Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск съобщи, че компанията тества безпилотни роботаксита в Остин, Тесла, без хора в автомобила.

„Тестовете се провеждат без пътници в колата“, написа той в публикация в социалната си мрежа X.

Новината идва почти шест месеца след стартирането на ограничената услуга, която се извършваше под контрола на шофьори в колата, отбелязва CNBC.

Акциите на Tesla се повишиха с 3,6% до 475,31 долара при затварянето на борсата в понеделник. Те са се повишили с 18% от началото на годината и са с около 1% по-ниски от рекорда, достигнат през декември 2024 г.

Повече от 10 години Илон Мъск обещава на инвеститорите и клиентите на Tesla, че моделите ѝ скоро ще могат да бъдат модернизирани до самоуправляващи се, способни да служат като безпилотни роботаксита или да извършват пътувания без човешка намеса.

Въпреки че това все още не се е случило, през юни компанията представи в Остин приложение и услуга за превоз с марката Robotaxi, а скоро след това и отделна услуга за превоз в района на залива на Сан Франциско.

В неделя официалният акаунт на Tesla написа в две публикации в X: „Флотата ще се събуди чрез безжична софтуерна актуализация“ и „Бавно, а след това наведнъж“.

Tesla обаче все още не е обявила официално кога ще може да извършва услуга за превоз без човешки надзор, допълва CNBC.

Компанията съобщава, че към средата на октомври са станали седем инцидента с автомобили в Остин. Те обаче са били оборудвани с ADS, автоматизирани системи за шофиране, които все още не са широко разпространени, и имат надзор за безопасността на пътниците на предната седалка или зад волана.

Данните, предоставени на Националната администрация за безопасност на движението по магистралите в САЩ показват, че инцидентите не са били тежки.

Филип Купман, почетен професор в Carnegie Mellon University и изследовател на безопасността на автономните системи, коментира пред CNBC, че при толкова малък автопарк би трябвало да има по-малко от седем докладвани инцидента, „особено като се има предвид, че във всеки има надзорник по безопасността, чиято задача е да предотвратява катастрофи“.

Според него Tesla е укрила „описателна информация“ за всички инциденти в докладите до NHTSA, така че обществеността няма как да разбере какво се е случило.

Компанията не отговори на запитването за допълнителна информация от CNBC.

Броят на роботакситата в Остин е бил около 30 към октомври. По-рано Мъск заяви, че възнамерява да ги удвои до края на годината.

В Тексас производителите на автономни превозни средства понастоящем имат право да тестват или използват своите автомобили по обществените пътища, стига да спазват правилата за движение съгласно транспортния кодекс на щата.

В коментар за CNBC властите заявяват, че „нямат пряка компетентност по отношение на регулирането на автономните превозни средства и следователно не може да коментират текущите дейности“ по отношение на Tesla.

Регулаторните изисквания в Тексас ще се променят през 2026 г. с влизането в сила на Сенатския законопроект 2807, който законодателната власт прие по-рано тази година. От 28 май 2026 г. операторите на автономни превозни средства ще се нуждаят от разрешение от DMV за самоуправляващи се автомобили в щата.

DMV и Комисията за обществени услуги на Калифорния потвърждават, че Tesla все още не е подала заявление за разрешителни, необходими за провеждане на тестове на безпилотни автомобили в щата без човек зад волана, или експлоатация на търговска услуга за роботаксита.

На пазара на автономни превозни средства Tesla изостава от Waymo на Alphabet в САЩ и Apollo Go и WeRide, собственост на Baidu в Азия. Тези компании оперират търговски услуги за превоз с роботизирани таксита на големите пазари.