Недостигът на памет чипове, предизвикан от експлозивното търсене от страна на AI компаниите, вероятно ще доведе до поскъпване на смартфоните през 2026 г. и до спад в доставките им. Това се посочва в анализ на Counterpoint Research.

Според новата прогноза глобалните доставки на смартфони може да намалеят с 2,1% през 2026 г. – рязка корекция спрямо предишната оценка на компанията, която предвиждаше стабилен пазар или лек растеж. Доставките не са равни на реалните продажби, но са важен индикатор за търсенето, тъй като отразяват броя устройства, изпратени към търговските канали и магазините, пише CNBC.

Паралелно с това средната продажна цена на смартфоните може да скочи с 6,9% на годишна база през 2026 г., при предишна прогноза за ръст от 3,6%. Основната причина е недостигът на конкретни чипове и „тесни места“ във веригата за доставки на полупроводници, които повишават цените на ключовите компоненти.

Глобалното разширяване на центровете за данни засилва търсенето на системи на Nvidia, които разчитат на компоненти, разработвани от SK Hynix и Samsung – двата най-големи доставчика на т.нар. памет чипове. Особено силно поскъпва динамичната оперативна памет (DRAM), която е критична както за AI центровете за данни, така и за смартфоните.

Цените на DRAM вече са се увеличили значително през тази година, тъй като търсенето надвишава предлагането.

При смартфоните от ниския ценови сегмент – под 200 долара – производствените разходи (т.нар. bill of materials) са нараснали с 20%–30% от началото на годината. За моделите от средния и високия клас увеличението е между 10% и 15%.

Counterpoint предупреждава, че цените на паметта могат да се повишат с още 40% до второто тримесечие на 2026 г., което би довело до допълнително нарастване на производствените разходи с между 8% и над 15% спрямо вече високите нива. Това вероятно ще бъде прехвърлено върху крайните потребители и ще тласне средните продажни цени още нагоре.

„Apple и Samsung са в най-добра позиция да издържат на напрежението през следващите няколко тримесечия“, коментира MS Hwang, директор „Изследвания“ в Counterpoint. „За останалите ще бъде много по-трудно да балансират между пазарен дял и маржове на печалба.“

Според него най-силно натискът ще се усети от китайските производители, които оперират основно в средния и ниския ценови сегмент. В опит да ограничат разходите някои компании може да понижат качеството на компоненти като камери, дисплеи и аудио системи или да използват вече съществуващи части от по-стари модели. Паралелно с това производителите вероятно ще се опитат по-агресивно да насочват потребителите към по-скъпите си устройства.