„Достъпът до паричен поток е въпрос на оцеляване за малките търговци. Затова, когато става дума за пари, вече не говорим за бърз достъп – говорим за незабавен“, каза Антония Дицова, ръководител „Продуктово развитие“ в SumUp, по време на панела FOMO & ASAP: Финтех революцията в реално време на Digital Trends 2025.

Тя обясни, че именно тази необходимост е в основата на решението на SumUp да започне да изгражда дигитален банков продукт.

„Първоначално се фокусирахме върху картовите плащания и терминалите за приемане на карти. Но искахме да затворим цикъла за нашите търговци – да им дадем незабавен достъп до средствата, по-добра видимост и предвидимост на техния паричен поток, както и възможност да плащат на доставчици и партньори без забавяне.“

По думите ѝ продуктът продължава да се развива, но фокусът вече не е просто върху скоростта на транзакциите.

„Днес мислим за ликвидност, за прозрачност и контрол – как можем да дадем на търговците повече яснота за предстоящи и регулярни плащания, и по-добро управление на средствата им. Използваме данните от плащания в реално време, за да показваме полезна информация и тенденции, които им помагат да планират.“

В модерираната от Петър Ризов (PG Invest) дискусия участваха още Ритеш Шах, вицепрезидент „Бизнес решения“ и генерален мениджър „Финтех“ в Rakuten Viber, и Борислав Диков, директор „Дигитално банкиране“ в Пощенска банка

Изкуственият интелект зад кулисите

Дицова сподели, че SumUp използва AI активно, но не в лицето на потребителя, а зад кулисите на своите операции.

„AI основно работи зад сцената – в автоматизацията на процеси, в KYC (познавай клиента си) процедурите, при онбординга на търговци, чрез чатботове и виртуални асистенти, които им помагат да решат проблемите си. Това намалява човешките точки на контакт и ускорява работата.“

Тя даде пример:

„Имахме случаи, в които един оперативен доклад се подготвяше за 30 минути. Сега това става за пет.“

Между технологиите и доверието

Дицова подчерта, че въпреки големия напредък в автоматизацията, има ясна граница, когато става дума за управление на пари.

„Когато става дума за движение на средства, реалността и технологичният ентусиазъм са все още доста разделени. Хората са много чувствителни по темата за парите – независимо дали са крайни потребители или бизнеси. Те мислят за сигурността и за доверието.“

Затова, добави тя, прилагането на генеративни модели и нови AI функции изисква внимателно тестване и отговорност.

„Да поставим такива технологии в ръцете на потребителите означава да сме сигурни, че сме изпробали всяка стъпка. Засега виждаме малко реални примери, при които те са интегрирани в потребителското изживяване. Но когато говорим за процеси, автоматизация и намаляване на ръчните процеси – там резултатите вече са изключителни.“

Антония Дицова беше част от осмото издание на форума Digital Trends, който тази година се проведе под мотото Co-Creating the Future: Human Vision & AI.

В един ден пред 500 души публика се срещнаха визионери от Oracle Red Bull Racing, Google Cloud, AWS, dentsu, Accenture, Rakuten Viber, Amusnet, EGT Digital, Flutter и още водещи компании, които очертаха бъдещето на AI и човешкото взаимодействие с най-новите технологии.

Digital Trends 2025 беше енергия, скорост и визия в действие, доказвайки, че формулата Данни + Креативност = Растеж не е лозунг, а работеща стратегия за бъдещето!