Богатите стават все по-недоволни от своите финансови съветници и счетоводители, но високо ценят личните си треньори и терапевти, показва ново проучване.

Само една трета от анкетираните милионери използват консултант по управление на богатството за своето финансово планиране, а един от петима планира да се раздели с него заради високите такси и лошото обслужване, сочат данни на Long Angle – професионална мрежа за предприемачи и главни изпълнителни директори.

Сред онези, които все пак имат финансов съветник, 26% обмислят да го сменят, а 18% – напълно да се откажат от услугата.

За разлика от това, милионерите са изключително доволни от личните си треньори, терапевти и други специалисти, които се грижат за тяхното общо здраве и благополучие.

„Подобряването на банковата сметка не носи същата емоционална стойност, както подобряването на здравето и семейния живот“, казва Крис Бендсен, ръководител на пазарните проучвания в Long Angle, пред CNBC.

„Услугите, свързани с личното благополучие или с децата, получават най-високите оценки.“

Тенденцията подчертава растящото значение на т.нар. „меки услуги“ – сфера, в която частните банки и консултанти се опитват да развиват нови компетенции, за да задържат своите най-богати клиенти.

Доскоро смятани за периферни в сравнение с инвестиционните съвети и данъчното планиране, услугите за здраве, семейство, пътуване и самоусъвършенстване вече се превръщат в съществена част от бизнеса с висока нетна стойност.

Проучването на Long Angle обхваща 114 души с нетни активи над 2 млн. долара, повечето от които попадат в диапазона между 5 и 25 млн. долара. Те били помолени да оценят удовлетвореността си от 14 различни категории професионални услуги – от инвестиционно консултиране и управление на имоти до спортни треньори и домашна помощ.

На върха на класацията са личните услуги, грижите за децата и образованието. От възможна оценка от 1 до 10, милионерите дават 9,3 на личните си треньори – най-високата от всички категории. Частните училища (8,3) и детските центрове (8,2) също получават отлични резултати.

Финансовите и имотните услуги обаче се нареждат на дъното. Удовлетвореността от консултантите по управление на богатството е 7,2, като повечето респонденти изобщо не използват такива услуги.

Използването им расте с нивото на богатството – сред хората с под 5 млн. долара активи едва 22% имат финансов съветник, докато при тези с над 25 млн. долара делът се удвоява до 44%.

Основното оплакване е цената - средният разход за финансови съветници е около 10 000 долара годишно. Повечето клиенти плащат процент от активите под управление, докато една трета избират фиксирана такса.

Все повече милионери обаче възприемат комисионните, базирани на активи, като несправедливи, тъй като мениджърът печели повече не заради резултатите, а заради размера на портфейла. Това кара много компании да преминават към фиксирани тарифи, които предлагат повече прозрачност и по-малко конфликти на интереси.

Освен цената, богатите са недоволни и от обслужването.

„Общата обратна връзка е, че съветниците реагират бавно, а съветите не са персонализирани“, казва Бендсен.

Счетоводителите и данъчните адвокати също не впечатляват – въпреки че 82% от анкетираните използват CPA или данъчен експерт, 42% обмислят да ги сменят. Основните критики: липса на проактивност и стратегическо мислене.

Що се отнася до наследственото планиране, половината милионери изобщо не използват адвокат, специализиран в тази област. Сред онези с над 25 млн. долара – едва 69% го правят. Любопитно е, че удовлетвореността от тези юристи е по-ниска дори от тази към фирмите, поддържащи басейните им.

„Това, което чухме, е, че финансовите мениджъри и адвокатите изглеждат прекалено транзакционни“, казва Бендсен.

Терапията също набира значение – особено сред по-младите заможни хора. Милионерите дават на своите терапевти средна оценка 8,3, като медианният разход е около 5 000 долара годишно. Почти половината (43%) от милионерите под 40 години посещават терапевт, в сравнение с едва 13% от тези над 50. Основните предимства, които посочват, са качество на грижата, лична връзка и съпричастност.