За много компании в САЩ е абсолютно невъзможно да разберат дали търговското примирие между САЩ и Китай може да спаси Коледа. Една от тях е Stonemaier Games.

Сделката на президента Доналд Тръмп с Пекин от миналата седмица идва точно навреме, за да може базираният в Сейнт Луис, щата Мисури, издател на настолни игри да планира поръчки за края на годината от Шънджън при намалени тарифни ставки, разказва Financial Times.

Но празничното производство все пак ще бъде „много по-скромно от обикновено“, казва пред изданието Джейми Стегмайер, ръководител на частната компания. „Има твърде много несигурност.“

Stonemaier Games е подала съдебен иск заедно с 10 други малки предприятия, за да оспори правомощията на Тръмп да налага мита.

„Нямаше никаква надлежна процедура, а само агент на хаоса, който в рамките на една седмица повиши тарифите от 20% на 145%“, добавя Стегмайер.

На Уолстрийт споменът за „деня на освобождението“ бързо се отдалечава, като бенчмаркът S&P 500 се издига обратно до почти рекордни нива през тази година, след като записа тежки загуби след безредиците на 2 април. Но болката се очаква да продължи, тъй като хаотичният подход на президента към преразглеждането на глобалната търговска система накърнява доверието в икономиката, на която тя е предназначена да помогне.

Макар че индексът на потребителските цени в САЩ през април се повиши по-малко от очакваното, повечето икономисти смятат, че разходите за стоки скоро ще нараснат. Даян Суонк, главен икономист в KPMG САЩ, твърди пред Financial Times, че показанията от миналия месец може да са „последният за известно време сдържан инфлационен печат“.

Търговското напрежение все още не е приключило. Друг скален ръб в търговската политика на президента - нов 90-дневен срок за преговори с Китай, след който митата могат да бъдат увеличени отново – също допринася за обстановката на несигурност.

„Пазарът е преоценил сделката“, казва Стив Ханке, икономист от университета „Джон Хопкинс“, работил като съветник на Роналд Рейгън. „Тръмп все още си мисли, че управлява Trump Enterprises, а не американската икономика“.

Макар че развръзката намали шансовете за сериозна рецесия, справянето на американския президент с търговската война може да продължи да хвърля сянка до края на 2025 г., да отслаби годините на звезден растеж и да повиши перспективата за стагфлация, който ще постави Федералния резерв в трудна позиция.

Притесненията се засилиха от решението на Moody's да отнеме на САЩ тройния кредитен рейтинг А и да предупреди, че федералният дефицит ще се увеличи до почти 9% от БВП до 2035 г., в сравнение с 6,4% миналата година.

Безпокойството обхваща всяка икономика, свързана със САЩ. Валдис Домбровскис, комисар по икономиката на ЕС, казва пред Financial Times, че световната търговска война е оказала „доста голямо отрицателно въздействие“ върху собствените му прогнози, които разкриват рязко понижение на перспективите за глобалния растеж. Тя „създава отрицателни ефекти върху доверието, които засягат преди всичко инвестиционните решения“.

Сделката между САЩ и Китай „отмени прилична част от щетите“, казва Джейсън Фърман, икономист от Харвардския университет, който е работил в Съвета на икономическите съветници на Барак Обама. „Но все още ще имаме куп инфлации, все още ще имаме по-бавен растеж. И все още не знаем как ще завърши тази игра“.

Облекчението сред световните инвеститори след споразумението на американския финансов министър Скот Бесънт с китайския вицепремиер Хе Лифенг в Женева преди седмица е разбираемо. В разгара си хаосът доведе до това, че ефективната митническа ставка в САЩ достигна близо 26,8% - най-високата от 1903 г. насам, според Йейлската бюджетна лаборатория, и постави началото на едномесечно замразяване на търговията между САЩ и Китай.

Сривът в обема на транстихоокеанските превози накара търговците на дребно да предупреждават за празни рафтове, а президентът да каже на американските деца да се задоволят с „две кукли вместо с 30“ през този празничен сезон.

В отговор американските компании намалиха производството си и дори дългогодишните поддръжници на проамериканските производствени политики на Тръмп бяха разтревожени.

„На 1 януари се чувствах добре. Тръмп имаше про-бизнес, про-производствен план и аз бях позитивно настроен“, казва Хари Мозер, президент на Reshoring Initiative, организация, която подкрепя усилията на американските компании да върнат производството си у дома. „На 2 април почувствах, че той е усложнил въпроса и е тръгнал твърде високо към повечето държави, включително и към нашите съюзници“.

На срещите на финансовите министри във Вашингтон миналия месец Бесънт започна опити да насочи американската администрация към разведряване. Министърът на финансите се опита да увери колегите си, че периодът на върхова нестабилност е преминал. Кулминацията на това беше споразумението, което предотврати твърдото разединение на икономиките на Китай и САЩ, тъй като те намалиха съответните мита със 115 процентни пункта за 90 дни.

В същото време надеждите за търговски пактове с други държави бяха подсилени от по-ранното споразумение между САЩ и Обединеното кралство. Въпреки това, дори когато прахът се утаява, компаниите и инвеститорите все още предупреждават за трайни щети.

Според Йейлската бюджетна лаборатория средната ефективна митническа ставка в САЩ продължава да е 17,8%, което е повече от седем пъти над нивото от 2,5%, което Тръмп наследи в началото на втория си мандат.

Американско-китайските мита „все още са много по-високи, отколкото бяха преди няколко месеца, както и митата от много други държави“, казва Карън Динан, икономист в института „Питърсън“ и бивш главен икономист в Министерството на финансите на САЩ при Обама. „Така че все още има мита, които оказват значителна тежест върху потребителите и бизнеса“.

Въпреки че малцина очакват връщане на налозите, достигащи 145%, бариерите на президента върху китайските продукти все още изглежда ще доведат до по-високи цени в американските магазини.

Според Йейлската бюджетна лаборатория средното американско семейство ще плати с 2800 долара повече за същата кошница от продукти, закупени през миналата година, ако митата останат на сегашното си ниво, като домакинствата с по-ниски доходи са по-застрашени. Според анализа на високочестотните данни от PriceStats, направен от Алберто Кавало от Harvard Business School, китайските продукти, които се продават в САЩ, вече са отбелязали значително увеличение на цените на дребно.

Но не само митата повишават разходите. Отпадането на 2 май на така нареченото освобождаване „de minimis“, което означаваше, че вносителите могат да внасят продукти от Китай на стойност под 800 долара не само без мита, но и почти без никакви документи, ще увеличи допълнително цените и ще ограничи избора на местния пазар.

„Това, което в крайна сметка направихме с de minimis, е, че превърнахме веригите за доставки във фаст фууд - очакваш бързо и евтино. Като потребители ние просто влизаме в интернет и казваме: „Искам да поръчам тази риза, искам да платя възможно най-ниската цена и искам да я получа утре вечер“, казва Бърни Харт, вицепрезидент на митниците в глобалната логистична компания Flexport. „Ние бавно изключваме това“.

Въпреки това много американски компании смятат, че отпадането на изключението de minimis ще им помогне в дългосрочен план, тъй като ще навреди повече на китайските конкуренти в електронната търговия като Temu и Shein, отколкото на тях самите.

„Безмитната ултрабърза мода, която заля американския пазар през последните няколко години, несъмнено оказа известен натиск върху ценовата ни конкурентоспособност“, казва Джеймс Рейнхарт, главен изпълнителен директор на онлайн магазина за дрехи ThredUp, по време на последния разговор с анализаторите. „Смятаме, че прекратяването на освобождаването от мито de minimis вероятно ще доведе до повишаване на цените на тези стоки и до намаляване на производствените обеми“.

Правителствени служители твърдят, че икономиката на САЩ, която се отличава с най-добри резултати в световен мащаб след пандемията, остава силна. През последните седмици Бесънт заяви, че плановете на Тръмп да направи данъчните си намаления от 2017 г. постоянни и да дерегулира жилищния сектор, енергетиката и финансите, заедно с митата, ще доведат до „златен век“.

Артър Лафер, икономист, известен най-вече с едноименната „крива на Лафер“, според която намаляването на данъчните ставки може да увеличи събраните приходи, казва, че удължаването на намаленията от 2017 г., което се очаква Конгресът да направи през лятото, ще доведе до „грандиозно прекрасни“ резултати за икономиката на САЩ.

Други не са съгласни с това и твърдят, че мерките увеличават перспективата за фискална криза. Moody's предупреди, че удължаването на срока ще увеличи дефицита на САЩ с повече от 4 трлн. долара през следващото десетилетие, посочвайки това като част от причината за понижаване на кредитния рейтинг.

Лафер - съветник на няколко републикански президенти на САЩ, включително Ричард Никсън, Рейгън и Тръмп - смята, че администрацията в крайна сметка ще намали митата до нива, които стимулират свободната търговия.