Цената на шоколада е най-страшното нещо на Хелоуин за потребителите
 Заради поскъпването потребителите се ориентират към разширена гама по-евтини желирани бонбони, а пазарният дял на шоколада за празника е спаднал от 52% на 44%
Заради поскъпването потребителите се ориентират към разширена гама по-евтини желирани бонбони, а пазарният дял на шоколада за празника е спаднал от 52% на 44%
&format=webp)
Най-страшното нещо, което преследва потребителите на Хелоуин тази година не е призрак или вещица, а цената на шоколада.
Едно от любимите лакомства, емблематично за празника, става все по-скъпо, тъй като митата, инфлацията и високите цени на какаото свиват печалбите и джобовете на клиентите, което вероятно ще намали съдържанието в кофичките за „пакост или лакомство“ тази година.
Цените на шоколада в САЩ са се повишили с почти 30% от миналия Хелоуин и с почти 78% през последните пет години, според данни на изследователската компания Circana и Американската служба по статистика на труда.
Пакет със 100 различни бонбона сега струва 16,39 долара, спрямо 7,20 долара през 2020 г., установява FinanceBuzz.
Този скок се отразява и на рафтовете в магазините, съобщава CNBC.
Разнообразните пакети от Hershey, производител на Reese’s, KitKats и Heath bars, са поскъпнали с около 22%, докато Mars, компанията зад M&M’s и Milky Way, е повишила цените с около 12%, според Century Foundation, прогресивен, независим мозъчен тръст, както и по данни на Groundwork Collaborative.
„Сезонът започна лениво“, заяви главният изпълнителен директор на Hershey Кърк Танър пред инвеститорите по време на телеконференция за финансовите резултати в четвъртък, като предупреди, че продажбите по празниците може да бъдат по-слаби тази година.
Според YouGov, около четирима от всеки пет американци купуват бонбони за Хелоуин. Това време на годината съставлява около 18% от годишните продажби на сладкарски изделия в САЩ – на второ място след Коледа, според Националната асоциация на сладкарите.
Но доминацията на шоколада намалява.
Circana установява, че той е бил 52% от продажбите на бонбони за Хелоуин миналата година, в сравнение с 44% тази, тъй като купувачите се ориентират към по-евтини и по-модерни сладкиши.
„Макроикономическите неблагоприятни фактори“ са сред виновниците, казва Сали Уайат от Circana, анализирайки глобалните потребителски стоки. „Това е комбинираното въздействие на факта, че сме изпреварили растежа на заплатите. Затова потребителите започнаха да правят много конкретни избори по отношение на дискреционните стоки.“
В целия сектор цените на бонбоните изпреварват националната инфлация, отбелязвайки около 10% увеличение в сравнение с миналата година, според данни на Century Foundation. Въпреки това, Националната федерация на търговците на дребно заяви, че 2025 г. се очаква да бъде рекордна година за продажбите на бонбони в САЩ, като само за Хелоуин ще бъдат похарчени около 3,9 милиарда долара.
„Въпреки че потребителите са изправени пред по-високи цени на хранителните продукти, оставят място в бюджета за шоколад и бонбони, което означава, че тази категория е силна, динамична и растяща“, заявява Карли Шилдхаус, говорител на Националната асоциация на сладкарите.
Голяма част от шоколада, който се предлага на пазара в САЩ тази есен, е произведен от какаови зърна, закупени на рекордни цени през декември миналата година, когато фючърсите достигнаха връх от над 12 000 долара за тон. Оттогава са спаднали до около 6000 долара, но това още е повече от двойно над средната цена отпреди пандемията.
Комбинацията от повишаващи се температури, нередовни валежи, суша и болести по културите през последните три години опустоши реколтите в Западна Африка, която произвежда около 70% от какаото в света.
Резултатът: най-големият глобален дефицит на какао от 60 години, а предлагането е с половин милион тона по-малко от търсенето.
Цените може да се стабилизират, но не и да спаднат до следващата година, тъй като добивите от реколтата са се увеличили, заявява Дейвид Бранч, секторен мениджър в Wells Fargo Agri-Food Institute. „Не става въпрос само за цената на производството на какао и други съставки. Това е комбинация от труд, транспорт, гориво, режийни разходи и всички тези фактори, а предвид инфлационния процент, в който се намираме, те се повишиха и не са спаднали.“
Hershey заяви в четвъртък, че разходите за мита ще струват между 160 и 170 милиона долара тази година. През юли компанията обяви и „ниско двуцифрено“ увеличение на цените, въпреки че мениджърите заявиха, че те не са свързани с митата или цените за Хелоуин.
Производителите на шоколад лобираха пред администрацията на Тръмп за освобождаване от мита върху какаото и други селскостопански продукти, като аргументираха, че имат ограничени възможности да се снабдяват с тези съставки на местно ниво.
С поскъпването на шоколада, плодовите, кисели и дъвчащи бонбони стават все по-популярни.
Повече от половината от купувачите планират да дадат предимство на желираните бонбони за Хелоуин тази година, сочи проучване на NielsenIQ.
Средната цена на килограм шоколад се е повишила с близо 14% през 12-те седмици до 5 октомври, докато обемите на продажбите са спаднали с 6%, показват данни на Circana. Продажбите на нешоколадови бонбони за Хелоуин, като Jolly Ranchers и Skittles, са се увеличили с 8,3% през същия период.
По-младите, особено поколението Z, също допринасят за растежа в нешоколадовите категории – те се ориентират към желирани бонбони, различни сладкиши и комбинации от аромати, подходящи за TikTok.
„Това е аспектът на преживяването, защото можете да ги имате с дъвчаща текстура, сладки аромати, с пикантни и сладки нотки. Някои бонбони предизвикват експлозия от аромати в устата ви. Виждаме, че са популярни сред различни групи.“, допълва Уайат.
Производителите на шоколад отговарят по същия начин.
Hershey разшири гамата си желирани бонбони, включително с партньорство с Шакил О'Нил, и пусна на Twizzlers във формата на призраци и Trickies Jolly Rancher желирани бонбони.
Mondelez International, производител на Cadbury и Toblerone, също дава приоритет на желираните бонбони, макар че изпълнителният директор заяви по време на телеконференция за финансовите резултати във вторник, че американският пазар в частност „е по-бавен, отколкото сме виждали от доста време насам“ и че промоционалната стратегия в началото на тази година „не ни даде очаквания ефект по отношение на обема“.
Производителите експериментират и с по-малки барчета, нови пълнежи и варианти без какао, като сладкиши на база сметана или ядки, за да компенсират нарастващите разходи за съставките.
„Компаниите трябва да са наясно дали могат да поддържат цените си на същото ниво. Те не могат да продължават да ги увеличават и да очакват продажбите да растат. Но клиентите не са загубили апетита си към шоколад. Той ще остане винаги като удоволствие, без което хората не могат да се справят.“, допълват експерти.
)









&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)
&format=webp)