Онлайн пазаруване в бъдещето: Ще поверим ли на AI любимата си консуматорска дейност
Търговията в интернет създава обороти за милиарди долари, а Google, Amazon и OpenAI са главните герои в поредния технологичен сблъсък – за агенти , които да пазаруват вместо хората
&format=webp)
С едно кликване на мишката може да си купите почти всичко.
Но за технологичните гиганти това отдавна не е достатъчно.
Време е онлайн търговията да се пренесе в ново измерение – с изкуствения интелект, който един ден ще замени самите вас в това.
Google, Amazon и OpenAI са главните герои в центъра на епичния сблъсък за AI агенти, които съвсем скоро ще имат ключова функция в една от любимите дейности на нашето консуматорско общество – пазаруването.
„Ако станете основен фактор в това, тогава ще можете да монетизирате потребителското внимание по най-различни начини“, обяснява пред CNN Джеръми Голдман, старши директор по маркетинг и търговия на дребно в eMarketer.
А успехът в тази надпревара може потенциално да определи победителите и губещите в следващата интернет ера.
Преходът към нова глава в онлайн пазаруването
Пазаруването е едно от основните неща, които хората правят онлайн, продължава Голдман. И тъй като все по-често използват изкуствен интелект, гиганти като Amazon и Google защитават територията си от новодошлите участници като OpenAI и Perplexity.
От септември потребителите в САЩ могат да пазаруват продукти на Etsy директно от ChatGPT, което ги задържа по-дълго в чатбота. OpenAI и Walmart обявиха подобно партньорство през октомври.
Уеб браузърът Comet на Perplexity позволява на потребителите да настроят AI агенти, които да се занимават със задачи като пазаруване в Amazon. (Междувременно обаче, гигантът в онлайн пазаруването изпрати писмо с искане за преустановяване на дейността на AI стартъпа.)
По данни на Salesforce, предоставени ексклузивно на CNN, се очаква изкуственият интелект и онлайн агентите да участват в глобални продажби на стойност 73 милиарда долара, или 22% от всички поръчки, направени от вторника преди Деня на благодарността до Кибер понеделника в САЩ. Тази статистика обхваща широка част от онлайн пространството, включваща всичко от заявка в ChatGPT до предложение, генерирано от AI на уебсайта на търговец на дребно, до агент за обслужване на клиенти, който продава допълнителни продукти.
Но Salesforce допълва, че трафикът от AI асистентите е нараснал със 119% на годишна база през първата половина на 2025 г.
На фона на тази промяна, Google обяви нови AI функции за пазаруване. Например, след като зададе въпроси за това както точно търси клиентът, AI агентът ще може да се свързва с местните магазини и да отправя запитване дали търговците на дребно имат продукта на склад, заедно с информация за промоции и цени. Потребителите ще могат да виждат подсказката Let Google Call под определени резултати от търсенето си, а функцията вече започва да се внедрява от технологичния гигант.
Компанията също така дава възможност за пазаруване в чатбот приложението Gemini и пуска нов инструмент, който позволява да поръча продукт от името на потребителя с негово разрешение, след като цената му падне под определена граница.
Google заяви, че всеки ден през нейните платформи минават над един милиард заявки, свързани с пазаруване.
Amazon също добави функции с AI в своето приложение за пазаруване през последните години, включително асистента Rufus за отговори на въпроси, свързани с продукти, и препоръки на базата на изкуствен интелект.
Взаимодействията с Rufus са се увеличили с 210% в сравнение с миналата година, а тези, които използват чатбота, са с 60% по-склонни да завършат покупка, заяви главният изпълнителен директор Анди Джаси по време на конференцията за финансовите резултати през октомври.
Да пазаруваш с изкуствен интелект
Представете си, че планирате парти. Няма ли да е хубаво, ако изкуственият интелект може да създаде кошница с всички подаръци, декорации и кетъринг за гостите?
„Все още е рано, но ние наистина вярваме, че тези онлайн преживявания ще се превърнат в реалност“, казва Видия Шринивасан, вицепрезидент и генерален мениджър на рекламите и търговията в Google.
В Gartner анализаторът в търговията на дребно и хотелиерството Брад Джашински казва, че клиентите на компанията сравняват изкуствения интелект с технологични пробиви като смартфоните, интернет и персоналните компютри.
Когато се случват пробиви, „установените лидери рутинно са изместени и това е възможност както за стартъпите, така и за компании, които не са установени лидери, да изпреварят конкурентите си“, отбелязва той.
Но това не означава непременно, че ChatGPT ще се превърне в следващия Amazon или Google за една нощ.
Тези платформи все още имат големи предимства благодарение на екосистемите и услугите, които са изградили около своите продукти. На този фон цели 66% от американците все още не са използвали ChatGPT, а 20% казват, че дори не са чували за него, според доклад от юни на Pew Research Center.
Все пак, за технологичната индустрия залогът е много по-голям от обикновена битка за онлайн пазаруването.
Гигантите все още търсят отговор на въпроса дали искат да са част от чужда визия– или да създадат своя собствена, по образ и подобие на старата си корпоративна слава, но в новата ера на агентите с изкуствен интелект.





)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)