Най-често използваната дума за описание на последните месеци е „несигурност“.

Всеки ден получаваме информация за геополитически промени, пазарни сътресения, постижения в областта на изкуствения интелект и още и още.

Много лидери се чувстват като изгубени в пустинята, докато се ориентират в трудния терен, пише Fast Company.

Но докато размишлявате как да продължите напред, начинът, по който реагирате на несигурността, е също толкова важен, колкото и действията ви. Или, ако трябва да цитираме Мая Анджелоу:

„Хората ще забравят какво сте казали, хората ще забравят какво сте направили, но никога няма да забравят как сте ги накарали да се почувстват.“

Няма съмнение, че периодите на несигурност изискват от лидерите трудни решения и непопулярни избори, но поведението им може да се помни дълго след като кризата е отминала.

Ето 10 грешки, които разрушават доверието на екипа им и ерозират лоялността им в несигурни времена.

Паника

Нищо не разрушава доверието по-бързо от паниката. Лидерите проектират енергията и емоциите си върху останалите членове на екипа и когато изпаднат в паника, това правят и всички останали.

Не е нужно да сте стоик, но о не бива да се хвърляте в катастрофи.

Бъдете автентични в степента на загриженост и съсредоточеност. Бъдете честни, че не разполагате с всички отговори. След това дайте тон на екипа да запази спокойствие и да продължи напред.

Задържане на информация

Лошите новини не стават по-добри. Болезнено е да съобщавате лоши новини на екипа си, особено когато може да не сте разработили решенията за тях.

Но е важно да осъзнаете, че екипът ви не може да помогне, докато или ако не разбере какво се случва. Доверете му информацията, за да може той ефективно да помогне.

Едностранни решения

На върха е самотно. Лидерите често усещат цялата тежест на своята роля в криза.

Когато в ушите ви звучи мантрата „отговорността свършва тук“, е изкушаващо да бъдете герой - да действате бързо и да вземете решение, без да се консултирате с екипа си.

Защо обаче да се консултирате?

Решенията са по-добри, когато се ползват от мъдростта на екипа. Той ви дава идеи, помага да се търсят решения и да се идентифицират слепите точки. Освен това е вероятно да се наложи да изпълни решението, така че получаването на принос от самото начало запазва създава доверието.

Преустановяване на правилата

В моменти на несигурност може да е изкушаващо да се преустановят процесите, проверките и балансите или установените правила за действие, за да се придвижим бързо напред.

Ако почувствате натиск да нарушите културата си или да заобиколите правилата, за да продължите напред, помислете два пъти.

Ако все пак стигнете до заключението, че ситуацията изисква да се пренебрегне обичайната дейност, уверете се, че екипът разбира основанията за това, и имайте предвид, че ще създадете прецедент, който може да ви преследва по-късно.

Заравяне на главата в пясъка

Изправянето пред кризата може да включва преминаване през етапите на скръбта – за нещо изгубено и бъдеще, което все още е твърде неясно.

Ръководителите, затънали в отричане, са парализирани от бездействие. Ако не идентифицирате и не се справите с предизвикателствата, екипът губи вяра в лидера.

Ако се чувствате претоварени и неспособни да действате, използвайте бойскаутската абревиатура СТОП: Спрете, помислете, наблюдавайте, планирайте. А ако се окажете заседнали на етапа на мислене, ангажирайте екипа да формира план.

Каквото и да правите, предприемете стъпки, за да продължите напред.

Игра на обвинения

Някои лидери са известни с емоционалните си изблици и обвиняването на другите за обстоятелствата.

Това поведение може да бъде много тревожно за екипа и да всее култура на страх, което никога не е продуктивно.

Връщането към миналото не е здравословно и само ще ви послужи за забавяне, потискане на резултатите и създаване на токсична култура.

За лидерите е важно трезво да приемат ситуацията, да поемат отговорност и бързо да преминат към решения.

Изключване на идеи

Много лидери, които се опитват да действат бързо - особено тези, които вземат едностранни решения, изключват дискусията в екипа и идеите, необходими, за да се стигне до най-доброто решение.

Дори ако решението, с което сте дошли на срещата, е това, което екипът в крайна сметка ще приеме, времето в идеи и дискусии може да послужи за обединяването на всички около вашия план.

Преобръщане на идеи

Няма нищо по-неприятно от неангажиран лидер, който насочва екипа в една посока, а след това бързо се обръща, когато чуе друга по-добра идея.

Честото сменяне на посоката на движение подкопава увереността и създава впечатление, че не знаете какво правите.

Направете предварителна проверка, изберете посока и се ангажирайте да я осъществите. Включете постепенни цели и контролни проверки, за да наблюдавате напредъка.

Ако трябва да направите завой, направете го с данни и аргументирана обосновка. Екипът ви ще се отнесе благосклонно към вас, ако разбере „защо“ стои зад решенията ви.

Не слушате

Понякога най-важното, което един лидер може да направи, е да не действа, а да слуша.

Слушането помага да преработите предизвикателствата и да почерпите идеи за пътя напред. Лидерите в кризисни ситуации трябва да се подготвят да слушат много.

Всъщност излезте от кабинета си и тръгнете на обиколка за слушане, за да видите как другите преживяват сътресенията.

Потърсете техния принос. Но не спирайте дотук. Ако отделите време да слушате, трябва да се върнете обратно към екипа, за да кажете: „Ето какво чух и ето какво ще направя с тази информация.“

Ако не предприемете тази последна стъпка, вероятността екипът да предостави обратна връзка при следващия ви въпрос е по-малка. Уверете се, че те могат да видят как са добавили стойност към посоката.

Толерирате лошо поведение

В периоди на несигурност не само лидерите са подложени на стрес. Другите също могат да се държат неподходящ. Не е достатъчно да държите себе си под контрол, трябва да държите под контрол и останалите членове на екипа.

Когато негативните поведения, свързани с доверието, излязат на повърхността, побързайте да разговаряте с нарушителя за индивидуален инструктаж.

Несигурността е неизбежна. Начинът, по който лидерите се ориентират в критичния момент, може да има решаващо значение.

Успешните лидери се обръщат към своите екипи по време на криза, осъзнавайки, че те самите не разполагат с всички отговори. Ако се доверите на екипа си да ви помогне да се справите с турбуленцията, той ще ви се довери в замяна.