Луксът срещу батериите: Дилемата на Ferrari, Lamborghini и Pagani
Движението към електрификация в най-бляскавия сегмент започва да губи скорост
&format=webp)
Купувачите в най-високия сегмент на автомобилния пазар са взискателна порода. И няма как да е иначе. Базовият клас суперавтомобили започва от поне 200 000 долара, а допълнителната мощност и ексклузивност на следващото ниво - хиперавтомобилите - обикновено тръгва от 1 млн. долара. При тези цени богатите клиенти искат поразяващ дизайн и драматизма на ревящ бензинов двигател.
През 2026 г. ще стане ясно дали подобни екстравагантни машини могат да прегърнат ерата на електрификацията, в която ръмженето на многолитровите цилиндри отстъпва място на свистенето на електромоторите.
Ferrari планира да пусне своя първи изцяло електромобил Elettrica през пролетта. Но батериите вече са част от уравнението и за Ferrari, и за Lamborghini - производители, които в най-високия сегмент на автомобилната индустрия се смятат за „масови“.
Двете италиански марки, продали съответно 14 000 и 11 000 автомобила през 2024 г., отдавна използват хибридни технологии, при които батериите не толкова ограничават емисиите, колкото подсилват вече абсурдната им динамика.
Изцяло електрическото задвижване проработи за Rolls-Royce, който смята шумa от двигателя за нежелан дефект. Моделът Spectre беше най-продаваният електромобил на британска марка в Европа през 2024 г.
Замяната на бензина с батерии при спортните автомобили обаче има по-малко успехи. Rimac - хърватската компания, чиито електрически технологии са толкова високо ценени, че Porsche придоби значителен дял - пусна модела Nevera през 2021 г., но е продала едва около половината от планираните 150 автомобила, всеки струващ над 2 млн. долара.
Няма публични данни за продажбите на Battista - подобно скъп електрически хиперавтомобил, произвеждан в Италия от Pininfarina, собственост на индийската Mahindra Group - така че не е ясно дали е постигната целта от 150 броя.
Купувачите на бързи автомобили вероятно просто не се интересуват от електромобили толкова, колкото останалите клиенти. Porsche Taycan - електрически спортен модел, пуснат през 2019 г. на сравнително умерена базова цена от малко над 100 000 долара - не оправда очакванията. Общите продажби на Porsche през 2024 г. спаднаха с 3% в световен мащаб, но продажбите на Taycan са се сринали с 49%. А впечатляващото ускорение на сравнително евтини електромобили намалява разликата спрямо по-скъпите модели, пише The Economist.
Електрическите хиперавтомобили предлагат мощност, която е извън всякакви норми спрямо бензиновите. Nevera развива почти 2000 конски сили - десет пъти повече от среден семеен седан и над 700 конски сили повече от Ferrari F80, последния хибриден хиперавтомобил на марката. Въпросът е: кой ще ги купува?
Новите хиперавтомобили обикновено се изкупуват от колекционери, които обичат показните машини, но такива хора вероятно са само няколко хиляди.
Дори Ferrari изглежда започва да преосмисля електрификацията. Pagani, друг италиански производител на хиперавтомобили, се отказа от плановете за електрическа версия на модела Utopia, който струва 3.5 млн. долара, поради липса на клиентски интерес.
Продажбите на масови електромобили също забавят, след като правителствата премахват стимулите. И изглежда, че движението към електрификация в най-бляскавия сегмент също започва да губи скорост.

)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)