2026 г. ще тества способността на бизнеса да работи в постоянна промяна. Но в свят, в който правилата се пренаписват в движение, конкурентното предимство не идва само от стратегии и технологии - а все повече от хората, които трябва да ги прилагат под напрежение.

В разговор от поредицата 6 ВЪПРОСА ЗА 2026 с психолога Милена Хаджииванова, основател на H-Vision, фокусът пада върху човешкия фактор като ключов системен ресурс.

Менталната устойчивост, адаптивността и зрелостта на екипите ще определят кои организации ще останат стабилни, смята Хаджииванова, според която способността да се вземат решения под натиск ще отличава устойчивите организации от всички останали.

Кои геополитически процеси ще имат най-силно отражение върху средата, в която оперира вашата организация през 2026 г.?

Светът днес напомня на сцена за импровизация - правилата се пренаписват в движение. И това създава най-силното отражение върху средата, в която работя. Когато промяната е постоянна, а несигурността е фон, хората започват да работят в „режим на напрежение“, често без дори да го осъзнават.

Моята роля е да им помогна да останат стабилни в тази динамика. Да имат осъзнатост, да вземат решения по-ясно, да се фокусират по-бързо и да не губят вътрешната си ос под натиск. Разбира се, това не става с магическа пръчка. Изисква специфичен вид работа и отношение.

Моят съвет към бизнеса: стабилността не идва само отвън. Тя се изгражда вътрешно - чрез хората, чрез това колко адаптивни са те и колко бързо реагират на нови обстоятелства.

Това е нещо, което всеки човек сам има отговорността да изгражда, но доста умен ход на компаниите е да създават среда, условия за учене и трениране на адаптивност и устойчивост, включително и ментална устойчивост.

През 2026 г. най-продуктивни, според мен, биха били компании, които иновират, интересуват се от новости в областта на технологиите, но паралелно с това отделят ресурс за познаване на човешката психология. Компании с growth mindset.

Каква е вашата прогноза за българската икономика през 2026 г.? Кои фактори виждате като най-определящи за устойчив растеж?

Българската икономика зависи много повече от изборите, които ние самите правим, отколкото ни се иска да признаем. Политическата обстановка, липсата на зряло партньорство, на кураж и хоризонт за промени несъмнено ще влияят на макросредата. Но отвъд тези непредвидими фактори прогнозата ми е за умерено оптимистична година, с усещане за „двойна скорост“.

Компаниите, които развиват хората си по модерен начин - психична устойчивост, лидерство, фокус, адаптивност - ще растат над средното ниво. Останалите ще тичат след кризите, вместо да ги предвиждат.

Ключовите фактори за устойчив растеж остават същите: инвестиции в компетенции, цифрова трансформация със смисъл (не заради модата) и култура на отговорност. Това са елементи, които не зависят директно от политическата прогноза, но определят резултатите по-силно от всичко останало.

Как влизането на България в еврозоната ще повлияе на сектора, в който оперирате?

Еврото е промяна, която носи едновременно рационални ползи и емоционално напрежение.

За организация като моята - работеща в областта на обучения, лидерство и ментална устойчивост - влизането в еврозоната означава по-лесни партньорства, повече структурираност и по-голяма интеграция с европейските компании.

По-трудният пласт е човешкият: когато говорим за пари, хората реагират емоционално. Компаниите ще трябва да комуникират по-честно, да дават повече яснота и да бъдат постоянни в посланията си.

Аз го виждам като шанс зрелите играчи да изпъкнат.

Кои технологични пробиви очаквате да имат най-голям ефект върху вашата индустрия и работния процес през 2026 г.?

Очаквано AI ще бъде нарастващо значим фактор и през 2026 г., но най-голямото му влияние ще бъде върху начина, по който работим като хора - не само върху процесите.

Ще има инструменти, които ни помагат да разбираме по-добре данни, но и себе си, динамиката в екипите, риска от прегаряне, индивидуалните нужди за учене и развитие.

И колкото повече навлизат технологиите, толкова повече стойност придобиват чисто човешките умения: фокус, емпатия, адаптивност, умение за кажеш трудното.

Технологиите правят света по-бърз. Хората трябва да го правят по-смислен.

Какви умения, модели на работа и HR тенденции ще бъдат решаващи през 2026 г.?

2026 ще бъде година, в която работодателите и служителите ще трябва да се срещнат по нов начин.

Компаниите ще трябва да осигуряват яснота, реална подкрепа и възможности за растеж.

Служителите - да носят отговорност, автономност (собственост върху процесите) и желание да стават по-добри.

Уменията, които ще бъдат решаващи?

- устойчивост под напрежение

- емоционална зрялост

- умение за фокус

- автентично лидерство – онова, при което не се преструваме на „перфектни“, а действаме последователно.

Това, според мен, са умения, които правят бизнеса стабилен, а хората – по-силни.

Какъв ще бъде потребителят на 2026 г.?

Потребителят става все по-информиран, но и по-уморен.

И затова очаква както добър продукт, така и все повече отношение.

Ще купува от брандове, които са честни, последователни и човешки - без излишни обещания и шум. Брандове, които не само обещават, а издържат на собствените си думи.

Тенденциите ще бъдат ясни: персонализация, доверие, устойчивост, смисъл.

Хората би следвало да разпознават и да се доверяват все повече на честни марки.

Всъщност – искрено се надявам да е така!

В обобщение - една голяма възможност и една голяма заплаха за бизнеса през 2026 г. – къде е шансът за ръст и къде е скритият риск, който лидерите не бива да пренебрегват?

Възможността за бизнеса в 2026 г.: да превърнем човешкия фактор от „рисков елемент“ в стратегическо предимство. Компаниите, които развиват менталната устойчивост, фокуса и автентичността на хората си, ще бъдат по-бързи, по-спокойни и по-ефективни от конкурентите си.

Рискът: да чакаме светът отново да стане предвидим. Няма да стане. Печели този, който може да взема силни решения в непредвидима среда.

Милена Хаджииванова е психолог, ментален коуч, партньор на бизнеса и автор на книгата „Преди да си шампион – кой си?“. Работи със спортисти, лидери и екипи под напрежение. Създател на методологията THE 7MD (7 Mental Dimentions) - система за ментална устойчивост, фокус и вътрешна стабилност в динамична среда. Създател и управител на H-Vision.

H-Vision е иновативна компания с над 20 години опит в развитието на хора, екипи и организации. Помага на бизнеса да расте по осъзнат, модерен и автентичен начин, като съчетава психологически подходи, лидерски практики и нагласа за растеж. Вярва, че силните компании започват със силни хора.