Tesla е в безпорядък. Мъск вече не се интересува от коли
Производителят на електрически автомобили има остаряваща гама и спадащи продажби, но главният изпълнителен директор е насочил вниманието си към роботакситата и хуманоидните роботи
&format=webp)
Продажбите на Tesla са в сериозен застой. Илон Мъск настоява, че това не го интересува.
Компанията-пионер в електрическите автомобили отчете една от най-слабите си серии – глобалните продажби на автомобили са спаднали с 13,5% през второто тримесечие спрямо година по-рано, съобщи компанията в сряда. За първото тримесечие спадът е 13%.
Междувременно конкуренти като General Motors и китайската BYD пускат на пазара модерни високотехнологични модели и отнемат пазарен дял. А Конгресът в САЩ се готви да прекрати данъчните облекчения за електромобили – в момент, когато потребителите отново се обръщат към традиционните коли.
„Бих насърчил хората да гледат отвъд неравностите и дупките по пътя пред нас“, каза Мъск пред инвеститорите през април. „Повдигнете погледа си към сияещата цитадела на хълма.“
На този хълм стои обещанието на Мъск за самоуправляващи се таксита и хуманоидни роботи.
Въпреки че около 75% от приходите на Tesla за 2024 г. – приблизително 100 милиарда долара – идват от продажба на автомобили, Мъск казва на инвеститорите, че е пренасочил фокуса си към трансформацията на компанията чрез автономни превозни средства и роботи.
Миналата година той замрази разработката на достъпния Model 2, който трябваше да струва $25,000. Попитан от инвеститор кога този модел ще бъде възобновен, Мъск отговори, че компанията се фокусира върху създаване на Cybercab – версия на модела без волан и педали.
„Мисля, че обикновен автомобил за $25,000 е безсмислен. Това би било глупаво – напълно в разрез с нашата визия“, каза той, припомня The Wall Street Journal.
Единственият нов модел на Tesla за последните пет години е неръждаемият Cybertruck, който се продава слабо. В началото на тази година ръководството обяви, че се фокусира върху намаляване на цените на настоящите модели.
„Месечната вноска е най-важният фактор за потребителите“, каза вицепрезидентът по инженеринг Ларс Морави през април.
Инвеститорите залагат на визията на Мъск, като поддържат пазарната оценка на Tesla на близо 1 трилион долара. Много анализатори от Уолстрийт казват, че автомобилният бизнес струва по-малко от 100 долара на акция, или една трета от цената на акциите на Tesla, която е приблизително 300 долара. „Повечето инвеститори оценяват основния автомобилен бизнес на Tesla между 50 и 100 долара на акция“, написа през май анализаторът на Morgan Stanley Адам Джонас.
Въпреки ентусиазма на Мъск относно бъдещето на Tesla, двигателят зад тази трансформация – бизнесът с коли – в момента се задъхва. Печалбата на компанията е спаднала със 71% през първото тримесечие. Реализира печалба от само 409 милиона долара, тъй като е продала 595 милиона долара регулаторни кредити на други производители на автомобили. Когато на 23 юли отчете резултатите си за второто тримесечие, анализаторите очакват спад в продажбите с приблизително 10% и спад в печалбата с близо 20%, посочва WSJ.
Проблемите в автомобилния бизнес се задълбочиха, дори след като Мъск обяви, че се оттегля от ангажиментите си в Белия дом, за да се фокусира върху Tesla.
Търговски спорове предизвикаха несигурност относно достъпа до редкоземни елементи от Китай, необходими за производството на електромобили, и затрудниха локалната верига на доставки на Tesla, която разчита на компоненти от Канада и Мексико.
Освен това потребителското търсене на електромобили е отслабнало – общите продажби на EV в САЩ са спаднали с около 7% през второто тримесечие, според оценки на Cox Automotive.
Ford, Hyundai и Kia отчетоха рязък спад в EV-продажбите, докато GM отбеляза ръст благодарение на електрическите версии на Cadillac Escalade и Chevrolet Equinox.
Имиджът на Tesla също пострада от политическите изяви на Мъск, които разгневиха клиенти от различни политически убеждения.
През май той се оттегли от ръководството на Държавния департамент за ефективност (DOGE), докато бордът на Tesla се свърза с компании за подбор на мениджърски кадри, а някои членове настояха Мъск да прекарва повече време в компанията.
Председателят на борда Робин Денхолм по-късно заяви, че бордът има доверие в Мъск и в плана му за растеж.
Най-богатият човек в света не успява да остане далеч от политиката, след като похарчи почти $300 милиона, за да подпомогне кампанията на Тръмп.
През последните седмици той два пъти се скара с Тръмп в социалните мрежи в спор по законопроекта на Тръмп, известен като „big, beautiful bill“.
Мъск критикува документа, наричайки го финансово безотговорен и заплаши да създаде нова политическа партия, за да се противопостави на републиканци, които го подкрепят.
В отговор Тръмп заплаши, че ще използва държавната власт, за да накаже бившия си съветник. Попитан дали ще депортира Мъск, Тръмп каза, че обмисля това. Мъск е натурализиран гражданин на САЩ, роден в Южна Африка.
Също така през годината настъпи текучество в ръководството на Tesla.
Миналата седмица компанията се раздели с Омеад Афшар, близък сътрудник на Мъск, който отговаряше за продажбите и производството в Северна Америка и Европа. Частично ще бъде заменен от Том Жу, който преди това беше преместен в Китай, за да помогне на Tesla да навакса конкуренцията там.
Преди това подаде оставка и Милан Ковач, ръководител на програмата за робота Optimus, който се оттегли, за да прекара повече време със семейството си в чужбина.
Мъск междувременно се фокусира върху роботакси услугата в Остин, Тексас.
На 22 юни, деня на старта, той беше заснет да празнува с екипа около маса с пица и диетична кола.
За разлика от EV-бизнеса на Tesla, тук Мъск не е пионер – опитва се да настигне Waymo на Alphabet, която вече оперира със стотици роботаксита в няколко града.
Миналата седмица Tesla демонстрира ново постижение: Model Y бе доставен напълно автономно от завода в Остин до дома на клиент на около 30 минути разстояние.
Мъск твърди, че до края на 2026 г. ще има стотици хиляди Tesla автомобили, които ще се движат напълно автономно по пътищата в САЩ, като много от тях ще бъдат собственост на частни лица.
В неговата визия, собствениците ще могат да отдават автомобилите си под наем в мрежа от роботаксита, подобно на Uber или Airbnb.
Тази визия беше ясно представена в последния доклад за въздействието на Tesla, който показа град, захранван от слънчева енергия, с автономни автомобили и роботи Optimus, които бутат детски колички и помагат с пазарските чанти. На една от илюстрациите се вижда робот, който полива растение в саксия, докато семейство си играе в хола.
В доклада се появи и ново обещание относно ролята на роботакситата и Optimus в мисията на Tesla:
„Вярваме, че автономията ще спасява животи, време и пари, като същевременно подобрява качеството на живот за всички.“