С наближаването на празничния сезон за 2025 година търговците в световен мащаб се изправят пред масов тип клиенти, които са едновременно ориентирани към стойността на покупките си и все по-малко склонни да прощават грешките на производителите.

След две години на инфлация и нарастващи разходи за живот нагласите на потребителите остават крехки, а несигурността около икономиката допълнително охлажда празничния ентусиазъм.

Променливите мита в САЩ при втория мандат на президента Доналд Тръмп също оказват своя ефект, като повишават част от цените и правят купувачите още по-чувствителни – точно в момент, когато търговците работят с по-ограничени печалби, по-ранни промоции и по-високи очаквания за доставки и право на връщане.

Проучване на Klaviyo сред 1 750 потребители в Европа показва, че 81% от европейците и 77% от британците твърдят, че инфлацията директно влияе върху поведението им. Онлайн търсенето е нараснало с 36% на годишна база, което показва, че потребителите внимателно проучват, сравняват цените и планират – вместо да правят импулсивни покупки.

Този модел, при който хората разглеждат от по-рано, но купуват по-късно, прави момента на вземане на решение значително по-дълъг и по-непредвидим.

Това усложнява прогнозите за търсене и увеличава риска от презапасяване или недостиг на стоки.

Повечето онлайн сравнения водят до повече връщания, което изисква по-стабилно управление на процеса. А по-чувствителните към цените клиенти реагират по-остро на промени – налагайки динамични цени и по-гъвкаво управление на наличностите.

„Тази година реалната разлика няма да бъде само в отстъпките, които се предлагат, а и в това как брандовете работят зад кулисите“, казва Бен Джаксън, управляващ директор за EMEA в Klaviyo пред Vogue.

Американските мита върху вноса притискат търговците да изпреварят сезона

Според Националната федерация на търговците на дребно (NRF) компаниите в САЩ са изтеглили поръчките си още в началото на 2025 г., в опит да смекчат ефекта от митата. AAFA потвърждава, че празничните колекции тази година са резултат от ранни и решителни действия – много стоки са доставени по-рано, за да се избегнат ценови шокове.

Тази стратегия обаче има лимит. Според AAFA през 2026 г. митата вероятно ще започнат да се отразяват по-осезаемо върху крайните цени на продуктите, тъй като възможностите за смекчаване вече ще бъдат изчерпани.

Партньорът в Deloitte Кели Мийли смята, че търговците може да намалят дълбочината на отстъпките, за да защитят печалбата си.

Първият истински „AI празничен сезон“

Това ще бъде първият сезон, в който и клиентите, и търговците разчитат на AI.

Потребителите използват изкуствен интелект, за да откриват най-добрите оферти, да сравняват цени и да избират подаръци по-лесно. Търговците – за по-прецизни прогнози, персонализация и оптимизиране на наличностите.

„Това е първият реален празничен AI сезон в търговията“, казва Бен Джаксън. „Тези, които го използват по правилния начин, ще спечелят повече продажби и по-голяма лоялност.“

Според доклад на Atradius обаче 44% от британските търговци все още са в пилотен етап на внедряване на технологията, което крие риск от погрешни решения в най-натоварения период.

Автоматизацията носи ефективност, но и нови уязвимости – от пробиви в бази данни до сривове във веригата за доставки. Atradius предупреждава, че една грешка при ключов доставчик може да предизвика ефект на доминото в цялата мрежа.

Новата норма: експресни доставки и безпроблемни връщания

В очите на потребителите вече не съществуват „оправдания“. Забавени доставки, бавно възстановяване на суми или лошо обслужване са неприемливи в ерата на ултра-бързите платформи.

Бързото изпращане, незабавните възстановявания и персонализираните препоръки вече са базови очаквания.

Затова търговците засилват сценарийното планиране, подготвят резервни канали и преместват инвентар към местни или близки складове, за да ускорят доставките и да намалят рисковете.

За да контролират разходите по връщания, компаниите масово въвеждат малки такси, насочват клиентите към ваучери вместо парични връщания и удължават сроковете на доставка, за да избегнат пиково натоварване.

Програмите за лоялност все по-често дават ранни промоции, насърчавайки търсенето преди най-интензивния период.

Въпреки всичко индустрията остава уверена

Според NRF търговците са добре подготвени, познават потребителските навици и вече са се адаптирали към трудностите, които 2025 г. постави.

Очакванията са индустрията да осигури стабилна наличност и качествено обслужване, въпреки напрежението по веригите, нарастващите разходи и високите потребителски очаквания.