Парфюмите са новият любим продукт на поколението Z, най-бързо растящата категория клиенти в световен мащаб, а големите марки в козметичната индустрия се възползват от тази тенденция.

Веднъж отхвърлени като луксозна разточителност, сега ароматите са предпочитани от младите потребители, които искат да изразят своя стил и да повдигнат настроението си в условията на икономическа несигурност, пише Reuters.

Това е новият „ефект на червилото“, казват анализатори, позовавайки се на икономическата теория, според която потребителите са склонни да купуват малки луксозни артикули вместо скъпи такива, когато икономиката се колебае.

От тази тенденция се възползват Estee Lauder, L'Oréal и Coty, собственици на марки като Le Labo, Tom Ford, Valentino, Yves Saint Laurent, Emporio Armani и Ambre Antique. В отчетите си за приходите през последните седмици те посочиха, че ще инвестират повече в парфюмерийния бизнес, който се е превърнал в основен двигател на продажбите им.

В сряда Coty представи оптимистична тримесечна прогноза, разчитайки на нарастващото търсене на парфюмите Calvin Klein и Hugo Boss. Финансовият директор Лоран Мерсие заяви, че компанията ще разшири портфолиото си.

„Това е фантастичен начин за поколението Z да навлезе в тази категория. Така че наистина отговаря на някои големи потребителски нужди“, подчертава Мерсие пред Reuters.

Според данни на компанията Circana, около 38% от общите разходи за парфюми през 26-те седмици до края на юли са дошли от домакинства с член от поколението Z.

Собственикът на Jo Malone, Estee Lauder, също отбеляза ръст в бизнеса с парфюми, което помогна да компенсира пониженото търсене на козметика. Подразделението е отбелязало ръст от 14% за тримесечието до септември.

В контраст с това, Elf Beauty, компания, която набра популярност през последните години с евтиния си грим и дубликати на големи марки, отчете по-слаби от очакваните резултати, обвинявайки за това митата и намалените потребителски разходи. Акциите на компанията паднаха с повече от една трета в четвъртък.

Козметичните лидери на пазара също разширяват портфолиото си от парфюми чрез придобивания или се освобождават от забавящите се бизнеси, за да освободят парични потоци за инвестиции в парфюми, отбелязва още Reuters.

През октомври L'Oréal сключи сделка за 4,7 милиарда долара за придобиване на козметични и парфюмерийни марки от Kering, като си осигури 50-годишни лицензи, включително за Gucci. Coty, от друга страна, проучва продажбата на марки като CoverGirl и Rimmel, за да се фокусира върху парфюмерията, категория, която съставлява три четвърти от общите продажби.

„Парфюмерията преживява културен момент“, заявява пред Reuters Кендал Ашър, старши мениджър в Estee. „Нарастващите разполагаеми доходи и разрастването на средната класа в Китай, Индия и Близкия изток подхранват устойчивия растеж на категорията.“

Estee отвори тази година около 40 нови самостоятелни бутици за парфюми в световен мащаб, включително нови флагмански магазини в Сохо, Ню Йорк, като откри и глобално ателие за парфюми в Париж.

Ашър заяви, че компанията е инвестирала в инструменти, базирани на изкуствен интелект, които превеждат начина, по който потребителите говорят за ароматите – и създава TikTok видеоклипове на тази основа, за да привлече повече клиенти от Gen Z.

„Това е продуктов сегмент, който дава на потребителите усещане за престиж, качество, статут или лично удоволствие, без цената на пълноценни премиум/луксозни стоки“, коментира пред Reuters Майкъл Ашли Шулман, главен инвестиционен директор в Running Point.

За 2024 г. глобалният ръст на продажбите на парфюми е надминал този на козметиката и продуктите за грижа за кожата, показват данните на Circana.

Продажбите на луксозни парфюми са се увеличили с 6% до 3,9 милиарда долара през първата половина на 2025 г., докато продажбите на луксозна козметика са се увеличили с 1%, а луксозните продукти грижа за кожата са спаднали с 1% през същия период.