7 тенденции, които ще определят цифровата трансформация на бизнеса през 2025
От автономни предприятия, изградени на базата на хибридна работна сила, до дом на агенти с изкуствен интелект – ето какво е бъдещето на компаниите
&format=webp)
Добре дошли в ерата на хибридната работа, в която бизнесът ще допълва човешката работна сила с AI агенти. Тази симбиоза ще обяви раждането на автономното предприятие, според проучване на компанията за технологични анализи MuleSoft.
ZDNET изброява седемте основни тенденции, които от MuleSoft смятат, че ще оформят цифровата трансформация през 2025:
Къща на AI агентите: Автономното предприятие, изградено върху „къща на агентите“, ще се наложи, тъй като организациите допълват човешката работна сила с AI, освобождавайки я да се фокусира върху задачи с по-висока добавена стойност.
Зрели агенти: Автономните AI агенти ще се превърнат в критичен градивен елемент за съвременното цифрово предприятие, тъй като AI стратегиите достигат ново ниво на зрялост.
Мулти-агентни архитектури: Тези технологии ще изискват вградени предпазни мерки за управление, за да се намалят рисковете за сигурността и поверителността, без да се засяга производителността на потребителите.
Автономни RPA: Възможностите за генеративна автоматизация, подпомагана от AI, ще се предлагат все повече от доставчиците на RPA през 2025 г., тъй като технологията се развива, за да стане по-автономна и задвижвана от AI.
Преструктуриране на бизнеса, задвижвано от AI: Съществуващите работни структури ще бъдат разградени, тъй като AI ще доведе до широкомащабна трансформация, променяйки естеството на традиционните роли и създавайки нови.
Самоуправляващи се бизнес приложения: Самоинтегриращите се приложения ще облекчат пречките пред иновациите и ще подобрят моделите на изкуствен интелект, като ги свържат с най-точните, изчерпателни и контекстуално релевантни данни.
Подобрена скорост на изпълнение със супер приложения: Супер приложенията и цифровите работни центрове ще предлагат на служителите достъп до широк спектър от възможности от един интерфейс, за да увеличат производителността на хибридната работна сила.
Ето и някои ключови заключения от първите пет тенденции, разкрити от MuleSoft.
Тенденция 1: Автономното цифрово предприятие ще се наложи
Според Световния икономически форум (WEF) почти една четвърт (23%) от работните места в света ще претърпят „структурна промяна“ през следващите пет години заради технологичния напредък и икономическите промени.
Междувременно Deloitte установява, че 63% от бизнес лидерите вярват, че автономната работна сила ще стимулира иновациите и гъвкавостта в техните организации и че те са в отлична позиция да реализират тези ползи. Почти всички ИТ лидери (91%) твърдят, че техните екипи в момента участват в проекти, насочени към изграждането на свързани преживявания, които рационализират работните процеси в рамките на автономна цифрова работна сила.
Тенденция 2: Автономните агенти ще се разпространят с развитието на изкуствения интелект
Capgemini прогнозира, че 82% от организациите планират да интегрират агенти с изкуствен интелект в своите операции в рамките на следващите три години. Capgemini отбелязва също така, че 56% от организациите планират да използват малки езикови модели в рамките на следващите три години, а 60% казват, че тези модели са по-лесни за адаптиране и фино настройване според конкретните нужди.
Според Frost & Sullivan, най-големите неудовлетворености, които потребителите имат понастоящем с виртуалните агенти, включват лошо възстановяване при грешки (34%), бавно разрешаване на проблеми (33%) и технически затруднения (33%).
Лошата интеграция е общата тема зад всички тези предизвикателства. Ако агентите не могат да получат достъп до данните и възможностите, от които се нуждаят, за да разберат запитванията на потребителите, да намерят решение и да разрешат тези проблеми за тях, въздействието им е силно ограничено. До 95% от ИТ лидерите твърдят, че проблемите с интеграцията са ключов фактор, който пречи на внедряването на AI.
Тенденция 3: Многоагентните архитектури ще изискват управление
Нарастващото търсене на AI възможности ще изостри проблема с разрастването на API и агентите. Това се случва, когато различни екипи и отдели изграждат интеграции и автоматизации без централизирано управление или координация. Вече се оценява, че една четвърт от API са неуправляеми.
Три пети от ИТ специалистите и тези по киберсигурност заявяват, че техните организации са имали поне едно нарушение на данните заради неправилна експлоатация на API, според проучване от 2023 г. на Ponemon Institute и Traceable.
Очаква се проблемът със сигурността да стане още по-разпространен с разширяването на мултиагентните архитектури. Gartner прогнозира, че 25% от нарушенията в предприятията ще бъдат проследени до злоупотреба с AI агенти до 2028 г.
Тенденция 4: Роботизираната автоматизация на процесите (RPA) ще се развива
Роботизираната автоматизация на процесите (RPA) вече помага на организациите да повишат ефективността, да намалят оперативните разходи и да съкратят ръчния труд с до два часа за всеки служител всяка седмица само в ИТ отдела.
Тези предимства са довели до нарастващ интерес към RPA. Всъщност, според Deloitte, до 2028 г. можем да очакваме почти повсеместно внедряване на тази технология. През 2025 г. организациите ще развият използването на RPA технологията, за да намалят нуждата от човешка намеса на всеки етап от оперативния процес. Те ще използват автономни агенти за извършване на по-тежката работа, като например програмиране на RPA ботове.
Gartner очаква, че 90% от доставчиците на RPA ще предлагат възможности за автоматизация, подпомагани от Gen AI, през 2025 г.
Тенденция 5: Съществуващите структури ще бъдат разградени, тъй като AI води до промени
Организациите претърпяват мащабна трансформация, която ще доведе до разграждането на съществуващите им работни структури през 2025 г., тъй като AI става все по-централно вграден в ролите на служителите. Accenture твърди, че 40% от всички работни часове могат да бъдат засегнати от големите езикови модели (LLM).
Чрез интелигентна автоматизация на задачите на работниците организациите могат да увеличат производителността и да спестят почти 14% от оперативните разходи, според IDC.
AI предлага широки ползи за цялото предприятие, но особено за разработчиците. Днес 85% от ИТ лидерите вярват, че прилагането на технологията е увеличило производителността на разработчиците в тяхната организация.
Deloitte установява, че три четвърти от организациите са увеличили инвестициите си в управлението на данни, като признават, че разработчиците ще се нуждаят от стабилна инфраструктура за данни, за да внедрят ефективно AI решения.
Gartner установява, че 54% от организациите вече имат ръководител по AI, а в по-зрелите организации изпълнителният директор в тази роля отговаря за насочването на цялостната стратегия за внедряване на технологията.
Така че, трябва ли CIO да избират между висока производителност и стабилност? Отговорът е - не. Благодарение на интеграцията на AI, бизнес лидерите вече не са принудени да правят компромиси.