Франция иска от Брюксел да наложи допълнителни такси върху малките пратки, внасяни от китайски компании за електронна търговия и бърза мода, за да защити европейския пазар от потока от по-евтин внос.

Във вторник министърът на промишлеността Ерик Ломбард обяви намерението на министерството да работи с други държави от ЕС по механизми, които да защитават пазара от дъмпинг от страна на китайските доставчици, тъй като продуктите, първоначално предназначени за САЩ, сега се сблъскват с високи мита. Париж иска да въведе нова „такса за обработка“ за чуждестранните компании за пратки на стойност под 150 евро, които понастоящем са освободени от мита на ЕС. Министърът се надява тази мярка да влезе в сила още през 2026 г.

Натискът идва в момент, когато страните от ЕС настояват Брюксел да направи повече за затягане на контрола върху онлайн търговците на дребно. Според тях те пускат на пазара продукти, които не отговарят на разпоредбите и стандартите на ЕС.

Целта е да се „възстанови справедливостта в тази митническа система и да се забавят потоците“ от евтини вносни стоки, коментира Ломбард на събитието, проведено на летище „Шарл дьо Гол“ край Париж, цитиран от POLITICO.

Призиви от страна на индустрията

Франция иска да отговори на призивите на бизнеса за защита, тъй като се увеличават опасенията, че регионът все повече се наводнява с китайски стоки от пазари като базираните в Сингапур Shein и Temu. Двете марки в момента се облагат със 145% данък от Съединените щати. Те вдигнаха цените си за американските клиенти миналата седмица в отговор на забранителните мита на Тръмп.

„Електронната търговия дълбоко промени навиците ни за потребление. Но стремителният ѝ възход, стимулиран от появата на чуждестранни платформи като Temu или Shein, поставя големи предизвикателства“, акцентира Клара Шапаз, заместник-министър на Франция, отговарящ за изкуствения интелект и цифровите въпроси.

Париж също така подкрепя призивите за въвеждане на общоевропейски ограничения за марките за бърза мода, за да се реши нарастващият проблем с текстилните отпадъци. Франция вече успя да въведе по-високи такси за производителите от този сегмент, за да покрие разходите за управление на отпадъците от техните продукти.

Подобни стъпки предприеха и други държави от ЕС. Още през март скандинавските страни, сред които Дания, Швеция и Норвегия, заявиха, че „ще си сътрудничат, за да спрат продуктите на платформи като Temu, Shein и Wish, които са вредни за здравето на хората и околната среда“, след провеждането на съвет на министрите на околната среда в Брюксел.

„Швеция се застъпва за това малките пакети, често доставяни от Temu и Shein, да не бъдат повече освобождавани от митнически такси“, заяви тогава шведският министър на климата и околната среда Ромина Пурмохтари.

Неотдавна Брюксел представи нов план за действие в областта на електронната търговия с цел да се засили координацията между митническите органи и органите за надзор на пазара в целия блок и да се подсилят съществуващите правила с повече проверки на дефектни или фалшиви продукти. И Temu, и Shein наскоро бяха подложени на разследвания от страна на ЕС за това дали правят достатъчно, за да се преборят с несъответстващите продукти и да защитят потребителите.

Не без Брюксел

След заявката на френския министър мнозина са останали с впечатление, че Париж е напът да заобиколи Брюксел и да наложи незабавно такси за обработка на внесените стоки.

Fevad, френското лоби за електронна търговия, което представлява над 800 онлайн търговци на дребно, включително Amazon и Vinted, приветства съобщението, заявявайки, че иска бързи действия за справяне с „неоправданите предимства, с които се ползват азиатските сайтове“.

„Сега Европа трябва да се справи с дъмпинговата стратегия, с която се сблъсква нашият сектор“, казват от групата пред POLITICO.

Но да се действа самостоятелно няма да доведе до желания ефект, твърдят други.

„Ако Франция тръгне сама да налага допълнителни такси, на компаниите ще им трябват само 48 часа, за да транзитират пратките си до белгийските центрове за обработка и да избегнат плащането“, предупреждава пред изданието митнически служител.

Френското министерство на промишлеността изглежда е стигнало до същото заключение.

„Нека не забравяме, че сме в митнически съюз и следователно не можем да действаме самостоятелно“, посочва Ломбар. „Да, ние искаме преходна мярка, но не, тя няма да бъде направена без Европа“.