Компанията майка на Instagram, Facebook, Threads и Whatsapp Meta, съобщи, че от октомври спира всякаква реклама за политика, избори и социални въпроси на своите платформи в ЕС поради предстоящото да влезе в сила ново законодателство.

Според компанията на Марк Зъкърбърг регламентът за прозрачност и насочване на политическата реклама „въвежда значителни оперативни предизвикателства и правна несигурност“ и „неприложими изисквания“.

Регламентът TTPA цели противодействие на манипулирането на информация и чуждестранната намеса в изборите и официално влезе в сила през април 2024 г., но повечето от разпоредбите ще започнат да се прилагат изцяло на 10 октомври тази година, допълва Euronews.

Съгласно правилата политическите реклами трябва да носят етикет за прозрачност и ясно да посочват ключова информация като спонсори, изборни кампании, с които са свързани, платените суми за тях.

Правна несигурност

Meta заяви, че от 2018 г. разполага с инструменти, които осигуряват прозрачност на рекламите за политика и избори.

Те изискват от рекламодателите да преминат през процес на оторизация, а Meta е съхранявала тези данни в публично достъпната си архивна библиотека.

Новите задължения по законодателството на ЕС обаче „създават непосилно ниво на сложност и правна несигурност за рекламодателите и платформите, работещи в ЕС“, заяви компанията.

Тя добави, че поради ограниченията „хората ще виждат по-малко релевантни реклами в нашите платформи“.

Съобщението на технологичния гигант идва, след като през ноември миналата година Google заяви, че също ще забрани политическите реклами поради влизащите в сила правила.

Промените се отнасят само за Европа.

Проверки по DSA

Европейската комисия въведе няколко инициативи за противодействие на чуждестранната намеса и дезинформация в изборите.

Тя например започна проверки по Закона за дигиталните услуги (DSA), който задължава онлайн платформите да премахват незаконно съдържание, свързано със сигнали за дезинформация.

През април 2024 г. Facebook и Instagram бяха засегнати от официални производства по подозрения за нарушения, свързани с техните политики и практики за заблуждаваща реклама и политическо съдържание. Разследването още е в ход.

Няколко изборни кампании досега също са били обект на дезинформация.

На 6 декември Румъния стана първата държава от ЕС, която отмени избори заради чуждестранна намеса, след съобщения за манипулиране на информация в приложението за споделяне на видеоклипове TikTok, припомня Euronews.