Влад Тенев, главният изпълнителен директор на инвестиционната компания Robinhood, затяга дисциплината в екипа си, нареждайки на висшите мениджъри да се върнат в офиса пет дни в седмицата.

Това е пълно обръщане на курса спрямо преди три години, когато Тенев обяви компанията за изцяло дистанционна.

Други членове на „Великолепната седморка“, включително Microsoft и Amazon, също настояват служителите да се върнат в офисите и внимателно следят да не се случва т.нар. „coffee badging“ – служители, които само се чекират в офиса, вземат кафе и си тръгват.

Спокойните дни, в които можеше да отговаряш на имейли от дивана, приключват – поне за ръководителите в Robinhood. Мениджърите от средно ниво ще пътуват до офиса четири дни, а служителите без подчинени – три дни седмично.

Докато редовите служители са незасегнати от по-строгите изисквания за присъствие, новата политика може да се окаже болезнена за онези в „ъгловите офиси“, които предпочитат да работят от вкъщи.

Но именно това, според Тенев, е целта.

„Ако си редови служител и вършиш работата си, е много приятно да знаеш, че твоят мениджър преминава през повече неудобства от теб“, казва той в подкаста Cheeky Pint.

Това е промяна в тона спрямо 2022 г., когато Тенев обяви, че Robinhood ще бъде „remote-first“ компания.

Той обаче признава, че почти веднага е съжалил за това решение.

„Всички казваха, че това е еднопосочна врата, но се оказа, че не е така. Можеш да обърнеш почти всичко.“

Мерките за връщане в офиса в технологичния сектор

Въпреки че самите шефове често отсъстват от работното място, те прекарват по-голямата част от последните три години в затягане на правилата за присъствие в офиса.

Всъщност 93% от главните изпълнителни директори признават, че не ходят в офиса за пълен работен ден, а са възприели гъвкав график.

Например, изпълнителният директор на Starbucks Брайън Никол се присъедини към компанията миналото лято като дистанционен служител. Не му беше нужно да се мести в Сиатъл и компанията дори предложи да му помогне да обособи офис близо до дома му в Калифорния, като използва корпоративния самолет за пътувания до централата. (По-късно Никол се премести в Сиатъл и вече работи оттам.)

Това обаче не спря технологичните гиганти да затягат политиките за връщане в офиса. Microsoft планира по-строги правила след като години наред позволяваше на повечето служители да работят дистанционно до 50% от времето без специално одобрение.

Други шефове, като Анди Джаси от Amazon, подчертават значението на присъствената работа, твърдейки, че тя е ключова за запазването на иновативната култура на компанията.

„Наблюдаваме, че за колегите ни е по-лесно да учат, да моделират, да упражняват и укрепват културата ни. Сътрудничеството, генерирането на идеи и изобретяването са по-прости и по-ефективни по този начин“, заяви Джаси през септември 2024 г.

Amazon сложи край на „coffee badging“, въвеждайки изискване за минимален брой часове в офиса в дните за присъствие. През юли Samsung обяви, че ще въведе инструмент, с който мениджърите да следят и за подобно поведение.

Миналата година Dell буквално раздаде „червени флагове“ на служителите, които не използват картите си за достъп достатъчно често. Но докато големите компании стават по-строги, по-малките използват това като предимство, предлагайки възможности за дистанционна работа.

Скорошно проучване показва, че работата от вкъщи е начело в списъка на най-важните фактори за служителите, изпреварвайки дори заплатата. Освен това, според FTI Consulting, 70% от дистанционно или хибридно работещите биха обмислили да потърсят нова работа, ако бъдат задължени да се върнат в офиса на пълен работен ден без увеличение на заплатата.