Някои от най-добрите изпълнителни директори и висши мениджъри умеят да мотивират служителите с практична обратна връзка и полезни съвети.

Други прилагат пасивенно-агресивен подход, който почти винаги има обратен ефект, обяснява Зак Меркурио, автор на The Power of Mattering, изследовател на лидерството на работното място и старши сътрудник към Държавния университет в Колорадо.

LinkedIn | Zach Mercurio, Ph.D.

Според него този тип ръководители често използват три токсични фрази:

• Не забравяй, че не си незаменим

• Никой няма да дойде да те спаси

• Трябва да се докажеш

Когато шефовете използват тези фрази – или различни думи, за да предадат подобни послания, те вероятно се опитват да насърчат служителите да работят по-усилено или да надхвърлят възможностите си. В действителност те звучат като заплаха и насаждат страх, обяснява експертът.

„Когато хората се чувстват заменими, те са склонни да се държат като такива. Не се появяват в офиса навреме, полагат по-малко усилия. Всъщност така изчерпвате самочувствието, самооценката и усещането за способност, от която се нуждаят, за да подобрят работата си.“

За да мотивирате служителите си на работното място, помислете дали да не им поставите високи цели, които може да са предизвикателство, но знаете, че могат да ги постигнат.

Това е тактиката, която Лиса Су, главен изпълнителен директор на производителя на чипове Advanced Micro Devices (AMD), използва, за да извлече максимума от своите екипи. „Хората са наистина мотивирани от амбициозни цели“, коментира Су пред списание Time през декември.

Ако видите, че служител изпитва затруднения, седнете с него, за да обсъдите продуктивността му, преди да направите или кажете нещо по-драстично, препоръчва Меркурио.

Понякога отдел „Човешки ресурси“ разгръща план за подобряване на производителността на някого, а той всъщност никога не е имал смислени разговори с шефа и няма подкрепа да подобри производителността си“, казва експертът.

Тези смислени разговори обикновено трябва да включват честна оценка на очакванията и изпълнението, а не опити за мотивация, които могат да се превърнат в токсични.

Ако чуете, че сте заменими или че компанията няма да ви подкрепи, вероятно ще се съсредоточите върху този извод повече от всичко останало, допълва Меркурио.

Ако поведението на ръководителя ви не се промени, тогава може да се обърнете към отдел „Човешки ресурси“.

„В тази ситуация намирането и прекарването на време с хора - колеги, ръководители в други области, които ви карат да чувствате, че сте важни, може да бъде полезно“, съветва Меркурио.