„Преди години наричахме интернет и мобилното банкиране алтернативни канали. Днес това вече не е валидно - те са новото традиционно“, каза Борислав Диков, директор „Дигитално банкиране“ в Пощенска банка, по време на панела FOMO & ASAP: Финтех революцията в реално време на Digital Trends 2025.

По думите му дигиталното банкиране вече не е избор, а стандарт. В Пощенска банка 95% от всички трансакции се извършват дигитално.

„Разбира се, има клиенти, които все още предпочитат личния контакт. Затова инвестираме не само в технологиите, но и в клоновата ни мрежа - обновяваме офисите, за да предложим същото ниво на удобство и доверие и офлайн“, посочи той.

Диков подчерта, че еволюцията в поведението на клиентите е логична:

„В дигитална среда, ако успеем да създадем услуги, които добавят стойност, са бързи и сигурни, клиентите ги оценяват и ги използват все по-често.“

Само за девет месеца банката е внедрила напълно нова платформа за онлайн и мобилно банкиране, която води до 46% ръст на дигиталните клиенти в рамките на година.

Трансформацията обаче далеч не е завършила.

„Все още сме в началото на пътя към безкешово общество като скандинавските държави. В България около 32% от населението използва интернет или мобилно банкиране, докато средното за Европа е два пъти по-високо. Но само преди няколко години разликата беше тройна - движим се в правилната посока“, каза Диков.

В модерираната от Петър Ризов (PG Invest) дискусия участваха още Ритеш Шах, вицепрезидент „Бизнес решения“ и генерален мениджър „Финтех“ в Rakuten Viber, и Антония Дицова, ръководител „Продуктово развитие“ в SumUp

Той даде пример с въвеждането на инстантните плащания, които вече работят 24/7:

„Преди можеше да направиш превод само в работно време, в работен ден. Днес плащанията са мигновени - за секунди.“

Дигиталната трансформация в банката включва и интегрирането на изкуствен интелект и автоматизация (RPA) в ежедневните процеси.

„Създадохме собствена AI платформа, която ни позволява бързо да тестваме и внедряваме различни концепции. Само през тази година комбинирахме AI и автоматизация в над 50 процеса и оптимизирахме 100 000 работни часа. През следващата година очакваме това число да се утрои“, обясни Диков.

Но ефектът, по думите му, не е само вътрешен:

„Реалната полза е за клиентите. Всеки по-бърз процес, всяко по-малко усилие от тяхна страна - това е същината на дигиталната трансформация.“

Диков отбеляза, че преходът към дигиталното и безкешовото общество е неизбежен, но ще бъде постепенен.

„Има местни особености, които изискват време, но посоката е ясна. Клиентите вече очакват всичко да е достъпно тук и сега - бързо, сигурно и удобно.“

Борислав Диков беше част от осмото издание на форума Digital Trends, проведен на 4 ноември в Sofia Event Center под мотото Co-Creating the Future: Human Vision & AI.

В един ден пред 500 души публика се срещнаха визионери от Oracle Red Bull Racing, Google Cloud, AWS, dentsu, Accenture, Rakuten Viber, Amusnet, EGT Digital, Flutter и още водещи компании, които очертаха бъдещето на AI и човешкото взаимодействие с технологиите.

🚀 Digital Trends 2025 беше енергия, скорост и визия в действие -доказвайки, че формулата Данни + Креативност = Растеж не е лозунг, а работеща стратегия за бъдещето.