Автомобилните гиганти влизат в ерата на „поликриза“
Терминът „поликриза“ описва едновременни неблагоприятни фактори, които се преплитат и усилват взаимно, създавайки ситуация, която е по-тежка от сбора на отделните ѝ части

Западните автомобилни гиганти се борят с кризи на няколко фронта, като спадащите печалби, съкращенията и широко разпространените мерки за намаляване на разходите показват напрежението, в което се намират.
От нарастващите производствени разходи до американските мита, интензивната конкуренция, прекъсванията във веригата на доставки и регулаторния натиск, както и неравномерният преход към електромобили – водещите производители са в капана на перфектна буря.
Главният изпълнителен директор на Mercedes-Benz Group Ола Калениус е категоричен пред CNBC: „Нашата индустрия е засегната едновременно от проливен дъжд, градушка, бури и сняг.“
„Наистина това изглежда като поликриза“, казва Сигрид де Врийс, генерален директор на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA), лобистка група в автомобилния сектор, пред медията.
Терминът „поликриза“ описва едновременни неблагоприятни фактори, които се преплитат и усилват взаимно, създавайки ситуация, която е по-тежка от сбора на отделните ѝ части.
„Преходът към автомобили с нулеви емисии вече щеше да бъде много труден, най-голямата трансформация в историята на индустрията. А доминиращият път към това са електрическите автомобили – и това ще остане така“, обяснява де Врийс.
ACEA представлява 16 големи автомобилни производители, базирани в Европа, включително Volkswagen, BMW, Ferrari, Renault и Volvo.
Очаква се няколко изпълнителни директори на автомобилни производители да се срещнат с председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен на 12 септември за по-нататъшни разговори относно начините за справяне с ключовите предизвикателства пред сектора.
„За нас, от политическа гледна точка, това е много важен момент“, казва де Врийс от ACEA пред CNBC, като отбелязва, че в момента ЕС има „най-амбициозните“ и „най-строгите“ правила за въглеродни емисии в света.
„Искаме да успеем, това е много важно, но чувстваме, че ръцете ни са вързани. Не можем да постигнем тази цел сами. Нуждаем се и от другите страни в уравнението“, категоричен е той.
Като част от плановете на ЕС да постигне климатична неутралност до 2050 г., блокът от 27 държави наложи 55% намаление на въглеродните емисии от новите автомобили до 2030 г. в сравнение с нивата от 2021 г. ЕС също така е поставил цел всички нови автомобили, продавани от 2035 г. нататък, да имат нулеви въглеродни емисии, като по този начин ефективно ще се преустанови продажбата на нови бензинови или дизелови автомобили. Блокът постоянно потвърждава тази цел, въпреки силния политически и лобистки натиск.
„Глобализацията е в упадък“
Рела Сускин, анализатор на акции в Morningstar, казва, че главният изпълнителен директор на Mercedes не е единственият, който прави „големи изявления“ за мащаба на предизвикателствата, пред които е изправена индустрията.
„Те не се обръщат директно към правителството или към Европейската комисия, но според мен това е нещо като намек за по-голяма подкрепа“, обяснява той позицията си пред CNBC. „Най-важното е регулаторната сигурност. Регулациите на ЕС за намаляване на емисиите са просто ужасни. Китай подкрепя своята автомобилна индустрия, а регулациите на ЕС правят точно обратното“, казва Сускин.
Китай подкрепя своята автомобилна индустрия чрез силни мерки, като субсидии, данъчни стимули и финансиране за научноизследователска и развойна дейност, особено за електрическите автомобили. А нарастващото доминиране на електрическите автомобили в страната предизвиква шок в много части на световния автомобилен пазар.
„Регулациите принудиха всички европейци да инвестират милиарди в нови производствени процеси, да изграждат капацитет за електромобили, но след това отнеха стимулите, така че търсенето е по-малко. По този начин се оказваш с огромни капиталови разходи, а нямаш приходи, които да ги покрият“, казва Сускин.
Хеннер Лехне, вицепрезидент в S&P Global Mobility, казва, че западната автомобилна индустрия „явно преминава през дълбока структурна промяна“, като много системни натиски се събират едновременно.
„Тази среда изисква стратегическо пренастройване на инвестициите, планирането на продуктите и глобалните операции“, коментира той пред CNBC.