Вицепрезидентът на ЕЦБ: Има нов фактор за фискалната стабилност в еврозоната – разходите за отбрана
Преди 3 години инфлацията беше над 10%, но инфлационните очаквания бяха стабилни, припомня Луис де Гиндос и допълва – главоболието от сектора на услугите започва да намалява
&format=webp)
Прогнозите и решенията за паричната политика изискват цялостна оценка на общата икономическа ситуация и фискалната политика, която е едно от основните предизвикателства в момента.
Това заявява вицепрезидентът на ЕЦБ Луис де Гиндос в интервю, публикувано на официалния сайт на институцията. Той допълва, че в еврозоната като цяло има фискален дефицит от 3% от БВП и съотношение на дълга, близко до 90%, но има огромни различия между страните.
Има и нов фактор, а именно, че страните от еврозоната трябва да увеличат разходите за отбрана, защото имат ангажимент към НАТО.
Средните разходи за отбрана са близо 2%, но ще трябва да се увеличат до 3,5%, а след това до 5%. Това е голямо усилие.
Де Гиндос коментира и конференцията на ЕЦБ в Брюксел, на която Алфред Камер, директор на Европейския отдел в МВФ заявява, че прогнозираният растеж за Европа е „посредствен“.
Европа е на кръстопът и що се отнася до прогнозирания растеж, отбраната е важен фактор, защото трябва да бъде в нашите ръце. Има и външна заплаха: Русия нахлу в Украйна.
Така че да, Европа ще трябва да харчи повече за отбрана, а това ще се отрази на фискалната и икономическата ситуация.
Има и друг важен елемент: енергийният пазар, подчертава Де Гиндос. По думите му, Европа трябва да намали зависимостта си от Русия и да разшири източниците на енергийни доставки в Европа.
Освен това Европейската комисия стартира много амбициозен план за опростяване на регулациите, които създават проблеми на компаниите и възпират инвестициите в Европа. Това са основните предизвикателства, които ни очакват, и опитите да ги преодолеем, допълва той.
Политическата стабилност, която липсва
Вицепрезидентът на ЕЦБ отбелязва значението на още един ключов фактор: необходимостта от политическа стабилност, което според него не се осъществява.
И посочва като пример не само ситуацията във Франция.
Испания не е одобрявала държавен бюджет от 2023 г. насам. Това са елементи, които трябва да бъдат коригирани,
за да се гарантира, че при необходимост различните правителства ще могат да постигнат фискална устойчивост във времето.
Според Де Гиндос, има популизъм както вдясно, така и вляво, а това затруднява вземането на решения и води до фрагментация.
Пред лицето на сложни проблеми популистките партии от дясното или лявото крило са склонни да предлагат „магически“ решения, основани на прости рецепти.
Те считат, че интеграцията не е добра. Според мен те са напълно погрешни. Все още имаме дискриминация и национални правила, които всъщност пречат на съществуването на истински единен пазар. МВФ работи по този въпрос и стигна до заключението, че тези пречки са равностойни на един вид тарифа, допълва банкерът.
На въпроса дали доходността на държавните облигации е относително контролирана и не пренебрегва фискалните рискове в еврозоната, той отговаря, че пазарите са спокойни, но ситуацията може да се промени, защото страните ще трябва да увеличат значително разходите за отбрана и едновременно с това да дадат сигнал, че фискалните политики ще бъдат устойчиви.
Фед е подложен на политически натиск от Белия дом. А ЕЦБ?
Независимостта на централната банка е от ключово значение, защото е най-добрият начин да се държи инфлацията под контрол, категоричен е Де Гиндос.
Това е добре за потребителите, домакинствата и широката общественост. И в същото време, от гледна точка на пазарите, независима централна банка е най-добрият начин да се поддържат ниски инфлацията и лихвените проценти, обяснява той и допълва:
Мога да ви дам един много прост пример. През октомври 2022 г., въпреки че инфлацията в еврозоната беше над 10%, инфлационните очаквания бяха стабилни. Участниците на пазара и домакинствата вярваха, че ЕЦБ може да вземе правилните решения.
Това е много важно и се случва, когато има независима централна банка. Вярно е, че институциите могат да правят грешки, но със сигурност основната цел на независима централна банка е да държи инфлацията под контрол.
Ако зависи от правителството, паричната политика може да бъде в услуга на фискалната политика, а това е вредно за доверието.
Проучванията на ЕЦБ показват, че очакванията на потребителите са инфлацията да бъде много близка до целта за ценова стабилност от около 2%.
За да се постигне това, еволюцията на инфлацията в сектора на услугите е може би основният фактор, посочва Де Гиндос, отбелязвайки, че през последните години това беше главоболие за нас, намалява и се доближава до ниво, съответстващо на определението за ценова стабилност.
По същия начин и динамиката на заплатите се движи в правилната посока. По-бавният растеж на заплатите е много важен показател за нас, допълва той.
Несигурността в търговската политика на глобално и регионално равнище
Според вицепрезидента на ЕЦБ несигурността в търговската политика на глобално и регионално равнище намалява, особено след като ЕС постигна търговско споразумение със САЩ за крайния размер на митата.
Митата обаче ще бъдат малко по-високи, като ще се повишат от 3% на около 13% за някои промишлени продукти, изнасяни от Европа,
а точното въздействие на това повишение също е източник на несигурност.
Де Гиндос посочва и други източници на несигурност, като какво ще се случи с търговското споразумение между Китай и САЩ. Защото не става въпрос само за двустранното споразумение, а и за това, което може да се случи с други юрисдикции. Китай постигна значителни успехи в конкурентоспособността си и
започваме да виждаме, че неговият износ прониква на европейския пазар. Това ще окаже влияние както върху растежа, така и върху инфлацията.
Към рисовете той добавя и много високите оценки на активите на пазарите, потенциалното въздействие на националните фискални политики и растящия небанков сектор, включващ хедж фондове и частни пазари. Това са елементи, които трябва да вземем под внимание, отбелязва банкерът. Въпреки че нивото на несигурност е намаляло в сравнение с преди шест месеца, трябва да подходим много предпазливо и внимателно към нашата парична политика, допълва той.
Лихвените проценти
Настоящото равнище на лихвените проценти е подходящо за справяне със ситуацията. ЕЦБ след много внимателно три показателя:
• развитието на инфлацията
• прогнозите
• паричната политика
Ако това се промени, ако развитието на инфлацията се отклони или ако прогнозите бъдат променени, и ако паричната политика не се предава правилно, тогава може да променим политиката си. Но досега сме твърдо убедени, че равнището на лихвените проценти е правилно.
Виждаме растеж от малко над 1%, което е доста положително развитие, защото ще сме избегнали рецесия.
Но реалният темп на растеж е под потенциалния, така че е много нисък.
Потенциалният темп на растеж за еврозоната в момента е някъде между 1% и 1,5 %. Но той не може да бъде наблюдаван, а трябва да бъде оценен. Това е теоретично понятие, определено като темп на растеж, който можем да поддържаме в дългосрочен план, при пълноценно функциониране на икономиката и ефективно използване на наличните ресурси и зависи от развитието на заетостта, имиграцията и демографските тенденции, допълва още банкерът.
Ролята на имигрантите на пазара
На въпрос дали имиграционните потоци са от решаващо значение за създаването на работни места, той отбелязва, че днес равнището на безработица е по-ниско от всякога. Създаването на работни места е било много бързо и интензивно, но сега наблюдаваме някои признаци на забавяне в заетостта. Като цяло обаче ситуацията на пазара на труда е положителна.
На въпрос могат ли новите политики за регулиране на имигрантската работна ръка да бъдат пречка за растежа, той посочва, че трябва да помислим за натиска, който се упражнява върху растежа в Европа, като например застаряването на населението.
Имиграцията е горещо обсъждана тема. Но е необходимо условие за растеж, макар че трябва да бъде организирана. Ако погледнем например Испания, основната причина, поради която тя значително надминава средния темп на растеж в еврозоната, е, че населението нараства много бързо благодарение на имиграционните потоци. Това има и положителни ефекти, не само в Испания.
Новите отличници в еврозоната: Гърция, Португалия и Испания
Бях министър на икономиката на Испания от ноември 2011 г. до 2018 г. и мога да потвърдя, че настоящата ситуация е точно обратната на тогавашната, отбелязва Де Гиндос.
Португалия е пример как може да се намали фискалният дефицит и впоследствие да се намали драстично съотношението на дълга към БВП.
Пазарите възнаградиха това с много ниски лихвени проценти.
В момента разликата между португалските и германските държавни доходности е по-ниска от тази на други страни с подобни рейтинги, което е много положително, допълва той. Заедно с Гърция, Кипър и Ирландия, Португалия положи големи усилия в това отношение. Според мен фискалното забавяне вече не е проблем.
Жилищната криза
Де Гиндос изказва съгласие с мнението на Антонио Коща, председател на Европейския съвет, че в Европа има криза в жилищния сектор.
Жилищният сектор е един от основните проблеми в Европа, особено за младите хора. Разходите за финансиране на строителството, дори и за закупуване на жилище, са относително ограничени, но показателите за строителството не са добри. Има увеличение на търсенето, но предлагането на жилища не реагира толкова бързо, посочва той.
Според него краткосрочното решение, докато строителството не набере скорост, е пазарът на наеми. Възможно е също така регулирането му да не благоприятства увеличаването на предлагането.
Небанковите активи и дигиталното евро
В Европа дейностите на небанковия сектор, инвестиционните фондове, хедж фондовете и финансовите продукти, които те предлагат, печелят пазарен дял, въпреки че това развитие е по-изразено в САЩ, отбелязва вицепрезидентът на ЕЦБ.
Европейските банки са под много строг надзор и съществува макропруденциална рамка. За небанковите институции обаче – с изключение на застрахователните компании и пенсионните фондове, които са регулирани – регулирането не е толкова строго.
Ние препоръчваме макропруденциална рамка за небанковите институции, допълва той.
За дигиталното евро банкерът от ЕЦБ обяснява, че то произтича от еволюцията на физическите пари в съответствие с технологията и ще бъде средство за разплащане, което няма да носи лихва, няма да конкурира банковите депозити и по никакъв начин няма да бъде инвестиционен актив.
То ще бъде средство за разплащане, което ще улеснява транзакциите на европейските домакинства в един все по-цифровизиращ се свят.











)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)