„Изтощение“ е офис тенденцията на 2025 г. според Glassdoor
„Политиката доминираше, страховете от съкращения продължаваха, икономическите тревоги се засилваха, а промените, предизвикани от изкуствения интелект, се ускоряваха. Резултатът? Работна сила на празен ход.“, обясняват от платформата за търсене на работа
,fit(1001:538)&format=webp)
Строги политики за връщане в офиса, масови съкращения, лутане в лабиринта на пазара на труда.
По този начин изглеждаше 2025 г. за огромен брой служители по цял свят, отбелязва CNBC.
Ето защо не е изненадващо, че платформата за корпоративни тенденции Glassdoor определя настроението на работната сила за годината с една дума: „изтощение“.
„Тази година служителите прекараха много време в напрежение – притеснени за следващата новина, технологична промяна или икономическа изненада, която може да се случи всеки момент“, пишат от компанията в блога си.
„Политиката доминираше, страховете от съкращения продължаваха, икономическите притеснения се засилваха, а промените, предизвикани от изкуствения интелект, се ускоряваха.
Резултатът? Работна сила, която работи на празен ход.“
Платформата сравнява споменаванията на думата „изтощен“ в общността си от 1 януари до 18 ноември 2025 г. с тези от цялата 2024 г. и отбелязва 41% скок.
„Служителите смятат, че пазарът на труда не е в тяхна полза. Поставени са в среда на забавено наемане, ограничен кариерен растеж, ограничен ръст на заплатите и всичко това ги кара да са недоволни от ситуацията“, казва пред CNBC Даниел Джао, главен икономист в Glassdoor.
Платформата посочва няколко фактора, довели до умората на служителите тази година. Един от тях е политиката, като споменаванията на „инаугурация“ са скочили с 875% в сравнение с миналата година.
Друг фактор е икономическата несигурност и стагфлацията, тъй като мнозина изпитват страх от рецесия и виждат, че ръстът на заплатите им изостава от темпа на инфлацията. Споменаванията на „стагфлация“ са се увеличили повече от три пъти в сравнение с 2024 г.
На трето място са промените, предизвикани от AI – употребата на думата „агентен“ е нараснала с 2244% в сравнение с миналата година.
Следващ фактор са чувството на изтощение от търсенето на работа и тревогата от съкращения.
Според Джао служителите все още изпитват и остатъчен стрес от сътресенията, причинени през пандемията.
„Преживяхме пет години на емоционална въртележка, която започна с пандемията и всъщност не спира“, казва той. „Не е изненада, че работниците са изтощени.“
Тенденции като „заклещен в работата“, които се появиха тази година, показват, че служителите може да се чувстват нещастни или незаинтересовани, но остават на работа си поради трудната ситуация на пазара на труда.
„Не само се чувстват заклещени в работата си, но и в кариерата си, а това означава, че много от тях се чувстват изтощени“, допълва експертът.
Според него в момента има „разминаване между служителите и ръководителите“ по въпроси като политиките за изкуствен интелект, заповеди за връщане в офиса и мерките за повече ефективност в момент, когато много от работните кадри са изтощени.
За търсещите работа Джао отбелязва, че пазарът е труден, но предлага прости начини да се справите: изграждане на общност с други хора в такава ситуация създаване на система за подкрепа, почивка, когато е необходимо, и поддържане на равномерен темп.
За служителите, които се чувстват изтощени, може да помогне да премахнат задачите, които не са от решаващо значение за развитието им.
Някои също така „търсят други начини да развиват кариерата си, да задоволят амбициите си, защото там са наградите“, казва експерът. Това може да означава да се занимават със странични дейности или проекти, които им помагат да развият уменията си или ги подготвят за нова стъпка в кариерата им.
Когато става въпрос конкретно за изчерпване, експертите обикновено препоръчват да се намерят начини да се създаде известна дистанция от стресовите фактори, да се преоценят приоритетите и да се поставят граници.
„Важно е да откриете какво ви мотивира, да пренастроите очакванията си и да се справите. Иронично е, че работодателите натискат толкова много за повишаване на производителността и ефективността, но не полагат усилия да се уверят, че работната им сила е ангажирана. Ако служителите не чувстват, че ще бъдат възнаградени за усилията си и в резултат са демотивирани, тогава просто няма да са толкова продуктивни.“, допълва икономистът.
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)