Франция наложи глоба от 40 млн. евро на гиганта в бързата мода Shein след едногодишно разследване, което установи, че китайският онлайн търговец е извършвал „измамни практики“.

Френската дирекция за конкуренция, потребителски въпроси и предотвратяване на измами (DGCCRF) – регулаторът, отговарящ за потребителските права, разкрива, че Shein е заблуждавала клиентите за намаления на цените, както и за обхвата на „ангажиментите относно екологичните цели“, съобщава Euronews.

DGCCRF потвърди, че Shein, базирано в Китай дружество, собственост на Infinite Styles Ecommerce Limited (IELS), е приело глобата.

Ударът идва два месеца след като Европейската комисия призна Shein за виновна за участие в незаконни търговски практики съгласно правото на ЕС, след координирано разследване с националниte органи за защита на потребителите.

Чрез анализ на продуктите, обявени за продажба на френския уебсайт на Shein от октомври 2022 г. до август 2023 г., разследващите са установили, че при 57 % от продуктите няма намаление на цената, при 19 % има леко намаление, а при 11 % всъщност има увеличение.

„Тези практики, с многото зачеркнати цени и постоянни промоции, създават у потребителите впечатлението, че получават много добра оферта“, обясняват от Дирекцията.

Съгласно френската нормативна уредба референтната цена за намалени стоки е най-ниската цена на продукта през 30-те дни преди началото на разпродажбата.

Освен че подвежда клиентите, Френската агенция за борба с измамите и конкуренцията установява още, че Shein „не е в състояние да обоснове екологичните твърдения, изложени на своя уебсайт“, описвайки се като „отговорна компания“, ограничаваща въздействието върху околната среда чрез „намаляване на емисиите на парникови газове с 25%“.

Френските органи установяват, че тези твърдения противоречат на бизнес модела, който „се основава на изобилно предлагане на текстил на ниски цени“.

Въпреки че понася огромната глоба, през последните години Shein свикна с обществения натиск и контрол.

През януари британски политици се възмутиха, когато онлайн търговецът отказа да предостави гаранции, че продуктите му не включват памук от китайския регион Синдзян, който е свързан с принудителен уйгурски труд.

Междувременно разследване, публикувано през 2024 г. от швейцарската група Public Eye, установи, че работници във фабриките се трудят на 75-часова работна седмица, въпреки обещанията на компанията да подобри условията.