Икономиката на САЩ придобива К-форма – „ОК“ ли е това за пазарите
От една страна богатите домакинства харчат, докато бедните се задъхват. От другата е Уолстрийт – където технологичните акции се изстрелват нагоре, а редица сектори изостават. Въпросът е колко дълго могат да издържат тези две реалности
,fit(1001:538)&format=webp)
Все повече гласове на Уолстрийт предупреждават, че американската икономика придобива К-образна форма, тоест домакинствата с по-високи доходи стимулират разходите, докато тези с по-ниски се борят за достъпност.
Това отразява наблюденията на инвеститорите на фондовия пазар, където технологични гиганти продължават да са движеща сила на основните индекси, а други сектори изостават.
Притеснението обаче е общо и звучи така: колко дълго тези две реалности могат да издържат заедно, преди пазарът да бъде разтърсен от нещо сериозно, отбелязва Yahoo Finance.
„Не мисля, че ще съжителстват вечно“, отбелязва старши икономистът на Bank of America за САЩ Адита Бхаве. „Според нас дъното на К ще се стабилизира, преди върхът да се срине, което е в подкрепа на по-оптимистичната ни гледна точка за икономиката.“, допълва той.
BofA очаква 2,4% реален растеж на БВП през 2026 г., което е над консенсусната прогноза и според банката е в съответствие с избягването на рецесия в икономиката.
Икономистът признава, че моментът „изглежда нелогичен“, предвид публикуваните по-слаби данни за пазара на труда в САЩ.
Планираните съкращения достигнаха най-високото си ниво за ноември от 2022 г. насам, според Challenger, Gray и Christmas. А частният сектор неочаквано съкрати 32 000 работни места през ноември, като най-силно засегнати бяха малките предприятия – още един знак за разделение на Main Street.
Според BofA ситуацията се свежда до едно просто решение:
„Първият въпрос е дали ще има рецесия или не? И ако отговорът ни е „не“... много по-вероятно е растежът да бъде над 2%, отколкото под 2%, затова и ние стигаме до 2,4%.“, обяснява Бхаве и подчерта, че разделението между „имащите и нямащите“ е реално, но не е задължително да дестабилизира ситуацията в краткосрочен план.
Домакинствата с по-високи доходи харчат значително повече за услуги, които доминират на пазара на труда в САЩ. И въпреки смесените сигнали, една част от данните сочи към продължаваща устойчивост: молбите за помощи за безработни спадат до тригодишно дъно.
„Една от причините да бъдем по-малко песимистични е следната: Кои харчат повече за услуги – хора с по-високи или с по-ниски доходи? Всъщност са тези с по-високи. Така че, ако вземете един долар от разходите и ми кажете, че е бил похарчен от домакинство с по-високи доходи, ще ви отговоря, че е по-вероятно да е похарчен за услуги.“
Това е важно, защото „5 от 6 работни места в САЩ са в сектора на услугите“, отбелязва икономистът. По-големите разходи за дискреционни услуги „всъщност биха могли да подкрепят пазара на труда“ и „да увеличат шансовете за стабилизиране на пазара на труда“, допълва той.
Компаниите наблюдават същото разделение в реално време.
Изпълнителният директор на Macy's Тони Спринг коментира пред Yahoo Finance, че се възползва от K-образната динамика, особено в Bloomingdale's, който отбелязва 9% ръст на продажбите на годишна база през третото тримесечие.
Според Спринг потребителите с по-високи доходи все още са склонни да харчат, ако смятат, че цената си заслужава, дори и домакинствата с по-ниски да се въздържат.
Но тази разлика подчертава и рисковете, които Бхаве наблюдава – по-специално дали „върхът на К“ ще се пропука. „Това е рисковият сценарий“, отбелязва той. „Върхът на К се срива, когато пазарите претърпяват шок или има достатъчно инерция в отслабването на пазара на труда, което води до рецесия.“, допълва икономистът.
Все пак подчерта, че икономиката показва по-голяма устойчивост, отколкото мнозина очакваха.
„Не искам да бъда песимист. Знам, че има много негативизъм, но са налице и някои положителни истории, в които можем да се фокусираме.“ Сред тях са: силни разходи в по-високия ценови сегмент и обнадеждаващи сигнали в данните за кредитните карти в реално време на BofA.
Разходите по разплащания с карти по празниците са били ниски около Деня на благодарността, но търсенето в началото на сезона, особено онлайн и в дискреционните услуги, е било по-стабилно от очакваното.
Според Adobe Analytics онлайн продажбите в деня на Черен петък са достигнали рекордните 11,8 милиарда долара, което е с над 9% повече от миналата година, а продажбите в Кибер понеделник са се повишили със 7,1% на годишна база до 14,25 милиарда долара.
Потребителите са се насочили основно към електроника, облекло и стоки за дома, и са използвали опцията „купи сега, плати по-късно“ на рекордни нива, за да си осигурят по-изгодни сделки, сочат данни от промоционалните дни.
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(1920:897)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)
,fit(140:94)&format=webp)