„Адът на производството“ за Tesla, втори дубъл: Мъск готви мащабно изграждане на електромобили и хуманоидни роботи
След първия „производствен ад“ около Model 3, Tesla влиза във втори – този път амбициите за милиони роботаксита и хуманоидни роботи до 2026 г. поставят компанията под безпрецедентен технологичен и организационен натиск
&format=webp)
„Никой не е променил света, като е работил по 40 часа седмично“, казва Илон Мъск през 2018 г., когато Tesla ускорява производството на своя Model 3. Тогава той заедно със служителите си работят по 100 часа седмично, за да задържат компанията жива.
Мъск нарича този период „ад в производството“, който изисква брутални усилия.
Малко технологични компании достигат до този тип предизвикателства, тъй като повечето работят със софтуер. Ако нещо се счупи, то може да се поправи чрез ъпдейт.
При физическите продукти, особено произвеждани в милиони бройки, грешките трябва да се отстранят незабавно, иначе рискуват да се разпространят по цялата верига – от доставчици до линии за сглобяване в заводите.
Но Tesla оцелява и днес пазарната ѝ стойност достига 1.3 трилиона долара. Особеното при компанията е способността ѝ да комбинира софтуер с масово производство – нещо, което дори Apple не прави в подобен мащаб, тъй като възлага на външни фабрики по-тежките производствени процеси.
Сега обаче Tesla отново е на прага на огромно изпитание за производството. Според Business Insider, на вътрешна среща за всички служители вицепрезидентът по разработка на AI софтуера Ашок Елусвами предупреждава, че 2026 г. ще бъде „най-тежката година в живота им“ и че екипите трябва да се подготвят за още по-интензивна работа, за да бъдат постигнати целите на компанията.
В това предупреждение са включени два мащабни проекта. Първият от тях е Cybercab – автономен електромобил, чиято продукция трябва да започне през април 2026 г. Мъск поставя цел за 2 милиона бройки годишно, като това производство ще лежи в основата на мрежата от роботакситата на Tesla. Според информация на Teslarati компанията вече е потвърдила начало на производството през второто тримесечие на 2026 г.
Вторият проект е още по-амбициозен – хуманоидният робот Optimus. Според данни на Business Insider компанията планира да започне производство към края на 2026 г., с цел до 1 милион бройки годишно. Това поставя Tesla в ситуация, в която трябва да управлява два паралелни „ада на производството“ – по едно и също време в автомобилната индустрия и в разработката на хуманоидни роботи.
Натиск върху ресурсите се появява и от друго място. Според Nasdaq.com Tesla планира огромни капиталови разходи за 2026 г., насочени към разширяване на производствената инфраструктура и подготовка за обем до 3 милиона произведени единици годишно в следващите две години. Това включва заводи, линии, логистика и нови производствени технологии.
Всички тези цели поставят Tesla пред комбинация от технологичен, производствен и организационен риск. „Всичко ще върви с темпото на най-бавното, най-глупавото и най-некадърното от 10 000 уникални компонента“, предупреждава Мъск през октомври.
И докато главният изпълнителен директор на Tesla твърди, че обществото подценява производството и че за него трябва да бъде направен филм, реалността за работещите в компанията през следващите години изглежда далеч по-сложна, защото Tesla влиза във втора фаза на „production hell“, този път едновременно в автомобилната разработка и в роботиката.


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)