Изпълнителният директор на Volvo: Дуалните технологии за Китай и Запада са новата търговска реалност
Техническите ограничения и митата показват, че „навлизаме в един по-регионален свят“, коментира ръководителят на шведския автомобилен гигант
&format=webp)
Шведският автомобилен гигант Volvo ще разработва различни технологии за продуктите, предлагани на китайски и западни клиенти, тъй като търговията става все по-фрагментирана.
Това заяви главният изпълнителен директор на компанията Хакан Самуелсон пред Euronews по време на симпозиума EVS38 в Гьотеборг, Швеция.
„Сега целта ни е да имаме две версии – западна и китайска, в софтуера и силициевите компоненти в автомобила. Това е нещо, с което просто трябва да живеем и да се адаптираме към него.“, обясни той.
Седалището на Volvo Cars е в Гьотеборг от създаването му през 1927 г., въпреки че от 2010 г. мажоритарният собственик на производителя е китайската Geely Holding Group.
Ако не се положат усилия за адаптиране на продуктите към различните пазари, китайската научноизследователска и развойна дейност може да затрудни износа за САЩ, особено в момент, когато Вашингтон се стреми да се дистанцира от китайските технологии.
През януари администрацията на тогавашния президент Джо Байдън финализира забраната на интелигентните автомобили от Китай и Русия поради опасения, свързани с потенциалното изтичане на данни от САЩ. Някои се опасяваха, че тези автомобили могат да бъдат използвани от чужди държави за намеса в електрическата мрежа или в друга критична инфраструктура.
„Не виждаме никакъв риск от използването на китайски технологии в САЩ. Това няма да се случи.“, уточни Самуелсон.
Фокус върху Китай и САЩ
В тазгодишния доклад за приходите за първото тримесечие Volvo отчете спад на печалбата, за който отчасти обвини „настоящите сътресения в по-широката световна икономика“.
Новите американски мита от 25% върху чуждестранни автомобили и причиняват главоболия на производителя, тъй като намаляват апетита на потребителите и увеличават разходите за внос.
В доклада Volvo обяви план за действие за подобряване на рентабилността, като „се фокусира върху пазарите в САЩ и Китай като приоритетни“. Самуелсон заяви пред Euronews, че иска да промени подхода към китайския пазар, като го адаптира към местните изисквания.
„Трябва да се вслушваме повече в местните хора и да се адаптираме към местните навици и вкусове, а може би и да имаме специални автомобили за китайския пазар“, заяви той, като посочи новото ХС70 – хибрид с удължен пробег, пуснат наскоро в Китай, целящ да отнеме пазарен дял от конкуренти като BYD.
През първото тримесечие продажбите на дребно на Volvo в Китай са намалели с 12% на годишна база, като електромобилите и plug-in хибридите са 10% от тази обща стойност.
В САЩ продажбите скачат с 8% - потенциално свързано с предсрочното въвеждане на митата, като електромобилите и хибридите от типа plug-in са 28% от общия брой.
Технически ограничения в Европа
Въпреки че производителят сигнализира желание да се съсредоточи повече върху клиентите от САЩ и Китай, той все още разчита в голяма степен на европейския пазар.
Регионът представлява почти половината от общите продажби за 2024 г., както и същия дял от продажбите през първото тримесечие на 2025 г. Що се отнася до производството, някои модели се произвеждат във фабрики в Белгия и Швеция, докато други в Китай, след което се доставят в Европа.
Това означава, че за някои автомобили Volvo е изложена на митата на ЕС, въведени миналата година в отговор на предполагаеми несправедливи субсидии от Пекин.
„Митата няма да помогнат на европейската индустрия да бъде по-конкурентоспособна в дългосрочен план. Трябва да имаме отношение към свободната търговия и свободната конкуренция... но реално това няма да се случи. Смятам, че се насочваме към по-регионален свят.“, допълва главният изпълнителен директор.
В план за действие, публикуван от Европейската комисия, се предполага, че китайските производители на автомобили, работещи в ЕС, може да бъдат задължени да влизат в съвместни производства с европейски компании или да лицензират части от своите технологии.
Запитан как ще бъде засегната Volvo предвид връзките ѝ с Geely, Самуелсон не допуска, че ще бъдат засегнати, като подчертава, че значителна част от разработките все още се извършват в Европа.
„В това отношение не виждам никакви проблеми с китайската технология в нашите автомобили. Софтуерните продукти до голяма степен са адаптирани и разработени от Volvo“, категоричен е той.