Американските преговарящи за търговско споразумение с ЕС настояват за създаване на нов консултативен орган за Закона за дигиталните пазари (DMA), в който да участват компаниите, които са обект на прилагане на регламента.

Това твърдят пред Euronews трима запознати източници, като според двама от тях обаче, европейските власти никога няма да приемат подобна идея.

В събота президентът на САЩ Доналд Тръмп обяви 30% мита за ЕС и Мексико от 1 август – ход, който може да предизвика огромни сътресения между страната с двама от най-големите ѝ търговски партньори.

Председателят на ЕК Урсула фон дер Лайен бързо реагира, като отбеляза „ангажимента към диалога, стабилността и конструктивното трансатлантическо партньорство“. В неделя тя подчерта, че постигането на решение чрез преговори остава приоритет, но ЕС е готов да реагира с контрамерки.

DMA регулира най-големите онлайн платформи с цел защита на правата на потребителите и ограничаване на всякакви злоупотреби от доминиращи технологични играчи, отбелязва Euronews.

При нарушение на закона компаниите са заплашени от глоби в до 10% от глобалния им годишен оборот.

„Правова война“

Питър Наваро, старши съветник на президента Тръмп, открито обвини блока, че води „правова война“ срещу големите технологични компании в САЩ чрез DMA и сродния му законодателен регламент Digital Services Act (DSA). В отговор ЕС заяви, че „няма да направи никакви отстъпки по отношение на своите правила в областта на цифровите технологии“ в рамките на търговски преговори със САЩ.

DMA вече има консултативен съвет, който играе стратегическа роля при прилагането му, като подпомага Комисията в надзора и прилагането. Съветът обаче е съставен от независими експерти и представители на съответните национални органи и регулаторни структури и не се предполага, че е орган от представители, привлечени от субектите, на които се налагат санкции, допълва Euronews.

Източниците на медията не уточняват под каква форма се предвижда консултативният орган, за който настояват от САЩ, освен че ще оказва влияние върху методите на прилагане на закона. „Фактът, че САЩ предложиха консултативен съвет за DMA, в който да заседават тези, които биха могли да бъдат засегнати, със сигурност няма да се случи и няма да има изключения за американските компании в рамките на DMA“, заяви един от източниците.

Комисията неведнъж е подчертавала, че проверките на DMA се извършват стриктно в съответствие с регламента, който не дискриминира компаниите въз основа на това от коя държава са.

Но фактът, че повечето от попадащите в обхвата му са американски технологични гиганти, значи, че решенията сега могат да се разглеждат през призмата на разгарящата се търговска война.

И от двете страни на Атлантическия океан цифровото законодателство на ЕС се превърна в червена линия в преговорите за митата: САЩ считат DMA и DSA, които обхващат незаконното съдържание онлайн за нетарифни бариери пред търговията си с ЕС, докато ЕС отказва да измени тези регламенти, приети през 2022 г., допълва Euronews.

Суверенност

В края на юни зам.-председателят на ЕК Тереза Рибера коментира защитата на дигиталните правила, като заяви пред Euronews: „Ние ще защитаваме нашия суверенитет. Ще отстояваме начина, по който прилагаме правилата си, ще отстояваме добре функциониращия пазар и няма да позволим на никого да ни казва какво да правим.“

Според базирания в Брюксел технологичен консултант Кристоф Каругати ЕК може да подобри прилагането на DMA, без да променя правилата. Разследванията и глобите могат да се превърнат в изключение при прилагането. „За да се успокоят САЩ, идеята би могла да бъде споровете да се решават официално или неофициално чрез диалог. Това имплицитно ще „спре“ разследванията“, коментира той пред Euronews.

Разследванията за неспазване на правилата, започнати през последната година в рамките на DMA, доведоха до сравнително ниски глоби в сравнение с наложените на Big Tech в рамките на предишния мандат на Комисията.

Apple получи санкция в размер на 500 млн. евро, а Meta беше глобена с 200 млн. евро – първата за това, че е попречила на разработчиците да насочват потребителите към алтернативни оферти, а втората за рекламния модел Pay or Consent.

През април служители на ЕС заявиха, че по-ниските глоби отразяват кратката продължителност на нарушенията, тъй като прилагането на DMA започна през 2023 г., но също така и настоящия фокус на Комисията върху постигането на съответствие, а не върху наказването на нарушенията.

Опростяване

Американските технологични гиганти биха могли да се възползват от програмата за опростяване на правилата, за да си осигурят известно облекчение.

През май Amazon, IBM, Google, Meta, Microsoft и OpenAI призоваха ЕК да запази предстоящия си Кодекс на практиките за изкуствен интелект с общо предназначение (GPAI) „възможно най-опростен“, както беше съобщено.

Комисарят на ЕС по технологиите Хенна Виркунен понастоящем извършва проверка, в резултат на която през декември ще бъде представен „обобщен“ пакет за улесняване на правоприлагането.

Целта е да се определят задълженията за докладване в съществуващото цифрово законодателство, които могат да бъдат съкратени, за да се намали натискът върху компаниите, особено върху МСП.

Остава въпросът дали този пакет за опростяване ще обхване и DMA, DSA и Закона за изкуствения интелект.

Виркунен винаги е подчертавала, че макар да се сблъсква с критики от страна на собственика на X Илон Мъск, законите са справедливи и безпристрастни. „Нашите правила са много справедливи, защото са едни и същи за всички, които работят и правят бизнес в ЕС. Така че имаме едни и същи правила за европейски, американски и китайски компании“, заяви тя пред Euronews през април.