Главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск заяви, че броят на роботизираните таксита в Остин, Тексас, ще се удвои през декември след стартирането на услугата за самоуправляващи се автомобили през юни.

„Флотата от роботизирани таксита на Tesla в Остин трябва да се удвои приблизително следващия месец“, написа милиардерът в публикация в платформата си X.

Не е ясно колко точно роботизирани таксита експлоатира Tesla към момента, уточнява Reuters.

Услугата за роботизирани таксита на компанията понастоящем се предлага в Остин и района на залива на Сан Франциско, като все още се изисква наличието на мониторинг за безопасност в превозните средства.

Миналата седмица беше получено разрешение и за превоз на пътници в Аризона.

През октомври Илон Мъск заяви, че очаква роботакситата да започнат се движат без шофьори в осем до десет метрополни области на Остин до края на годината. През юли той даде прогноза, че ще обслужват около половината от населението на САЩ до края на годината, припомня Reuters.

И докато тази година той се фокусира върху роботиката и одобрението на акционерите за космическия му пакет възнаграждения от 1 трилион долара, перспективите за основния бизнес на Tesla – продажбата на автомобили, се влошават, отбелязва агенцията.

Компанията е подложена на натиск в продажбите на трите най-големи автомобилни пазара в света: Европа, Китай и САЩ.

Те са спаднали с 48,5% в цяла Европа през октомври в сравнение със същия месец миналата година, според нови данни от вторник на Европейската асоциация на автомобилните производители.

За годината продажбите в региона са спаднали с около 30%, докато тези на електромобили в цялата индустрия са скочили с 26%, допълва Reuters.

Според Visible Alpha, глобалните доставки на автомобили на Tesla се очаква да спаднат с 7% тази година, след 1% през 2024 г. Мрачните прогнози идват въпреки рекордните доставки през третото тримесечие, подхранени от американските клиенти, които се надпреварваха да се възползват от изтичащия на 30 септември данъчен кредит за електромобили.

Слабите резултати в Европа сочат, че няма да има бързо възстановяване от сътресенията в продажбите, които започнаха в края на миналата година, след като Мъск публично похвали крайни десни фигури, което предизвика протести в целия регион. Милиардерът е относително мълчалив по политическите въпроси през последните месеци, но европейският бизнес на Tesla не се е възстановил, което е сигнал за фундаментални проблеми, допълва Reuters.

През 2023 г. SUV моделът Y на Tesla беше най-продаваният автомобил в света, както бензинов, така и електрически. Но днес компанията се срива в класациите за продажби, тъй като конкурентите я изпреварват с широка гама от подобрени електромобили – често на по-ниски цени, докато ограничената гама модели на Tesla е остаряла, твърдят анализатори.

Tesla не е отговорила на запитванията за коментар от Reuters.

Преди година Илон Мъск заяви пред акционерите, че очаква продажбите да нараснат с 20-30% през 2025 г. През януари компанията заяви, че очаква връщане към растеж, без да дава срокове за това, но оттегли тази прогноза през следващото тримесечие. През октомври Tesla заяви, че всеки растеж ще зависи от макроикономически фактори, колко бързо ще може да добави автономност към своите автомобили и да увеличи производството в заводите си.

Проблемите на Tesla са най-остри в Европа, където повече от дузина EV модели се продават за под 30 000 долара, а други са на път да атакуват пазара. Междувременно вълна от китайски компании навлиза на Стария континент с привлекателни дизайни и по-широк избор от модели.

Анализатори, интервюирани от Reuters, не предвиждат бързо решение за Tesla в Европа, където компанията предлага само два модела за масовия пазар: Model 3 и Model Y. Компанията наскоро представи опростена, по-евтина версия на Model Y, за да стимулира продажбите.

В цяла Европа китайската BYD е продала 17 470 автомобила през октомври, което е повече от двойно в сравнение с продажбите на Tesla.

Междувременно, в ясен знак за отслабващото господство на империята на Мъск на европейския пазар, германската Volkswagen отбеляза ръст в продажбите на електромобили от 78,2% до септември тази година до 522 600 броя, което е три пъти повече от тези на Tesla.

„Проблемът за Илон Мъск не е само в неговите собствени автомобили и китайските производители“, коментира Фердинанд Дуденхофер, ръководител на мозъчния тръст CAR в Университета в Дуисбург-Есен. „Проблемът е и в това, че европейците са го настигнали.“, допълва той.

В Китай продажбите и пазарният дял на Tesla също намаляват, макар и не толкова рязко, колкото в Европа. Доставките спадат до тригодишно дъно през октомври с 35,8%. За годината продажбите са спаднали с 8,4% до октомври.

В САЩ те са се увеличили с 18% през септември, според оценки на изследователската компания Motor Intelligence, подпомогнати в последната минута от клиенти, бързащи да се възползват от изтичащия на 30 септември данъчен кредит от 7500 долара. Тази тенденция се обърна през октомври с понижение от 24%. Лидери в автомобилната индустрия очакват пазарът на електромобили да остане слаб.

Tesla обаче може да се възползва от факта, че няколко традиционни производители намаляват моделите си EV и инвестициите в заводи, включително General Motors, Ford и Honda. Освен това, според анализатори, неотдавнашното пускане на пазара на нови, по-евтини варианти на Model Y и Model 3, с около 5000 долара по-ниска цена, може да помогне за увеличаване на пазарния дял на компанията.

Други анализатори смятат, че Tesla се нуждае от нов автомобил, за да съживи продажбите. Но на този етап няма доказателства за нов модел в процес на разработка, предвид, че Мъск насочва вниманието си към роботаксита и хуманоидни роботи.

Слабите резултати обаче не са заплаха за огромният му пакет възнаграждения. Главният изпълнителен директор може да получи бонус от няколко милиарда долара, ако Tesla продаде средно 1,2 милиона автомобила годишно в следващото десетилетие, заедно с повишение на акциите. Това е с около половин милион по-малко от продадените от компанията през 2024 г., допълва Reuters.