Илон Мъск има 1 трилион прични да напише „новата книга“, но Uber вече я е издал
Докато милиардерът се занимаваше с полтичиеските си начинания и развитието на xAI, конкурентите му вече подготвяха своето роботизирано бъдеще – и то изглежда доста различно от онова, което Мъск описва
&format=webp)
Илон Мъск, празнуващ своя пакет възнаграждения от 1 трилион долара, събужда леко чувство за дежавю.
В четвъртък акционерите на Tesla одобриха с голямо мнозинство 10-годишния компенсационен план, който ще бъде изплатен само ако Мъск изпълни изключително амбициозни цели – такива, които биха превърнали компанията от производител на електромобили в роботизирана империя. Малко след гласуването Мъск обяви „началото на нова ера“.
„Това не е просто нова глава за Tesla – това е нова книга. И тази книга е посветена на масово увеличаване на производството на електромобили“, заяви Мъск пред инвеститорите в централата на компанията в Остин, Тексас.
Почти същите думи той произнесе преди 18 месеца, когато празнуваше предишното одобрение на гигантския си бонус – по-късно замразен от съдия в Делауер. Оттогава обаче Мъск сякаш е получил „творчески блокаж“, пише анализаторът Тим Хигинс в анализ за The Wall Street Journal. А както при мнозина писатели, това води до оплаквания за заплащането му и отклоняване на вниманието към други проекти. В случая на човекът, който все още е само милиардер - xAI и политиката.
Докато той се занимаваше с това, конкурентите му вече подготвяха своето роботизирано бъдеще – и то изглежда доста различно от онова, което Мъск описва.
Роботите на Uber вече са в движение
В Остин компанията Uber Technologies вече предлага роботаксита, използвайки технологии на Waymo – подразделението за автономни коли на Alphabet. Waymo и Uber си партнират за внедряване на услугата в нарастващ брой американски градове.
Партньорството е резултат от осъзнаването, че за да се премине от теория към практика, трябва гъвкав модел между човешко и машинно управление. Uber отдавна изостави опитите да развива собствено автономно звено и сега предлага платформата си на партньори, за да достигнат до милионите ѝ потребители.
„Тези превозни средства са скъпи. Трябва да се използват максимално ефективно, но и да се управляват пиковете и спадовете на търсенето“, казва пред WSJ Сачин Канзал, продуктов директор на Uber.
Затова компанията разчита на хибриден модел – флот от роботи и човешки шофьори, които да поемат трафика при нужда. Освен оптимизацията на маршрути и цени, Uber поема и практичните задачи: поддръжка, почистване, зареждане и събиране на забравени вещи.
Около 20% от автомобилите в системата на Uber всъщност принадлежат на флотилии, а не на индивидуални шофьори – нещо, което дава на компанията ценен опит в управлението на големи паркове, необходим за бъдещето на автономните коли.
Мъск и Tesla – „сами срещу всички“
За разлика от Uber, Мъск настоява Tesla да върви самостоятелно по пътя към автономното бъдеще.
„Tesla разполага с всички необходими елементи, за да предложи огромен автопарк от самоуправляващи се автомобили – буквално за една нощ“, каза той по-рано тази година.
Компанията планира собствено приложение за превоз с роботи, като колите ще са собственост както на Tesla, така и на отделни клиенти. За да развенчае опасенията относно управлението на такъв проект, Tesla демонстрира видео с безжично зареждане и роботизирани ръце, които почистват интериора на електромобилите – дори „поглъщат“ забравени раници.
Въпреки тези визии, реалността е различна: автономният парк на Tesla все още е малък. Компанията обеща на акционерите, че роботакситата ѝ в Остин – стартирали през юни – ще могат да се движат без оператор до края на годината, стъпка, която Waymo постигна отдавна.
„Вярваме, че сме на няколко месеца от постигане на автономност, по-надеждна от човешкото шофиране. Време е да увеличим производството“, заяви Мъск.
Tesla планира 50% ръст на производството до края на следващата година – до около 2.6–2.7 млн. коли годишно, с цел достигане на 4 млн. до края на 2027 г. и 5 млн. през годината след това.
Ако този сценарий се сбъдне, това наистина ще бъде нова глава в историята на Tesla. Но както отбелязват анализаторите, сме го чували и преди.


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)