът на опозицията Сочит Галвес обвини управляващите, че са получавали пари от бизнесмен, известен като „Кралят на контрабандния петрол“. Въпросният човек бе застрелян през 2021 г. Убийството му остава неразкрито. Сегашният президент Клаудия Шенбаум, кандидат от партията, за която се смята, че е получавала финансиране от убития, обяви борбата с контрабандата за свой приоритет. За няколко месеца властите задържаха 500 хил. барела контрабандно гориво, но през август един от прокурорите, разследващ такава афера, бе застрелян.
Един от признаците на увеличаваща се контрабанда са официално декларираните пред митническите власти количества „смазочни материали“, които идват с танкери. Според специалисти годишно в Мексико се ползват около 1 млн. тона такива продукти. А в същото време данните сочат, че само от САЩ са внесени 3.5 млн. тона.
Така става очевидно, че случаят от Енсенада, с който започна тази история, далеч не е единственият. И това със сигурност ще продължи. Историята е показала, че мексиканските картели нямат навика да се отказват от доходоносен бизнес.

)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)

&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)