Nestle планира да се оттегли от пазара на витамини и хранителни добавки за масово потребление, а на този фон преминаването на клиентите към по-скъпи, научно обосновани продукти рискува да усложни усилията за по-висока цена на слабо представящите се марки, отбелязва Reuters.

Швейцарският конгломерат, чиято стойност възлиза на 250 милиарда долара, обяви през юли, че започва стратегически преглед на марките с нисък растеж и ниска печалба в категорията на витамините, минералите и добавките, което е прелюдия към възможна продажба.

Новината беше потвърдена от новия главен изпълнителен директор Филип Навратил, който пое ръководството през септември.

Потребителите на глобалния пазар на стойност 193 милиарда долара, все по-често избират добавки с научно доказани съставки, според доклада „Бъдещето на здравето“ на консултантската компания McKinsey & Co за 2024 г., както и според редица интервюта с експерти от бранша.

Това представлява предизвикателство за Nestle, която предвижда възможна продажба на Nature’s Bounty, Osteo Bi-Flex и Puritan’s Pride – всички достъпни марки от мейнстрийма, както и на своя бизнес в сегмента в САЩ.

Освен това пазарът на добавки е фрагментиран, а регулаторната среда е в процес на промяна, което създава риск за всякакви придобивания.

Гореизброените марки генерират 2,8% от годишните продажби на Nestle, или около 1,25 милиарда долара. Компанията, която отказва коментар по темата, заявява, че цели да удвои премиум марките за хранителни добавки, които притежава, като Solgar, която продава всичко от стандартни витамини до продукти, подпомагащи паметта, растежа на косата и намаляването на стреса.

Nestle придобива тези марки витамини през 2021 г. за 5,75 милиарда долара – третата по големина сделка в сектора за последните поне 12 години, според данни на PitchBook.

Да се достигне тази оценка ще бъде трудна задача на фона на „огромната вълна“ интерес на потребителите към марки, чиито продукти са строго тествани в клинични условия, коментира Марли Брокър, анализатор в пазарната изследователска компания IBISWorld. Индустрията на добавките вече се припокрива с по-широко дефинираната категория „уелнес“, отбелязва експертът.

Конкуренти в бранша като Danone и Unilever дават знак, че предпочитат по-висококачествени марки с ясен потенциал за растеж.

Инвестиционен банкер, фокусиран върху потребителите, пожелал анонимност, коментира пред Reuters, че Danone и Unilever са по-предпазливи по отношение на масовия пазар на добавки, като посочва строгите европейски регулации за защита на потребителите, които затрудняват преувеличените маркетингови твърдения за ползите за здравето от даден продукт.

Висш източник в Unilever, без да отхвърля напълно сделката за марките на Nestle, допълва, че всички придобивания, които компанията прави, трябва да са на научно и технологично ориентирани марки в бързо растящи сектори.

Възвръщаемостта на инвестициите също е несигурна в силно фрагментирана индустрия, заявява анализаторът от Mintel Дейвид Хамлет. Никоя от марките, които Nestle може да продаде, не притежава повече от 2,1% от американския пазар на витамини, според данни за пазарния дял от Euromonitor International.

Бъдещето на регулаторната среда в САЩ е друга неизвестна в уравнението: през март американският министър на здравеопазването Робърт Ф. Кенеди-младши обяви, че иска да затегне федералния процес на одобрение за хранителни добавки, известен като „Общопризнати като безопасни“ (GRAS). Ако бъде финализирана, тази мярка може да засили контрола върху новите съставки.

Министерството на здравеопазването и социалните услуги все още не е предложило официално промяна в правилата, но наблюдатели от бранша очакват това да стане скоро. След това ще последва период за публично обсъждане.

Предложението ще затрудни компаниите да пускат на пазара нови добавки без преглед от Американската агенция за храните и лекарствата (FDA), което предизвика съпротива от Съвета за отговорно хранене (CRN), търговска група в индустрията за хранителни добавки.

По-доброто решение е „да се предоставят на FDA ресурсите“ за прилагане на настоящите правила, смята Андреа Уонг, старши вицепрезидентът по научни и регулаторни въпроси в CRN.

Според HHS затягането на GRAS „в крайна сметка ще бъде от полза за пазара на хранителни добавки, както и за конвенционалните храни, като ги направи по-безопасни“.

Слабият интерес към витамините на Nestle, предназначени за масовия пазар, надхвърли преките конкуренти в сектора на пакетираните стоки.

GNC, търговец на добавки, който продава и свои марки, ще се фокусира върху иновациите в портфолиото си и върху марки, „които съответстват на нашите научно обосновани стандарти“, заявява главният изпълнителен директор Майкъл Костело пред Reuters на 31 октомври.

Все пак потенциалът за растеж остава значителен: според пазарното проучване на Grand View, глобалният пазар на хранителни добавки, оценен на 192,7 милиарда долара през 2024 г., се очаква да достигне 414,5 милиарда долара до 2033 г.

Такива перспективи за растеж все пак могат да привлекат някои капиталови фондове, според Алекс Евънс, партньор в L.E.K. Consulting, който ръководи дейността в сферата на здравето и благосъстоянието. Тези играчи обаче ще водят трудни преговори. „Частният капитал изглежда най-възможният вариант и да, оценките може да пострадат“, допълва от своя страна Кай Леман, портфолио мениджър в Nestle stockholder Flossbach von Storch.