„Европейският Детройт“ е в окото на перфектната буря
Комбинацията от мита на Тръмп, китайската конкуренция, по-високи данъци и геополитическата промяна затруднява автомобилната индустрия на Словакия
&format=webp)
Малка страна без излаз на море в сърцето на Европа – Словакия се сблъсква с перфектна буря, докато се опитва да защити завидната репутация на своята автомобилна индустрия, пише в анализ CNBC.
От създаването на Братиславския автомобилен завод (BAZ) в началото на 70-те до падането на комунизма и присъединяването ѝ към ЕС, Словакия се позиционира като водещ световен производител на автомобили на глава от населението.
Наричана „Детройт на Европа“, планинската страна с население от едва 5,4 милиона души е магнит за големи производители като Volkswagen, Stellantis, Kia и Jaguar Land Rover.
Шведската Volvo Cars също се готви да отвори завод за електромобили близо до Кошице в източната част, като това ще бъде петият производствен обект в страната, допълва CNBC.
Доминиращата роля на автомобилната индустрия е такава, че в момента тя съставлява около 11% от БВП, половината от промишленото производство и около една десета от общата заетост.
Множество предизвикателства, от американските мита и китайската конкуренция до по-високите вътрешни данъци и геополитическата промяна в отношението към ЕС, обаче заплашват да подкопаят позицията й на световен лидер в производството на автомобили.
Матей Хорнак, анализатор в Slovenská Sporiteľňa, най-голямата банка в Словакия, описва автомобилния сектор като екстремно изложен на митата в сравнение с другите страни в Централна и Източна Европа. Това се дължи на факта, че износът за САЩ представлява 4% от общия й износ, като приблизително 80% от този обем се състои от автомобили.
Зузана Пелакова, директор на програмата за икономика и бизнес в Globsec, мозъчен тръст със седалище в столицата Братислава, също определя американските мита като най-големия риск в краткосрочен план за индустрията.
„Основният непосредствен риск, по-голям от прехода към електромобилите и всички останали, са митата. Това е значително предизвикателство“, коментира тя пред CNBC. „Бих казала, че в момента, при настоящата ситуация, търговският съюз между САЩ и ЕС се е стабилизирал, а митата са намалени до 15%, което със сигурност е по-добре от първоначалното предложение, но все още е предизвикателство“, допълва тя.
САЩ и ЕС сключиха рамково търговско споразумение през юли, като администрацията на Тръмп наложи мита от 15% върху повечето стоки. Споразумението бележи значително намаление в сравнение със заплахата от 30%, както и почти наполовина намалената ставка за европейския автомобилен сектор от 27,5%.
Промишлените групи, които предварително приветстваха търговското споразумение, изразиха дълбока загриженост относно разходите, свързани с новата тарифна реалност.
„Макар че спадът в търсенето в САЩ представлява предизвикателство за автомобилните производители, те едновременно са подложени на натиск и на други пазари, тъй като конкуренцията от китайските производители се засилва“, допълва Хорнак. „Така че американските мита са само една част от пъзела – по-широката картина изисква по-внимателно разглеждане“, смята анализаторът.
Преход към електромобили
През последните месеци Словакия претърпя няколко значителни неуспеха по пътя към пълна електрификация.
Volkswagen избра Португалия за новия си електрически модел ID.1, а Stellantis, която има завод в Трнава, западна Словакия, избра Испания за своя нов електромобил.
Въпреки това, Хорнак от Slovenská Sporiteľňa казва, че автомобилните заводи в страната все още изглеждат конкурентоспособни в рамките на съответните корпоративни групи за разпределение на производството на електромобили.
Например, предстоящият завод на Volvo представлява „една от най-значимите инвестиции в тази област“, смята Хорнак, като китайската Gotion High Tech и словашката InoBat ще построят завод за батерии за електромобили, което е „друга ключова инвестиция“.
„От друга страна, липсва целенасочена правителствена и институционална подкрепа за трансформацията на индустрията. Всъщност ситуацията е точно обратната: поради мерките за фискална консолидация бизнес средата в Словакия се влошава. Нарастващото данъчно и таксово бреме върху компаниите – като въвеждането на данък върху транзакциите, допълнително поставя местния бизнес в неравностойно положение на световния пазар“, допълва банковият анализатор.
Правителството на премиера Роберт Фицо увеличи данъците и наложи нови такси върху финансовите транзакции като част от по-широка кампания за оздравяване на затруднените публични финанси. Мерките, които предизвикаха напрежение в коалицията, бяха критикувани от автомобилната индустрия в Словакия.
Александър Матушек, председател на Словашката асоциация на автомобилната индустрия (AIA SR), заяви пред Bloomberg в края на май, че правителството рискува да навреди на автомобилния сектор с увеличаването на данъците, както и с геополитическата промяна, която го отдалечава от основните търговски партньори.
Говорителят на правителството не отговори на запитването на CNBC за коментар.
Стратегически риск
Правителството на Фицо е в противоречие с подхода на ЕС към войната на Русия в Украйна. По-рано този месец премиерът заяви, че ще откаже да подкрепи по-строги енергийни санкции, освен ако Блокът първо не се справи с нарастващите енергийни разходи и натиска върху автомобилната индустрия в региона.
Миналия месец хиляди излязоха на протест по улиците на Братислава срещу срещата между Фицо и Путин, което ескалира предишните демонстрации срещу проруската позиция на премиера.
„Позицията на словашкото правителство спрямо Русия и силният му евроскептицизъм създават допълнителна несигурност за словашките компании, добавяйки още едно ниво на стратегически риск към тяхното планиране“, заяви Хорнак. „В резултат на това Словакия се възприема от европейските лидери като по-малко надежден партньор, което може да повлияе негативно на инвестиционните решения – както на съществуващите инвеститори, така и на потенциалните нови участници“, допълва той.
Европейският Детройт vs. Motor City
Според Пелакова от Globsec макар автомобилната индустрия да е изправена пред редица предизвикателства, сравненията с американския Motor City биха могли да бъдат малко по-нюансирани.
„Бих казала, че има два аспекта на това сравнение. Да, съгласна съм с него, и мисля, че е справедливо. Но знаем как завърши Детройт преди около 30-40 години, така че в този аспект не бих направила сравнение“, допълва тя.