Gen Z и нуждата от нова социална среда: Рецептата за приятелства в реалния живот
Най-младите в корпоративния свят се отказват от екраните и търсят нови връзки чрез събития на живо
&format=webp)
Разочаровани от безкрайните срещи в онлайн пространството, най-младите служители на корпоративния свят отново откриват чара и удоволствието от събитията на живо. За поколението Z, родени между 1997 г. и 2012 г., общуването лице в лице вече е необходимост – за да се изгради по-добра професионална и социална среда.
Голяма част от тях започват първата си работа в годините на пандемията, когато контактите се случват почти изцяло през екрана на устройствата. Няколко години по-късно обаче младите професионалисти усещат празнината, която дистанционната работа оставя. Американският главен здравен инспектор Вивек Мърти дори определя проблема още през 2023 г. като „епидемия от самота“, която засяга най-силно младите хора.
Днес все повече представители на поколението Z доброволно се връщат в офисите си, за да търсят общуване с колегите извън Zoom и Teams, пише CNBC Make It. Според проучване на Freeman сред близо 2000 професионалисти на територията на САЩ, 91% от младите служители заявяват, че за тях е важно да има баланс между виртуални и присъствени събития.
„Младите хора търсят социална атмосфера, защото много от тях току-що са завършили или са само няколко години след университета и им липсват удобствата на студентската общност“, коментира Дан Шауел, управляващ партньор в Workplace Intelligence.
Работодателите също започват да усещат нуждата от изграждането на подобна среда. В лондонския финансов квартал Канари Уорф, където са централите на JPMorgan, Barclays и Morgan Stanley, през 2024 г. беше създадена инициативата Wharf Connect – мрежа за професионалисти с до 10 години опит.
Чрез мобилно приложение младите служители получават достъп до безплатни събития – от уъркшопи в LinkedIn до куиз вечери в барове из града. За година програмата е привлякла над 1500 регистрации, а средно по 36 души са присъствали на събитие. „Част от идеята за връщането в офиса е именно тази – младите хора копнеят за връзки, а спрямо по-старите поколения те са по-изолирани и самотни“, казва Шауел.
Миналата седмица Wharf Connect организира кулинарен мастър клас за приготвяне на китайски кнедли xiao long bao в ресторант Din Tai Fung. Над 50 млади професионалисти изпълниха залата, за да месят тесто, да опитват от кнедлите и най-важното – да общуват.
„Преди да започна работа в Канари Уорф, търсех социални събития, но бяха доста слаби. Това тук е последното място, където очаквах да намеря подобна програма, а всъщност точно тя запълни празнината. Намерих приятели, с които се виждам и през уикендите“, разказва 25-годишният Вивек Хария, старши данъчен консултант.
Подобно усещане има и 27-годишната Сини Уей, специалист „Човешки ресурси“, която се премества да живее и работи от Нова Зеландия в Лондон: „Трудно е да намериш приятели, когато се преместиш в нова държава. Трябва много да се излагаш на нови ситуации. Програмата ми харесва именно заради това – а и безплатните билети, храна и напитки са огромен плюс.“
Друг млад участник – 25-годишният анализатор Морая Адещина – допълва: „Лондон вече не е същият след Covid, много барове затварят по-рано и е трудно да излезеш спонтанно. Затова такива събития стават все по-популярни. Срещнах страхотни хора и изпробвах неща, които не бих направил иначе.“
Баланс между поколенията
Проучване на Checkr от 2023 г., проведено сред 3000 американски работещи, показва, че 68% от мениджърите предпочитат да запазят хибридния модел на работа, докато едва 48% от служителите са съгласни. Разликата е видима – по-опитните професионалисти имат изграден социален кръг, стабилни условия за работа у дома и по-малка нужда от менторство. За Gen Z обаче офисът и събитията са шанс да изградят мрежа и да усвоят социални умения.
„Covid плюс прекалената зависимост от технологиите е рецепта за социална неловкост и дори изолация. Не всички, но много млади хора изпитват трудности в спонтанното общуване. Структурираните активности им помагат да се отпуснат и да се свържат помежду си“, казва Шауел.
Не е случайно, че и приложения за запознанства като Hinge инвестират във финансиране на социални събития в Лондон, Ню Йорк и Лос Анджелис, а платформи като Time Left организират ежеседмични вечери за непознати в 60 държави по света.
С насищането на дигиталните контакти младите професионалисти търсят точно обратното: смислени разговори лице в лице. „Те се съпротивляват на дигиталната епоха, защото тя е прекалено претрупана и дори не особено надеждна. Именно поради тази причина те копнеят за истински срещи“, обобщава Шауел.
За поколение Z, израснало с екрани, отново е модерно да се срещнеш на живо – било то за бизнес контакти, скоростни срещи или… заедно да приготвите няколко кнедли.