През 2024 г. електромобилите отбелязват нов рекорд – 22% от всички нови автомобили, продадени в света, вече са на ток. Но с нарастващата популярност на EV-технологиите се появяват и неочаквани странични ефекти: гадене.

Все повече потребители се оплакват, че пътуването в електрическа кола ги кара да се чувстват зле – особено когато са на задната седалка. В TikTok, Reddit и X лични истории и въпроси от загрижени купувачи се увеличават с всяка изминала седмица.

Това не е обикновено внушение. Според нови научни изследвания има логично обяснение защо стомахът ни реагира по различен начин в EV, отколкото в класическа кола с вътрешно горене, пише The Guardian.

„По-силната чувствителност към гадене в електромобилите може да бъде обяснена с липсата на предишен опит – както като шофьор, така и като пътник. Мозъкът не успява точно да изчисли движението, защото разчита на предходен опит с друг тип превозно средство“, казва Уилям Емон, докторант по темата в Université de Technologie de Belfort-Montbéliard във Франция.

Има и още: двигателите с вътрешно горене предоставят звукови и вибрационни сигнали – неща, които мозъкът ни автоматично свързва с ускорение или спиране. Звукът на двигателя, треперенето на шасито, оборотите – всички тези микросигнали създават предвидимост.

В електромобилите тя липсва. Моторът е безшумен, ускорението – мигновено, а цялостното усещане за движение коренно се променя.

„Ако сме свикнали да пътуваме в неелектрически коли, мозъкът ни очаква определени сигнали – обороти, вибрации, въртящ момент. Но EV създава напълно нова сензорна среда, към която мозъкът тепърва трябва да се адаптира“, пояснява Емон.

Адаптацията обаче не идва веднага. Според изследване от 2024 г. има пряка връзка между вибрациите на седалката и интензитета на гадене при електрическите автомобили.

Друго изследване от 2020 г. идентифицира отсъствието на звуков сигнал като основен причинител на дискомфорт.

В допълнение към всичко това, характерното за EV-технологиите регенеративно спиране – при което моторът трансформира кинетичната енергия обратно в електрическа – също допринася за проблема. Вместо рязко спиране, колата плавно и продължително забавя. А именно тази нискочестотна деселерация, сочи ново изследване, е свързана с по-високи нива на гадене.

„Резултатите ни потвърждават, че по-високите нива на регенеративно спиране могат да предизвикат симптоми на морска болест“, пишат авторите на проучването.

А причината е добре известна: т.нар. „сензорен конфликт“ – разминаване между сигналите, които мозъкът получава от очите, вътрешното ухо, което отговаря за баланса, и тялото. Когато очакванията за движение не съвпадат с реалността, мозъкът реагира с нещо, което усещаме като гадене.

„Колкото по-добре познаваме движението на тялото си, толкова по-добре го предвиждаме – а това е изключително важно за предотвратяване на гаденето“, казва Емон.

„Когато има разлика между очакването и реално изпитаното движение“, мозъкът го възприема като конфликт. И ако това продължи достатъчно дълго, задейства автоматични реакции като гадене.“

Именно затова шофьорите почти никога не страдат от подобни симптоми – те могат да предвидят какво следва.

А електромобилите, със своето тихо ускорение и плавно спиране, просто не дават същите „входни данни“. Така тялото преживява движението без обичайните „предупреждения“, които мозъкът ни очаква.

„Когато се сблъскаме с нова сензорна среда, мозъкът трябва да се адаптира. Липсата на предишен опит е причината почти всеки да изпитва гадене при първи контакт с нулева гравитация“, казва Емон.

Но има ли решение на този проблем?

Вече се разработват няколко. Изследователи тестват нови визуални и вибрационни сигнали, които да помагат на мозъка да предвижда движенията в автономни EV-таксита. Сред предложенията са интерактивни екрани, светлинни маркери или допълнителни вибрации в седалките – всичко, което може да компенсира липсата на звук и класически усещания.