„Убиец на трафика“: Италиански издатели искат разследване на AI Overviews
Според тях функцията с изкуствен интелект на Google нарушава законодателството и заплашва да унищожи медийното многообразие
&format=webp)
Италиански издатели и собственици на медии призовават за разследване на функцията AI Overviews на Google, като твърдят, че тя е „убиец на трафика“ и заплашва медийното многообразие.
FIEG, федерацията на издателите на вестници в Италия, е подала официална жалба до Agcom, регулатора в областта на комуникациите.
Подобни жалби са подадени и в други страни от ЕС. Координирани от Европейската асоциация на вестникарските издатели, целта е да се окаже натиск ЕС да започне разследване срещу Google съгласно Закона за дигиталните услуги, съобщава The Guardian.
Заплахата, която представлява AI Overviews с предоставянето на синтезирана информация, без да се налага потребителите да кликват върху оригиналния източник, и обобщавайки търсенията с блок в горната част на страницата с резултати, е сред основните притеснения на европейските новинарски медии.
FIEG заяви, че е загрижена и за по-новия AI Mode, който събира информация от различни източници и я представя като чатбот. Федерацията твърди, че услугите на Google „нарушават основни разпоредби на закона за дигиталните услуги, което има вредно въздействие върху италианските потребители и бизнеса“.
„Google се превръща в убиец на трафика“, заяви FIEG, добавяйки, че продуктите с изкуствен интелект не само се конкурират директно със съдържанието, произвеждано от медии, но и „намаляват тяхната видимост и откриваемост, а оттам и рекламните им приходи“.
„Това има сериозни последствия за икономическата устойчивост и разнообразието на медиите, с всички рискове, свързани с липсата на прозрачност и разпространението на дезинформация в демократичния дебат“, се казва в изявлението.
Проучване, публикувано през юли от британската аналитична компания Authoritas, твърди, че AI Overviews, пуснати от Google миналата година, са довели до намаление на кликовете с до 80%. То беше представено като част от правна жалба до британския орган за защита на конкуренцията относно въздействието на Google AI Overviews и установява също, че линковете към YouTube – собственост на Alphabet, компанията майка на Google, са по-видими в сравнение с нормалната система за търсене.
Второ проучване на Pew Research Center, американския мозъчен тръст, също показа значителен спад в трафика от Google AI Overviews, като потребителите кликват върху линк под AI обобщение само веднъж на всеки 100 пъти.
Google заяви, че проучванията са неточни и се базират на погрешна методология.
Google AI Overviews стана активна в Италия от март.
През септември страната стана първата в ЕС, която одобри закон, регулиращ използването на изкуствен интелект, включително ограничаване на достъпа на деца и налагане на наказания лишаване от свобода на онези, които използват технологията, за да причинят вреда, като например създаване на фалшиви видеоклипове.
Кабинетът на Мелони определи законодателството, което е в съответствие с историческия закон на ЕС за изкуствения интелект, като решителна стъпка за повлияване на начина, по който AI се използва в Италия.