Не се търси нов главен изпълнителен директор, който да замени Илон Мъск, заяви председателят на Tesla
На фона на спадащи печалби и загуба на пазарна стойност, членовете на управителния съвет казали на Мъск, че трябва да отделя повече време на компанията
&format=webp)
Председателят на Tesla Робин Денхолм отрече информацията, че бордът на компанията се стреми да замени главния изпълнителен директор Илон Мъск в отговор на спада в продажбите и широко разпространената негативна реакция срещу близостта му с президента на САЩ Доналд Тръмп.
„По-рано днес в медиите се появи погрешно съобщение, че бордът на Tesla се е свързал с компании за набиране на персонал, за да започне търсене на главен изпълнителен директор на компанията“, написа Денхолм в публикация в акаунта на производителя на електрически превозни средства в X рано в четвъртък сутринта.
„Това е абсолютно невярно... Главният изпълнителен директор на Tesla е Илон Мъск и бордът е силно уверен в способността му да продължи да изпълнява вълнуващия план за растеж.“
Earlier today, there was a media report erroneously claiming that the Tesla Board had contacted recruitment firms to initiate a CEO search at the company.
— Tesla (@Tesla) May 1, 2025
This is absolutely false (and this was communicated to the media before the report was published).
The CEO of Tesla is…
Денхолм отговоря на статия, публикувана малко по-рано в The Wall Street Journal.
"Преди около месец, докато акциите на Tesla падаха, а някои инвеститори изразяваха недоволство от ангажираността на Илон Мъск с Белия дом, управителният съвет на компанията сериозно е започнал процес по намиране на негов наследник, пише WSJ, позовавайки се на свои източници.
Според тях членове на борда са се свързали с няколко реномирани компании за подбор на висши мениджъри, за да започнат официална процедура по намиране на нов главен изпълнителен директор.
Причините, пише WSJ, са растящото вътрешно напрежение в компанията, резките спадове на продажбите и печалбите и отдадеността на Мъск на работата му в Белия дом.
Около този период бордът се срещнал с Мъск, като според източниците на WSJ, присъствали на срещата, членовете му настояли той да се съсредоточи повече върху Tesla и да заяви това публично. Мъск не възразил.
Компанията изпитва трудности, откакто Мъск, основна визионерска фигура, започна да отделя значително време в подкрепа на президента Доналд Тръмп и инициативата му за съкращаване на федералните разходи. След като Tesla обяви спад на печалбата с 71% за първото тримесечие, Мъск увери инвеститорите, че скоро ще се върне към работата си в компанията:
„От следващия месец ще отделям много повече време на Tesla“, заяви той в конферентен разговор за приходите и печалбите.
Според източниците на WSJ, бордът се е фокусирал върху една от водещите компании в САЩ за подбор на ръководни кадри. Не е ясно дали самият Мъск, който е и член на борда, е бил напълно наясно с процеса, нито дали неговото обещание да се съсредоточи отново върху Tesla е повлияло на плановете за наследяване. Самият Мъск не е отговорил на запитвания за коментар от WSJ.
По време на заседание на кабинета в сряда, Тръмп благодари на Мъск за помощта му в правителството: „Знаеш, че си добре дошъл да останеш, колкото пожелаеш“, каза той. След това добави за Мъск: „Явно обаче му се иска да се върне при колите си.“
Началникът на кабинета на Тръмп, Сузи Уайлс, заяви пред New York Post в сряда, че Мъск „не е бил в Белия дом физически, но това всъщност няма голямо значение“, добавяйки, че е разговаряла редовно с милиардера по телефона.
Смяна на ръководството би била исторически момент за Tesla. Мъск ръководи производителя на електромобили вече близо 20 години, въпреки че през 2018 г. се оттегли от позицията на председател на борда. Той остава дълбоко ангажиран във всичките си компании, дори в онези, където други мениджъри отговарят за ежедневните операции.
Бордът от осем души също така обмисля да назначи нов независим директор, пише още WSJ. Някои от членовете, включително съоснователят на Tesla Джей Би Страубел, провеждали срещи с големи инвеститори, за да ги уверят, че компанията е в сигурни ръце, твърдят източниците на медията.
Мъск похарчи над 250 милиона долара за кампанията за преизбиране на Тръмп. Той участваше в митинги, придружаваше го в ключови щати и дори беше в Мар-а-Лаго на изборната нощ.
Впоследствие Мъск бе назначен за ръководител на новосъздаденото Министерство на ефективността в управлението. Назначението му като „специален държавен служител“ му позволява да работи до 130 дни годишно без да подава декларация за конфликт на интереси.
Мъск обаче започна работа в правителството в особено труден момент за Tesla. Продажбите на електромобили спаднаха през 2024 г. - първият годишен спад от над десетилетие. Цените бяха понижени, което доведе до свиване на печалбата. Cybertruck, критикуван заради странния си външен вид, стана обект на подигравки в медиите.
Близостта на Мъск с Тръмп навреди на имиджа на Tesla сред част от потребителите. Допълнително напрежение предизвикаха и въведените от президента от САЩ мита, които усложниха дейността на компанията в Китай - един от най-важните ѝ пазари, както и по веригите на доставки в Мексико и Канада.
След изборната победа на Тръмп миналата година, акциите на Tesla първоначално скочиха, достигайки рекордна пазарна стойност от 1,5 трилиона долара през декември. Но след това паднаха до около 900 милиарда.
През последната година Мъск споделил с близък човек, че е уморен от безкрайната работа в Tesla, твърдят още източниците на WSJ. През пролетта той казал, че не иска повече да бъде главен изпълнителен директор, но се страхува, че няма кой да го замести и да представя визията на компанията като пионер в роботиката и автоматизацията, пише още медията.
Някои служители били разтревожени от призива на Мъск да запазят акциите си. „Ако човек чете новините, ще реши, че светът свършва“, каза преди няколко седмици лидерът на Tesla. „Но аз съм тук, за да ви кажа, че бъдещето е вълнуващо. Просто дръжте акциите си.“
Компанията навлиза в преходен период. Model 3 и Model Y изиграха ключова роля за първата вълна от растеж. Сега компанията се насочва към автономни превозни средства и роботи. Най-новото е Cybercab — двуместен електромобил без волан и педали - както и хуманоидният робот Optimus.
Мъск твърди, че роботиката може да превърне Tesla в компания с пазарна стойност от 30 трилиона долара.
Въпреки това основният бизнес с електромобили страда. Cybertruck не успя да предизвика очаквания интерес - през първата му пълна година са продадени едва 39 000 бройки в САЩ, далеч от целта от 250 000.
След осем изтегляния на модела, включително заради проблеми със спирачки и чистачки, компанията пусна по-евтин вариант на Cybertruck за $69,990.
Tesla планира да отвори приложението си за автономни таксита до края на юни в Остин, Тексас, в опит да настигне конкуренти като Waymo и Zoox.