Мъск цели да стане първият трилионер. Акционерите трябва да решат дали Tesla може да плати цената
Акционерите на Tesla предстои да гласуват новия компенсационен план на Илон Мъск, оценяван до $1 трилион — вот, който може да определи бъдещето на компанията и ролята на Мъск в нея през следващото десетилетие
&format=webp)
Ако Илон Мъск успее да увеличи стойността на Tesla до над 8 трилиона долара през следващите десет години, той има възможност да се превърне в първия човек с лично богатство, преминаващо границата от 1 трилион.
Това ще бъде възможно, ако акционерите одобрят неговия нов план за възнаграждение, който предстои да бъде гласуван на годишната среща в Остин, Тексас. В документите към предложението се посочва, че ако Мъск успее да постигне всички цели, Tesla може да се превърне в най-ценната компания в историята.
В дневния ред влиза и въпросът за това как да бъде изплатено възнаграждението от около 56 млрд. долара, което според компанията Мъск все още трябва да получи от предишния компенсационен план от 2018 г. Тази схема беше отменена два пъти от съд в Делауеър и в момента е предмет на обжалване пред Върховния съд на щата. Tesla иска да гарантира, че Мъск ще получи сумата независимо от изхода на делото, пише The Guardian.
Но пътят към 1 трилион е дълъг – дори и за Мъск
Новият пакет с компенсации за 2025 г. включва 12 етапа на изпълнение, всеки от които съдържа нарастващи финансови и технологични изисквания. Първият етап изисква Tesla да достигне пазарна капитализация от 2 трилиона долара, а всеки следващ добавя още по 500 млрд., докато компанията достигне 8.5 трилиона долара до 2035 г.
Заедно с финансовия ръст Мъск трябва да осигури и изпълнението на конкретни производствени, продуктови и оперативни цели, сред които значително разширяване на продажбите на електромобили, широко внедряване на системи за пълно самостоятелно управление, комерсиална експлоатация на роботаксита и разработване на хуманоидни роботи в промишлен мащаб. Допълнително условие е Tesla да постигне 400 млрд. долара печалба в рамките на четири последователни тримесечия.
С други думи, Мъск трябва не просто да увеличи пазарната стойност на компанията осемкратно, но и паралелно с това да трансформира Tesla от производител на електрически автомобили в многопластова платформа за автономна мобилност и роботика. Ако всички цели бъдат изпълнени, Tesla би струвала почти колкото Meta, Microsoft и Alphabet взети заедно.
Председателят на борда на Tesla Робин Денхолм предупреждава, че евентуален отрицателен вот може да доведе до напускането на Мъск като главен изпълнителен директор. От компанията твърдят, че поради съдебните спорове около плана от 2018 г., Мъск не е получил „съществено възнаграждение“ през последните осем години, въпреки че според борда е допринесъл за увеличаване на пазарната капитализация на Tesla с над 735 млрд. долара. Ако новият пакет бъде одобрен, Мъск ще притежава над 25% от акциите на Tesla, което допълнително укрепва ролята му в управлението.
Как върви гласуването?
Гласуването се е превърнало в обект на силен натиск от страна на различни инвеститорски групи. Част от големите фондове първоначално декларираха намерението си да гласуват против пакета, но впоследствие някои от тях промениха позицията си. Норвежкият държавен инвестиционен фонд, който е един от най-големите акционери на Tesla, обяви, че ще гласува против, като се аргументира с прекомерния размер на пакета и риска от прекалена зависимост на компанията от един човек.
Други фондове публично подкрепят предложението. Мъск, като най-големия индивидуален акционер, има право да гласува в полза на собствения си компенсационен пакет, което води до дебат за корпоративната отговорност и баланса в управлението.
Решението на съда в Делауеър да анулира плана за възнаграждение от 2018 г. предизвика открита реакция от страна на Мъск, който впоследствие настоя Tesla да премести юридическия си адрес в Тексас. Това действие се превърна в част от по-широка тенденция, при която компании започват да поставят под въпрос доминацията на Делауеър като традиционна юрисдикция за регистрация. Според правни анализатори Мъск оказва влияние не само върху пазара на автомобили и космическите технологии, но и върху начина, по който се оформя корпоративното право в САЩ.


)



&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)