El sueño на Фрида Кало може да постави рекорд за най-скъпо произведение на художничка
Скелетът в картината символизира Юда и е вдъхновен от картонен макет, който тя действително държи в балдахина над собственото си легло, в очакване на смъртта
&format=webp)
Картината El sueño (La cama) („Сънят (Леглото)”) на Фрида Кало може да се превърне в най-скъпото произведение на жена художник или латиноамерикански художник с очаквана цена от 40 до 60 милиона долара.
Произведението ще бъде изложено на търг от аукционна къща Sotheby's на 20 ноември в Ню Йорк, след като първо бъде показано в Лондон, Абу Даби, Хонконг и Париж, съобщава Fortune.
„Това е момент на много спекулации”, коментира мексиканския експерт по история на изкуството Хелена Чавес Мак Грегор, изследователка в Института за естетически изследвания на UNAM и авторка на El listón y la bomba. El arte de Frida Kahlo, цитирана от PBS news.
В Мексико творбите на Кало са защитени със статут като паметник на изкуството което означава, че не могат да бъдат продавани или унищожавани. Въпреки това, произведения от частни колекции в чужбина – като въпросната картина, чийто собственик остава неизвестен, са законно допустими за международна продажба.
„Системата за мексиканското модерно художествено наследство допуска много аномалии“, казва местният куратор Куаутемок Медина, историк на изкуството и специалист по съвременно изкуство.
Юда в леглото
El sueño (La cama) е създадена през 1940 г. след пътуване на Фрида Кало до Париж.
Противно на съвременното схващане, скелетът на балдахина на леглото не е от Деня на мъртвите, а на Юда – ръчно изработен от картон.
Традиционно запалвана на Великден, тази фигура символизира пречистване и триумф на доброто над злото, представлявайки Юда Искариотски, предателят на Исус.
В картината скелетът е детайлно изработен в комбинация с динамит, букет цветя и усмихната гримаса – детайл, вдъхновен от картонен скелет, който Кало действително е държала в балдахина над собственото си легло.
Кало „прекарва много време в леглото, чакайки смъртта”, казва Чавес Мак Грегор. „Тя има сложен живот заради всички болести и физически предизвикателства, с които живее.”, допълва изкуствоведът.
Фрида и сюрреализмът
Въпреки че картините на Фрида Кало се продават на търг заедно с творби на сюрреалисти като Салвадор Дали, Рене Магрит, Макс Ернст и Доротея Танинг, тя не се смята за член на това течение, въпреки има лична среща с неговия основател Андре Бретон в Мексико и той организира изложба с нейни творби в Париж през 1939 г.
„Бретон е бил очарован от творчеството на Фрида, защото е виждал в него сюрреалистичния дух“, казва Чавес Мак Грегор.
Кало, убедена комунистка, смята сюрреализма – движение, предлагащо революция на съзнанието, за буржоазно. Както отбелязва Чавес Мак Грегор, „Фрида винаги е поддържала критична дистанция от него“.
Въпреки това специалистите откриват елементи на сюрреализъм в творчеството й, свързани с вътрешния свят и с революционната и сексуална свобода.
„Покупки на луди цени“ и изкуство в хладилник
El sueño (La cama) е изложена за последен път през 90-те и след търга през този ноември може да изчезне отново от публичното пространство, съдба, която споделят много картини, придобити за големи суми на аукциони.
Има и изключения, сред които Diego y yo („Диего и аз”), която постави рекорд за Кало, когато беше продадена за 34,9 милиона долара през 2021 г. Картината, изобразяваща художничката и нейния съпру Диего Ривера, беше спечелена на търг от аржентинския бизнесмен Едуардо Костантини и след това отдадена под наем на Музея за латиноамериканско изкуство в Буенос Айрес (Malba), където продължава да бъде изложена.
Според куратора Медина покупките на „луди цени“ са свели изкуството до обикновена икономическа стойност.
Когато фондовете купуват изкуство като обикновени инвестиции – като покупката на акции в публична компания, произведенията често се прехвърлят в зони, освободени от данъци, за да се избегнат разходите. Тяхната съдба, отбелязва той, „може да бъде по-лоша; те могат да се озоват в хладилник на летището във Франкфурт за десетилетия напред“.
Рекорди
Настоящият рекорд за продажба на произведение на художничка се държи от Jimson Weed/White Flower No. 1 на Джорджия О'Кийф, продадена за 44,4 милиона долара в търг на Sotheby's през 2014 г.
Въпреки това, аукционният пазар все още отразява дълбока неравнопоставеност, тъй като нито една жена художник не е надминала максималната продажна цена на мъж. Настоящият рекорд е Salvator Mundi, приписвана на Леонардо да Винчи, продадена на аукцион на Christie’s за 450,3 милиона долара през 2017 г.



)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)