Nvidia се стреми да гради бизнес отвъд технологичните гиганти
Производителят на чипове установява връзки с държави и нови играчи в облачните услуги в опит да намали зависимостта си от Microsoft, Amazon и Google
&format=webp)
Nvidia се стреми да намали зависимостта си от големите технологични компании, като сключва нови партньорства за продажба на своите чипове за изкуствен интелект на държави, корпоративни групи и конкуренти на гиганти като Microsoft, Amazon и Google.
Миналата седмица американският производител на чипове обяви многомилиарден договор със саудитската AI компания Humain, докато Обединените арабски емирства обявиха планове за изграждане на един от най-големите центрове за данни в света, в координация с правителството на САЩ. Това е част от по-широките амбиции на страните от Персийския залив да изградят мащабна AI инфраструктура.
Тези така наречени „суверенни AI“ сделки са ключов елемент от стратегията на Nvidia да разшири клиентската си база далеч отвъд Силициевата долина, пише Financial Times.
Според ръководители на компанията, анализатори и експерти от индустрията, производителят на чипове с пазарна стойност 3.2 трилиона долара цели да развие бизнеса си извън т.нар. хайпърскейлъри – големите облачни компании, които в момента носят над половината от приходите на Nvidia от центрове за данни.
Американската компания се стреми да засили позициите на потенциални конкуренти на Amazon Web Services, Azure на Microsoft и Google Cloud. Това включва т. нар. neoclouds като CoreWeave, Nebius, Crusoe и Lambda, които вече са част от разрастващата се мрежа „Nvidia Cloud Partners“.
Тези компании получават преференциален достъп до вътрешни ресурси на Nvidia, включително екипи, които консултират как да се проектират и оптимизират центрове за данни, използващи специализираните ѝ чипове.
Nvidia също така улеснява работата на своите партньори с доставчици, които интегрират нейните чипове в сървъри и друго оборудване, включително чрез ускоряване на процеса по закупуване. В някои случаи Nvidia дори е инвестирала в нови облачни компании като CoreWeave и Nebius.
През февруари компанията обяви, че CoreWeave е „първият доставчик на облачни услуги, който предлага на пазара новата платформа Nvidia Blackwell“, най-новото ѝ поколение процесори за AI центрове за данни.
През последните месеци Nvidia също така сключи партньорства с компании като Cisco, Dell и HP, с цел да достигне до корпоративни клиенти, които управляват собствена IT инфраструктура вместо да разчитат на облачни услуги.
„Днес съм по-уверен в бизнес възможностите извън големите облачни доставчици, отколкото бях преди година“, казва главният изпълнителен директор на Nvidia Дженсън Хуанг в интервю за Financial Times, публикувано през март.
Турнето на Хуанг в Персийския залив тази седмица заедно с президента на САЩ Доналд Тръмп демонстрира стратегия, която компанията иска да приложи и в други региони.
Анализатори прогнозират, че сделките със саудитската AI компания Humain и с G42 от ОАЕ, която планира гигантски център за данни в Абу Даби, ще добавят милиарди долари към годишните приходи на Nvidia. Ръководството на компанията посочва, че е получило запитвания от редица други правителства за участие в подобни „суверенни AI“ проекти.
Хуанг вече открито говори за усилията на Nvidia да диверсифицира своя бизнес. При представянето на чиповете Blackwell през 2024 г., всички големи технологични компании изразиха подкрепа. Но при обявяването на наследника им - Rubin, на конференцията GTC през март, тези партньори отсъстваха от сцената, като вместо тях присъстваха CoreWeave и Cisco.
По време на събитието Хуанг заяви, че „всяка индустрия“ ще има свои „AI фабрики“ - специализирани съоръжения, предназначени за работа с мощни чипове - което представлява нова пазарна възможност в размер на стотици милиарди долари.
Предизвикателството за Nvidia обаче е, че единствено големите технологични компании могат устойчиво да монетизират AI, смятат някои експерти, според които корпоративният пазар може да е следващият фронт, но още не се е стигнало до него.
Nvidia също предупреждава инвеститорите в своите регулаторни доклади, че остава зависима от ограничен брой клиенти, като се смята, че това са именно големите технологични компании с най-големи облачни и интернет услуги.
Същите тези компании разработват собствени конкурентни AI чипове и ги предлагат на своите клиенти като алтернатива на продуктите на Nvidia.
Amazon, най-големият доставчик на облачни услуги, цели да заеме водеща позиция в AI обучението - област, доминирана от Nvidia откакто ChatGPT на OpenAI стартира бума в генеративния изкуствен интелект. Стартиращата компания Anthropic, в която Amazon е голям инвеститор, използва процесорите Trainium на AWS, за да обучава и изпълнява следващите си AI модели.
На този фон Nvidia се тревожи от възможността големите технологични компании да преминат към собствени чипове и затова инвестира във въпросните neoclouds, смятат ръководители от бранша, цитирани от FT.
Випул Вед Пракаш, главен изпълнителен директор на Together AI – нова облачна компания, ориентирана към отворения код и станала партньор на Nvidia през март, казва: „Ако големите технологични компании в крайна сметка станат конкуренти, вместо клиенти, ще бъде важно за Nvidia да изгради собствена облачна екосистема. Мисля, че именно това е една от основните ѝ цели.“