AI агентите заплашват бизнес моделите на онлайн платформите за пътувания
Booking.com, Expedia и Airbnb са изправени пред заплахата на технология, която може да обезсмисли тяхното съществуване

Най-големите онлайн платформи за резервации в света се подготвят за бума на агентите с изкуствен интелект, като сключват партньорства с лаборатории като OpenAI в опит да се противопоставят на технологията, способна да организира пътувания за клиентите им, без да използва техните услуги.
Booking.com и Expedia, например, предприемат стъпки за внедряване на нови функции, базирани на изкуствен интелект, подкрепени от модели на OpenAI, за автоматизиране на услугите си и пускане на нови инструменти, включително такива, планиращи пътувания, пише Financial Times.
Airbnb пуска на пазара AI агент за обслужване на клиенти, който да обработва запитвания на клиентите му. Платформата планира да пусне още агентични функции през следващата година.
Тези стъпки идват на фона на усилията на производителите на AI агенти – автономни ботове, които могат да предприемат действия от името на потребителите – да разработят технология, предназначена да организира пътувания за потребителите въз основа на техните уникални предпочитания (и не само). Това може да преобърне глобалния пазар на пътуванията, който е на стойност 1,6 трилиона долара, като позволи директен достъп до повече хотели и авиокомпании, и би нарушило бизнес модела на доминиращите онлайн туристически агенции, които разчитат на комисионните и таксите, начислявани на тези компании.
„Не е нужно да правим това, което правят OpenAI, Google, X или Meta - т.е. да инвестираме невероятни суми, за да създаваме AI модели“, коментира пред изданието Глен Фогел, главен изпълнителен директор на Booking Holdings, която притежава платформите Priceline и Booking.com „Нашето убеждение е, че докато работим в тясно сътрудничество с тях, ще можем да участваме по начин, който осигурява голяма възвръщаемост за нашите клиенти и партньори“.
В края на 2024 стартъпът Anthropic пусна на пазара AI агент, който може да извършва действия в браузърите. OpenAI и Google също представиха свои еквиваленти тази година. Потенциалът на технологията беше приветстван от хотелиерския сектор, който отдавна се оплаква от таксите – които могат да варират между 15 и 20% – налагани от онлайн платформите за пътувания.
HOTREC, европейска група от хотелиерския сектор, обяснява пред Financial Times, че AI агентите показват „ясен потенциал“ да намалят зависимостта на хотелиерите от този тип платформи, но предупреждава, че това може да доведе до повторение на „цикъла на зависимост“. Лобистката група твърди, че съществуващите онлайн платформи работят с непрозрачни модели за класиране на предложенията и предлагат на своите членове ограничена видимост по отношение на възвръщаемостта от таксите, които начисляват, за да повишат видимостта на дадени имоти.
Макс Нидерхофер, партньор в Heartcore Capital, инвеститор в стартиращи компании в областта на пътуванията, пък казва, че агентите с изкуствен интелект ще помогнат за разширяване на възможния набор от доставчици, които пътуващите използват, за да намерят имоти.
„Фундаментално тези платформи са паразити. Ако хотелите не трябва да плащат комисионни, те ще могат да насочат тези средства към по-добри условия за клиентите си“, казва той.
Висш мениджър в глобална хотелска верига посочва пред Financial Times, че Booking и Expedia са отделили повече време за разговори с нея през последните месеци заради опасения, че AI инструментите ще ги изключат от процеса по търсене и резервиране на настанявания.
„Сред инвеститорите имаше и все още има естествена склонност да смятат, че пътуванията губят в един свят, в който AI е на първо място“, казва Ерик Шеридан, анализатор в Goldman Sachs, отбелязвайки, че опасенията, свързани с технологията, оказват натиск върху цената на акциите на онлайн туристическите агенции.
Booking и Expedia преследват отблизо представянето на технологичния индекс Nasdaq Composite през тази година, но не отбелязват същото астрономическо представяне, което се наблюдава на други места на по-широкия технологичен пазар. Акциите на Airbnb са спаднали с почти 6% през тази година.
Онлайн туристическите агенции се опитват да успокоят тези опасения, като подчертават инфраструктурата за обслужване на клиенти и огромните бази данни, включващи предпочитанията на потребителите и готовия набор от имоти, които са в основата на техните услуги. Те твърдят, че възпроизвеждането им би отнело значително време и ресурси на големите технологични компании.
„Разполагаме с много данни за поведението на пътуващите, които показват какво искат нашите клиенти“, казва Йохан Кьодик, главен маркетинг директор на Expedia. „Какво се продава и какво не се продава. Това е наистина голямата стойност. Не е лесно да се изгради онлайн туристическа агенция“.
Все пак той признава, че нововъзникващата технология подхранва неговата „параноична представа за света“.
„Винаги се притесняваш, че ще изчезнеш от картата“, добавя той.
Booking.com постигна споразумение с OpenAI през 2023 г. за създаване на набор от инструменти, включително AI Trip Planner, който използва моделите на стартиращата компания. Този инструмент използва данните на Booking за имоти, цени и наличност, за да настрои модела според нуждите на клиентите.
Конкурентът Expedia също интегрира моделите на OpenAI и вече внедрява системата Operator на производителя на ChatGPT.
В началото на август шефът на Airbnb Брайън Чески посочва пред инвеститорите, че платформата ще стане „по-персонализирана и по-активна“ през следващата година.
„Тя не само ще ви каже как да отмените резервацията си, но и ще знае коя резервация искате да отмените. Може и да я отмени вместо вас. Може да започне да търси и да ви помага да планирате и резервирате следващото си пътуване“, казва той.
Все пак онлайн туристическите агенции имат още малко време да реагират. В края на миналата година изследователи установяват, че моделът GPT4 на OpenAI е успял да изпълни успешно сложни задачи по планиране на пътувания в едва 0,6% от случаите.